GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
OSMANLI SOSYO-EKONOMİK TARİHİ-I/TAR- 335
Dersin Adı: OSMANLI SOSYO-EKONOMİK TARİHİ-I
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 5 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Mustafa ALKAN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://www.websitem.gazi.edu.tr/site/alkanm
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  alkanm@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Osmanlı yönetim sisteminin esasları ve gelişim sürecini öğrenir.
Osmanlı toplum yapısının temellerini ve unsurlarını kavrar.
Osmanlı ekonomik düzeninin yapısını öğrenir.
Klasik Osmanlı düzenindeki değişimin sebeplerini ve niteliğini irdeler.
18. Yüzyılda Osmanlı idarî yapısı, ekonomisi ve toplum hayatındaki değişmeleri kavrar.




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
   Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Osmanlı Toplum Yapısının Evrimi (Kuruluştan Klasik Döneme; Yönetici-yönetilen ayırımı; dinî tasnif vb.)
2. Hafta  Hanedan, Hükümdarlık, Saray
3. Hafta  Kul Sistemi (Yönetici Sınıf ve Ordu)
4. Hafta  Merkezi Yönetim (Divan-ı Hümayun-Defterdarlık-Kazaskerlik)
5. Hafta  Eyaletlerin Yönetimi (Sancak-Kaza, Bağlı Beylikler, Yurtluk-Ocaklık sistemi vb.)
6. Hafta  Köylü-çiftçiler, Tımar Sistemi, Tahrir ve Tarımda Vergilendirme
7. Hafta  Konar-Göçerler
8. Hafta  ARA SINAV
9. Hafta  Kentler ve Kentliler (Fiziki, sosyal ve ekonomik düzen; Zanaat Üretimi ve Esnaf Teşkilatı) Vakıflar
10. Hafta  Osmanlı hukuku
11. Hafta  XVI-XVIII. Yüzyıllarda İdarî, Askeri ve Sosyo-ekonomik değişmeler
12. Hafta  Ayanlık ve Adem-i merkezileşme
13. Hafta  XVIII. Yüzyıldan XIX. Yüzyıla Malî ve İktisadî Alanlarda Değişim
14. Hafta  XVIII. Yüzyıldan XIX. Yüzyıla Malî ve İktisadî Alanlarda Değişim
15. Hafta  Genel değerlendirme.
16. Hafta  FİNAL
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  İnalcık, H., (2003). Osmanlı İmparatorluğu-Klasik Çağ, İstanbul: YKY Yayınları. Güzel, H. C. vd. (Haz.). (2002). Türkler, Ankara 12 cilt (ilgili ciltler) Özel, O. - Öz, M. (haz.), (2000). Söğüt'ten İstanbul?a, Ankara (2. bs. 2005) İnalcık, H. (1993). Osmanlı İmparatorluğu-Toplum ve Ekonomi (Makaleler), İstanbul Ünal, M. A. (1998). Osmanlı Müesseseleri Tarihi, İstanbul: Kitabevi Yayınları.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
16
2
32
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
5
2
10
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
5
2
10
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
5
3
15
 Sunu hazırlama
5
3
15
 Sunum
5
3
15
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
2
2
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
2
2
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
101
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.04
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Alanının temel kavram, bilgi ve literatürüne vâkıftır.X
2
Tarihi olayları pek çok yönden ele alıp olayları muhakeme edebilir, özgün neden sonuç ilişkileri kurabilir.X
3
Edindiği bilgileri tarih metodolojisine uygun şekilde kullanabilir. Bunun için gerekli olan yöntem ve araçlara sahiptir.X
4
Bilgilerini güncel meseleleri çözmede/çözümlemede kullanabilir.X
5
Tarih alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerine hâkimdir.X
6
Tarih araştırmalarında farklı disiplinlerden istifade etmeyi önemser.X
7
Akademik özgüveni yüksek olup, bilgi-birikimini farklı platformlarda tartışabilecek temsil kabiliyetini haizdir.X
8
Tarihi olayları ve sosyal gelişmeleri araştırıp tartışabilir. Hadiseleri kendi içinde değerlendirip, rapor/makale yazma kabiliyetine sahiptir.X
9
Alanındaki ve ilgili diğer alanlardaki yeni gelişmeleri takip edebilir ve bilgilerini güncelleyebilir.X
10
Tarihi olayları tanımlayabilir, eleştirebilir. Sorular sorup, yorum yapabilir.X
11
Çalışmalarının hiçbir aşamasında meslekî ahlak prensiplerini ve toplumsal sorumluluklarını göz ardı etmez.X
12
Tek ya da çok disiplinli çalışma gruplarında görev alabilir ve etrafıyla etkin iletişim kurabilir.X