GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ TARİHİ-II/TAR- 238
Dersin Adı: İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ TARİHİ-II
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 4 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Varis ÇAKAN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://www.websitem.gazi.edu.tr/site/varis
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  varis@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Türkistan’ın Karahanlı döneminden sonraki tarihi, özellikle Türkistan’ın Kara-Hitây ve Moğollar tarafından istila edilişi hakkında bilgi sahibi olur
Bu istilaların İlk Müslüman Türk Devletleri üzerindeki etkilerini öğrenir.







 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Harezmşahlar tarihine ait ana kaynaklar: Münşeat Mecmuaları, Vakayinâmeler, Seyahatnâmeler ve Hatıralar, Edebî eserler Meskûkât ve Kitabeler
2. Hafta  Harezmşahlara kadar Harezm Bölgesinin umumi durumu ve Harezmşahların Soyu Meselesi
3. Hafta  Harezmşahlar Devletinin Kuruluşu ve ilk devirleri
4. Hafta  Harezmşah devletinden İmparatorluğa doğru
5. Hafta  Harezmşahların Batı Karahanlıları ilhakı , Harezmşah Selçuklu Mücadeleleri
6. Hafta  Kara-Hitâyların Mâverâünnehihr’i istilası ve Atsız saltanatının son yılları
7. Hafta  Harezmşah İmparatorluğunun yıkılışı, Moğol İstilası ve Otrar Faciası
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Harezmşahların Devlet Teşkilatı ve Kültürü
10. Hafta  Büyük Selçukluların dağılmasıyla ortaya çıkan Atabeylikler: Fars (Salgurlullar), Azerbaycan (İldeniz), Erbil(Beg-Teginoğulları) ve Musul-Halep (Zengil
11. Hafta  Hindistan’da Kurulan Türk-İslam Hanlıkları: Delhi Türk Sultanlığı (Muizzîler, Halacîler ve Tuğluklar)
12. Hafta  Hindistan’da Kurulan Türk-İslam Devletlerinde İdarî Teşkilat
13. Hafta  İlk Müslüman Türk Devletlerinde Eğitim, Kültür, Din, Felsefe ve İmar Faaliyetleri
14. Hafta  Moğol İstilası, Sonuçları ve Çağataylılar
15. Hafta  Moğol İstilasının Türk –İslam Dünyasına etkileri ve Daha sonra kurulan Türk-Moğol devletleri
16. Hafta  Final
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  W.Barthold, Orta Asya Türk Tarihi Hakkında Dersler(Yay.Hzr: K.Y.Kopraman, Ankara, 1975), Moğol İstilasına Kadar Türkistan (Yay.Hzr: H.D.Yıldız, İstanbul, 1981) ve Yedisu Tarihi (Yay.Hzr: Uygur Sayrani, Urumçi, 2000), İ.Kafesoğlu, Harezmşahlar Devleti Tarihi (Ankara, 1984), Müslüman Türk Devletleri Tarihi (Yayına Hzr:İ.Kafesoğlu, H.D.Yıldız, E.Merçil,İstanbul, 1999), W.Barthold, İlk Müslüman Türkler (İstanbul, 2008), Hakkı Dursun Yıldız, Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi, c.4, İstanbul, 1992, M.Çağatay Uluçay, İlk Müslüman Türk Devletleri (Ankara, 1975), Nesimi Yazıcı, İlk Türk –İslam Devletleri Tarihi, Cemâl Karşî, Mülhâkatu’s- Surah, (St.Petersburg Asya Müzesi) A.A.Melik Cuveynî, Tarih-i Cihan-güşa (Yayına Hzr: M.Öztürk, Ankara, 1999), Mehmed Atıf, Kaşgar Tarihi (Yay.Hzr:İ.Aka,V.Günay, C.Telci, Kırıkkale,1998, Reşidüddin Fazlullah,Cami’-üt- Tevârîh,Tarih-i mübarek-i Gazanî(Histoire des Mongols de la Perse(Quatremere, c.I.Paris,1836),İbnü’l-Esir, el-Kâmil fi’t-tarih (C.J.Tornberg
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
16
2
32
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
6
2
12
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
6
2
12
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
5
3
15
 Sunu hazırlama
5
3
15
 Sunum
5
3
15
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
2
2
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
2
2
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
105
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.2
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Alanının temel kavram, bilgi ve literatürüne vâkıftır.X
2
Tarihi olayları pek çok yönden ele alıp olayları muhakeme edebilir, özgün neden sonuç ilişkileri kurabilir.X
3
Edindiği bilgileri tarih metodolojisine uygun şekilde kullanabilir. Bunun için gerekli olan yöntem ve araçlara sahiptir.X
4
Bilgilerini güncel meseleleri çözmede/çözümlemede kullanabilir.X
5
Tarih alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerine hâkimdir.X
6
Tarih araştırmalarında farklı disiplinlerden istifade etmeyi önemser.X
7
Akademik özgüveni yüksek olup, bilgi-birikimini farklı platformlarda tartışabilecek temsil kabiliyetini haizdir.X
8
Tarihi olayları ve sosyal gelişmeleri araştırıp tartışabilir. Hadiseleri kendi içinde değerlendirip, rapor/makale yazma kabiliyetine sahiptir.X
9
Alanındaki ve ilgili diğer alanlardaki yeni gelişmeleri takip edebilir ve bilgilerini güncelleyebilir.X
10
Tarihi olayları tanımlayabilir, eleştirebilir. Sorular sorup, yorum yapabilir.X
11
Çalışmalarının hiçbir aşamasında meslekî ahlak prensiplerini ve toplumsal sorumluluklarını göz ardı etmez.X
12
Tek ya da çok disiplinli çalışma gruplarında görev alabilir ve etrafıyla etkin iletişim kurabilir.X