GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ TARİHİ-I/ TAR-237
Dersin Adı: İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ TARİHİ-I
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 3 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Varis ÇAKAN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://www.websitem.gazi.edu.tr/site/varis
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  varis@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Orta Asya’nın Müslüman Araplar tarafından İstila Edilişi ve İlk Dönem Türk–Arap İlişkileri, Türklerin İslâmiyet’e geçiş sebepleri ve sonuçları hakkınd
İlk Müslüman Türk Devletleri Tarihinin Kaynakları ve Araştırmalar hakkında bilgi edinir.
Karahanlılar Devletinin Kuruluşu, gelişmesi ve İslamiyet’i kabulü ve İslam dünyasına entegre olma süreci, kültürü ve devlet teşkilatı hakkında temel b
Gazneli Devletinin ortaya çıkışı, tarihi ve diğer Türk İslam devletleri ile olan ilişkileri, Gazneli Devlet Teşkilatı ve Kültürü anlatılır ve değerlen
Türkistan’daki ilk Türk İslam devletlerinin İslam Dünyasındaki yeri ve önemi hakkında genel bilgiler edinilir.




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
   Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Orta Asya’nın Müslüman Araplar tarafından İstila Edilişi ve Türklerin İslamiyet’le İlk Temasları ve İslamiyet’in Türkistan’a yayılışı
2. Hafta  Eski Gök Tanrı İnancıyla İslamiyet’in benzerlikleri ve Farkı, Türklerin İslamiyet’i Kabul edişinin sebepleri
3. Hafta  İlk Müslüman Türk Devletleri Tarihinin Kaynakları ve Araştırmalar, Karahanlılar Devleti’nin Menşei, Kuruluşu ve İlk Devirleri
4. Hafta  Satuk Buğra Karahan ve Karahanlı Devletinin İslamiyet’i Kabulü ve İlk Fütuhatlar
5. Hafta  Karahanlıların Gayri Müslim Türklerle İlişkileri
6. Hafta  Karahanlıların Gazneli ve Büyük Selçuklularla İlişkileri
7. Hafta  Karahanlı Devletinin Bölünüşü, Doğu,Batı Karahanlılar ve Fergane Hanlığı
8. Hafta  Vize
9. Hafta  Karahanlı Devri Türk Kültürü ve Devlet Teşkilatı
10. Hafta  Saman Oğulları ve Türkler
11. Hafta  Gazneli Devletinin Kurulu, Gelişmesi ve Siyasi, Askeri Tarihi
12. Hafta  Gazneli Mahmud’un Hindistan Seferleri
13. Hafta  Gazneli Devletinin Büyük Selçuklu Devletiyle ilişkileri ve Dendânakan Muharebesi, Gaznelilerin Yıkılışı.
14. Hafta  Gazneli Devlet Teşkilatı
15. Hafta  Gazneliler Devrinde Uygarlık, Dil ve Edebiyat
16. Hafta  Final
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Osman Turan,Selçuklular Tarihi ve Türk-İslâm Medeniyeti (Ankara, 1965) Türk Cihan Hâkimiyeti Mefkûresi Tarihi I, (İstanbul, 1969), “İlig Unvanı Hakkında” (TM, VII-VIII, İstanbul, 1952), Selçuklular ve İslamiyet (İstanbul, 1971), Müslüman Türk Devletleri Tarihi (Yayına Hzr:İ.Kafesoğlu, H.D.Yıldız, E.Merçil,İstanbul, 1999), W.Barthold, İlk Müslüman Türkler (İstanbul, 2008), Moğol İstilasına Kadar Türkistan (Yay.Hzr:H.D.Yıldız, Ankara, 1990), Hakkı Dursun Yıldız, Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi, c.4, İstanbul, 1992, M.Çağatay Uluçay, İlk Müslüman Türk Devletleri (Ankara, 1975), Nesimi Yazıcı, İlk Türk –İslam Devletleri Tarihi (Ankara, 2007), Vâris Abdurrahman, “Karahanlılar İle Koçu(İdikut) Uygur Devletinin Münasebetleri” (Basılmamış Doktora Tezi, Ankara, 2002), Orta Asya Türk Tarihinin Kaynakları (Vâris Çakan, 2009), Orta Asya Türk Tarihine Giriş-I Cilt:1 İslam’a Kadar (Varis Abdurrahman ÇAKAN, 2015), Sadri Maksudi Arsal, Türk Tarihi ve Hukuk (İstanbul, 1947), O.Pritsak, Karahanlıl
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
16
2
32
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
8
2
16
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
5
2
10
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
5
3
15
 Sunu hazırlama
5
3
15
 Sunum
5
3
15
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
2
2
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
2
2
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
107
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.28
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Alanının temel kavram, bilgi ve literatürüne vâkıftır.X
2
Tarihi olayları pek çok yönden ele alıp olayları muhakeme edebilir, özgün neden sonuç ilişkileri kurabilir.X
3
Edindiği bilgileri tarih metodolojisine uygun şekilde kullanabilir. Bunun için gerekli olan yöntem ve araçlara sahiptir.X
4
Bilgilerini güncel meseleleri çözmede/çözümlemede kullanabilir.X
5
Tarih alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerine hâkimdir.X
6
Tarih araştırmalarında farklı disiplinlerden istifade etmeyi önemser.X
7
Akademik özgüveni yüksek olup, bilgi-birikimini farklı platformlarda tartışabilecek temsil kabiliyetini haizdir.X
8
Tarihi olayları ve sosyal gelişmeleri araştırıp tartışabilir. Hadiseleri kendi içinde değerlendirip, rapor/makale yazma kabiliyetine sahiptir.X
9
Alanındaki ve ilgili diğer alanlardaki yeni gelişmeleri takip edebilir ve bilgilerini güncelleyebilir.X
10
Tarihi olayları tanımlayabilir, eleştirebilir. Sorular sorup, yorum yapabilir.X
11
Çalışmalarının hiçbir aşamasında meslekî ahlak prensiplerini ve toplumsal sorumluluklarını göz ardı etmez.X
12
Tek ya da çok disiplinli çalışma gruplarında görev alabilir ve etrafıyla etkin iletişim kurabilir.X