GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
KAFKASYA TARİHİ-I/ TAR-231
Dersin Adı: KAFKASYA TARİHİ-I
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 3 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. Alper ALP
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  alperalp@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla
Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (he
Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık
Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları b
Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özellikle
Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bi
Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplu
Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere açıktır, kendisini, kurumunu ve alanını geliştirmede etkin
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Kafkasya’da Rus yayılmacılığı ve kolonizasyonu karşısında gerek Kafkasyalıların gerekse Osmanlı Devleti’nin direnişi ve bu iki ayrı direni
2. Hafta  Osmanlı Devleti’nin, Battal Paşa’nın Anapa Muhafızlığı döneminde Kafkasya’daki faaliyetleri ve kabilelerle ilişkileri ele alınarak b
3. Hafta  Kuzey Kafkasya’da din olgusunu tarihi gelişimi incelenecektir. Bölgenin İslamlaşması ve 18. yüzyılın son çeyreğinde ortaya çıkan din kaynaklı di
4. Hafta  Sufizm, zühd, Melamilik, Yesevîlik, Kolonizatör Türk dervişleri, Nakşibendilik, ve Halidilik üzerinde durularak daha önceden belirli okumalar yaptırıl
5. Hafta  Kuzey Kafkasya’da Ruslara karşı organize direniş hareketinin doğuşı ve İmam Mansur belgeler ışığında ele alınarak ders sonunda konuya yapılan fa
6. Hafta  Kafkasya’da Kafkasya halkları üzerinde Rusya ve Osmanlı Devleti’nin nüfuz mücadelesi ve uyguladıkları taktikler ve bunların diplomatik, so
7. Hafta  Rus Çarlığı’nın Kafkasya’yı ablukaya alması ve Kafkas Ötesinde üs kurması olayı incelenerek sonuçları üzerinde durulacaktır..
8. Hafta  vize sınavı yapılacaktır
9. Hafta  Osmanlı-Rus ilişkilerinin şekillenmesinde Kafkasya’nın Karadeniz limanlarının etkisi tartışılacaktır. Rusya’nın Karadeniz üzerine planları
10. Hafta  Kuzeybatı Kafkasya’da meydana gelen 1804 halk direniş hareketi ve Rusya’nın Kafkasya harekatının yarattığı endişeler incelenecek ve Abhazy
11. Hafta  İmam Mansur’un bir mirası olarak “müridizm” kavramı ve İmam Gazi Muhammed’in Gazavat ilanını doğuran şartlar ele alıncaktır.
12. Hafta  İmam Hamzat ve İmam Şamil döneminde “Müridizm”in direnişi teşkilatlandırışı, yayılma stratejisi, Feodal beylerle ilişkileri ve Ruslarla yü
13. Hafta  Müridizmin genel karakteri, kurumsallaşması ve “gazavat” düşüncesini meşrulaştırma girişimleri ele alınarak konuyla ilgili yeterli okumayı
14. Hafta  Final sınavı yapılacaktır.
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. Evliya Çelebi 6. ve 7. Ciltlerdeki Kafkasya ile ilgili kısımlar Tarih-i Cevdet, 1.2. ve 3. Ciltlerdeki Kafkasya ile ilgili kısımlar Osmanlı Devleti ile Kafkasya, Türkistan ve kırım Hanlıkları Arasındaki Münasebetlere Dâir Arşiv Belgeleri, (1687-1908 yılları arası),Ankara 1992 2. Fahrettin Kırzıoğlu, Osmanlıların Kafkas Ellerini Fethi 1451-1890, Ankara 1991. 3. Şerafettin Erel, Dağıstan ve Dağıstanlılar, İstanbul, 1961.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
16
2
32
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
5
2
10
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
5
2
10
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
5
3
15
 Sunu hazırlama
5
3
15
 Sunum
5
3
15
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
2
2
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
2
2
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
101
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.04
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Alanının temel kavram, bilgi ve literatürüne vâkıftır.X
2
Tarihi olayları pek çok yönden ele alıp olayları muhakeme edebilir, özgün neden sonuç ilişkileri kurabilir.X
3
Edindiği bilgileri tarih metodolojisine uygun şekilde kullanabilir. Bunun için gerekli olan yöntem ve araçlara sahiptir.X
4
Bilgilerini güncel meseleleri çözmede/çözümlemede kullanabilir.X
5
Tarih alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerine hâkimdir.X
6
Tarih araştırmalarında farklı disiplinlerden istifade etmeyi önemser.X
7
Akademik özgüveni yüksek olup, bilgi-birikimini farklı platformlarda tartışabilecek temsil kabiliyetini haizdir.X
8
Tarihi olayları ve sosyal gelişmeleri araştırıp tartışabilir. Hadiseleri kendi içinde değerlendirip, rapor/makale yazma kabiliyetine sahiptir.X
9
Alanındaki ve ilgili diğer alanlardaki yeni gelişmeleri takip edebilir ve bilgilerini güncelleyebilir.X
10
Tarihi olayları tanımlayabilir, eleştirebilir. Sorular sorup, yorum yapabilir.X
11
Çalışmalarının hiçbir aşamasında meslekî ahlak prensiplerini ve toplumsal sorumluluklarını göz ardı etmez.X
12
Tek ya da çok disiplinli çalışma gruplarında görev alabilir ve etrafıyla etkin iletişim kurabilir.X