GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
OSMANLI TARİHİ-II (1453-1600)/ TAR-204
Dersin Adı: OSMANLI TARİHİ-II (1453-1600)
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 5
Dersin Yarıyılı: 4 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Ahmet GÜNEŞ
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/ahmetg
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  ahmetg@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Osmanlı Klasik döneminin (1453-1606) siyasi ve sosyal olaylarını öğrenir
Osmanlı devlet ve toplumunun dinamiklerini kavrar
Osmanlı Klasik Çağının kaynakları hakkında bilgi sahibi olur






 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
   Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Ders içeriği ve başlıca kaynaklar
2. Hafta  II. Mehmed (Fatih) (1444-1446, 1451-1481): Hayat hikâyesi, Şehzade Mehmed, askeri başarılar ve İstanbul’un Fethi
3. Hafta  II. Mehmed: Anadolu’da Faaliyetler, Otlukbeli Savaşı vs. İdari Düzenlemeler
4. Hafta  II. Bayezid (1481-1512): Hayat hikâyesi, Anadolu ve Rumeli'de Faaliyetler, Denizlerde Durum, Venediklilerle Savaş, Safaviler ve Şah İsmail
5. Hafta  I. Selim (Yavuz) (1512-1520): Hayat hikâyesi, Safeviler ve Memlukler
6. Hafta  I. Selim: Askeri başarılar, Çaldıran Savaşı, Mercidabık Savaşı ve Ridaniye Savaşı
7. Hafta  I. Süleyman (Kanuni, Muhteşem) (1520-1566): Hayat Hikâyesi, isyanlar, askeri faaliyetler, Belgrad'ın Fethi, Macaristan Seferleri, Mohaç Savaşı vs.
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  I. Süleyman: Askeri faaliyetler, Rodos’un Fethi, Preveze Zaferi, Malta Seferi vs., Kapitülasyonlar
10. Hafta  I. Süleyman: Safeviler ile İlişkiler ve idari düzenlemeler
11. Hafta  I. Selim (1566-1574): Hayat hikâyesi, denizlerde durum, Kıbrıs'ın Fethi, İnebahtı Savaşı vs., Kanal Projesi
12. Hafta  III. Murad (1574-1595): Hayat hikâyesi ve Safaviler ile İlişkiler vs.
13. Hafta  IV. Mehmed (1595-1603): Hayat hikâyesi, Avusturya ve Eflak Seferleri, Haçova Zaferi ve Safevilerle ile ilişkiler
14. Hafta  I. Ahmed (1603-1617): Hayat hikâyesi, Safeviler ile ilişkiler, Celali İsyanları ve Zitvatorok Antlaşması
15. Hafta  Duraklamanın politik, sosyal, ekonomik ve askeri sebepleri.
16. Hafta  Final
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Akdağ, Mustafa; Türkiye’nin İktisadî ve İctimaî Tarihi, C.: I, II, İstanbul 1979. Akdağ, Mustafa; Türk Halkının Dirlik ve Düzenlik Kavgası, Celali İsyanları, İstanbul 1995. Barkan, Ömer Lütfi; Türkiye’de Toprak Meselesi (Toplu Eserler 1), İstanbul 1980. Braudel, Fernand; Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, C.: 1, (Tercüme eden: M. Ali Kılıçbay), İstanbul 1989. Evliya Çelebi, Seyahatname (Tam metin), Cilt: 2 (Sadeleştiren: Tevfik Temelkuran v.d.), İstanbul Tarihsiz, (Üçdal Neşriyat). Gökyay, Orhan Şaik; Evliya Çelebi Seyahatnamesi (Topkapı Sarayı Bağdat 304 Yazmasının Transkripsiyonu-Dizini), 3. Kitap, İstanbul 1996.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
16
2
32
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
5
2
10
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
5
3
15
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
5
5
25
 Sunu hazırlama
5
5
25
 Sunum
5
5
25
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
2
2
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
2
2
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
136
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
5.44
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Alanının temel kavram, bilgi ve literatürüne vâkıftır.X
2
Tarihi olayları pek çok yönden ele alıp olayları muhakeme edebilir, özgün neden sonuç ilişkileri kurabilir.X
3
Edindiği bilgileri tarih metodolojisine uygun şekilde kullanabilir. Bunun için gerekli olan yöntem ve araçlara sahiptir.X
4
Bilgilerini güncel meseleleri çözmede/çözümlemede kullanabilir.X
5
Tarih alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerine hâkimdir.X
6
Tarih araştırmalarında farklı disiplinlerden istifade etmeyi önemser.X
7
Akademik özgüveni yüksek olup, bilgi-birikimini farklı platformlarda tartışabilecek temsil kabiliyetini haizdir.X
8
Tarihi olayları ve sosyal gelişmeleri araştırıp tartışabilir. Hadiseleri kendi içinde değerlendirip, rapor/makale yazma kabiliyetine sahiptir.X
9
Alanındaki ve ilgili diğer alanlardaki yeni gelişmeleri takip edebilir ve bilgilerini güncelleyebilir.X
10
Tarihi olayları tanımlayabilir, eleştirebilir. Sorular sorup, yorum yapabilir.X
11
Çalışmalarının hiçbir aşamasında meslekî ahlak prensiplerini ve toplumsal sorumluluklarını göz ardı etmez.X
12
Tek ya da çok disiplinli çalışma gruplarında görev alabilir ve etrafıyla etkin iletişim kurabilir.X