GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
TÜRK TARİHİNE GİRİŞ-II/TAR-110
Dersin Adı: TÜRK TARİHİNE GİRİŞ-II
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof.Dr. Varis Çakan
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   websitem.gazi.edu.tr/site/varis
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  varis@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Öğrenciler Orta Asya’nın M.S. VII. yüzyılın ortalarından IX. yüzyılın ortalarına kadar olan İslamiyet Öncesi Türk tarihi hakkında temel bilgilere sahi








 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
   Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Göktürklerin Fetret Devri: Fetret devriyle ilgili kaynak değerlendirmesi, Fetrete götüren başlıca sebepler, Fetret devrinde gelişen olaylar, Çinlileri
2. Hafta  II.Göktürk (Kutluk) Devletinin Kuruluşu ve İlteriş Kağan. Devletin Güçlenmesi ve Kapgan Kağan Dönemi (692-716)
3. Hafta  II.Göktürk Devletinin Yükselişi ve Yükselişin Mimarları (Bilge Kağan, KölTegin ve Tonyukuk) II.Göktürk Devletinin Çöküşü.
4. Hafta  Göktürklerin Devlet (İl), Hakimiyet ve Milliyet Anlayışı. Göktürklerin Devlet Teşkilatı ve Kültürü.
5. Hafta  Orhun Uygur Devleti Dönemine Giriş, Uygur Adı ve Anlamı, Kaynaklarda yer alan Uygurlar hakkındaki Efsane-rivayetler.
6. Hafta  Türk, Arap-Fars ve Çin Kaynaklarına göre Uygur Türkleri ,Erken dönem yani Orhun Uygur Devleti Kurulmadan önceki Uygur Türkleri (M.Ö. IV.-M.S.745).
7. Hafta  Orhun Uygur Devletinin Kuruluşu ve Kutluk Bilge Köl Kağan, Orhun Uygur Devletinin Yükselişi Moyunçor Kağan döneminde Uygur Devleti, Uygur-Çin İlişkile
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Bögü Kağan Dönemi ve Bozkır Türklerinin Maniheizmle tanışmaları, Uygur-Çin Ticari İlişkileri.
10. Hafta  Uygur Devletinde Hanedan soyunun değişmesi ve ondan sonra gelişen olaylar, Orhun Uygur Devletinin Çöküşü ve sebepleri.
11. Hafta  Orhun Uygur Devleti yıkıldıktan sonra Uygur ve diğer Türk boylarının Orhun Selenga vadisinden batıya göç etmeleri ve bu göç sonucunda Orta Asya’da (bu
12. Hafta  Uygur Devlet Teşkilatı (Uygur Devletinin düzeni, İdari Yapısı, Hükümdarlık Unvanları)
13. Hafta  Uygur Türk Kültürü (Yazı ve Matbaacılık, Edebiyat-Sanat, Musika, Mimari ve Heykelcilik, Ziraat, Örf-Adetler ve Dini-inançlar).
14. Hafta  Kırgız, Karluk ve Türgiş İlleri
15. Hafta  Dersin Özeti
16. Hafta  Final
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
   Orta Asya Türk Tarihinin Kaynakları (Vâris Çakan, 2009), Orta Asya Türk Tarihine Giriş-I Cilt:1 İslam’a Kadar (Varis Abdurrahman ÇAKAN, 2015).Çin Kaynaklarında Türkler Eski T’ang Tarihi (Chiu T’ang-shu) (Hazırlayanlar: İ.Togan, G.Kara, C.Baysal, Ankara, 2006), Eski Türk Yazıtları (H.N.Orkun, 1994),Orhun Abideleri(Muharrem Ergin, 2000), Erken İç Asya Tarihi, (Denis Sinor, 2000), Umumi Türk Tarihine Giriş (Z.V.Togan, 1981), Türk Milli Kültürü (İ.Kafesoğlu,1999) Bozkıır İmparatorluğu (Rene Grousset, 1996), Tarihte Türk Devletleri I-II (Ankara, 1987), Makaleler ve İncelemeler, Eski Türk Dini Tarihi,(A.İnan, 1969 ve 1976), Kök Türkler, (S.Divitçioğlu, 1987), Eski Türk Devletlerinde İdari-Askeri Unvan ve Terimler(A.Donuk, 1988), Çin’in Şimal Komşuları (W.Eberhard,1996), Gök-Türkler II (Ahmet Taşağıl, Ankara, 1999), Kök Türk Tarihi (S. Gömeç, 1997), Chou-shu, (Chou Hanedanı Yıllığı,Ling-hu Te-feng, Pekin, 1974), Sui-Shu (Sui Hanedanı Yıllığı, Wei-cheng, Pekin, 1997), Chiu T’ang-shu (Eski T
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
16
2
32
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
5
2
10
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
5
2
10
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
5
3
15
 Sunu hazırlama
5
3
15
 Sunum
5
3
15
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
2
2
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
2
2
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
101
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.04
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Alanının temel kavram, bilgi ve literatürüne vâkıftır.X
2
Tarihi olayları pek çok yönden ele alıp olayları muhakeme edebilir, özgün neden sonuç ilişkileri kurabilir.X
3
Edindiği bilgileri tarih metodolojisine uygun şekilde kullanabilir. Bunun için gerekli olan yöntem ve araçlara sahiptir.X
4
Bilgilerini güncel meseleleri çözmede/çözümlemede kullanabilir.X
5
Tarih alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerine hâkimdir.X
6
Tarih araştırmalarında farklı disiplinlerden istifade etmeyi önemser.X
7
Akademik özgüveni yüksek olup, bilgi-birikimini farklı platformlarda tartışabilecek temsil kabiliyetini haizdir.X
8
Tarihi olayları ve sosyal gelişmeleri araştırıp tartışabilir. Hadiseleri kendi içinde değerlendirip, rapor/makale yazma kabiliyetine sahiptir.X
9
Alanındaki ve ilgili diğer alanlardaki yeni gelişmeleri takip edebilir ve bilgilerini güncelleyebilir.X
10
Tarihi olayları tanımlayabilir, eleştirebilir. Sorular sorup, yorum yapabilir.X
11
Çalışmalarının hiçbir aşamasında meslekî ahlak prensiplerini ve toplumsal sorumluluklarını göz ardı etmez.X
12
Tek ya da çok disiplinli çalışma gruplarında görev alabilir ve etrafıyla etkin iletişim kurabilir.X