GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
TÜRK TARİHİNE GİRİŞ-I/TAR-109
Dersin Adı: TÜRK TARİHİNE GİRİŞ-I
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof Dr. Varis Çakan
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  websitem.gazi.edu.tr/site/varis
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  varis@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Öğrenciler Orta Asya’nın M.Ö. yüzyıllardan M.S. VII. yüzyılın ortalarına kadar olan Türk Tarihi konusunda temel bilgilere sahip olacak








 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Tarih ve Tarih Eğitimi Üzerine Kısa Değerlendirme, Türk Tarihinin Özellikleri ve Önemi
2. Hafta  Türklerin Anayurdu ve Anayurtta Kurulan İlk Medeniyetler
3. Hafta  Türk Göçü ve Sebepleri, Türk Adı ve Anlamı, Türk Soyu Hakkında
4. Hafta  Hunlardan Önceki Orta Asya Türk Kavimleri: Sakalar, Ti ve Junglar, Onların Kurdukları Hâkimiyet
5. Hafta  Kaynaklara Göre Hunlar, Büyük Hun Devletinin Kuruluş Arifesindeki Orta Asya’nın Etnik Durumu, Büyük Hun Devletinin Kuruluşu ve İlk Devirleri
6. Hafta  Batur Tanrıkut’un (Mete) Hun Tahtına Oturması ve Seferleri Hunların Dış İlişkileri
7. Hafta  Büyük Hun Devletinin Duraklaması ve Bölünüşü İlk Bölündükten sonraki Kuzey ve Güney Hun Devleti ve Onların Akıbeti
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Hunların İkinci Defa İkiye Bölünüşü ve Akıbetleri, Çin’in Kuzeyinde kurulan Hun Devletçikleri, Çin Kaynaklarının ışığında Hunların Devlet Teşkilatı ve
10. Hafta  Göktürk Tarihine Giriş ve Kaynaklara Göre Göktürkler. I.Göktürk Devletinin Kuruluş Arifesinde Orta Asya’nın Siyasi Durumu, I.Göktürk Çağında Orta Asya
11. Hafta  Büyük Göktürk Kağanlığının Kuruluşu. Kağanlığın Yükselişi ve Mukan ve Taspar Kağan Devirleri.
12. Hafta  I. Göktürk Kağanlığının Bölünüşü ve Sebepleri
13. Hafta  Bölündükten sonraki Doğu Göktürk Kağanlığı ve Akıbeti. Batı Göktürk Kağanlığı ve Akıbeti.
14. Hafta  I.Göktürk Kağanlığının Bölünüşü ve Çöküşünün Orhun Kitabelerindeki Aksi.
15. Hafta  Dersin Özeti
16. Hafta  Final
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Bozkır İmparatorluğu (Rene Grousset, 1996),Tarihte Türk Devletleri I-II (Ankara, 1987), Göktürkler I (Ahmet Taşağıl, Ankara, 1995), Orta Asya Türk Tarihinin Kaynakları (Vâris Çakan, 2009), Orta Asya Türk Tarihine Giriş-I Cilt:1 İslam’a Kadar (Varis Abdurrahman Çakan, 2015).Umumî Türk Tarihine Giriş, (Z.V.Togan, İstanbul, 1981), Tarihte Ûsül (Z.V.Togan, İstanbul, 1985), Eski Türk Yazıtları (H.N.Orkun,1994),Orhun Abideleri, (Muharrem Ergin, 2000), Büyük Hun İmparatorluğu TarihiI-II (B.Ögel,1981), Türk Milli Kültürü (İ.Kafesoğlu,1999) Orta Asya Türk Tarihi Hakkında Dersler (Barthold, 1927), Hunların, Türklerin, Moğolların ve Daha sair Garbi Ttarların Tarih-i Umumisi (M.J.Deguignes, 1924), Shih-chih (Tarihi Hatıralar, Tsi Ma,ch’ien, Pekin, 1959), Han-shu (Han Hanedanı Yıllığı, Pan-guo, Pekin,1959), Hou Han-shu (Sonraki Hannâme, Uygurca Tercümesi, Fan-yeh, Tsu Ma-piao, 1996), Chou-shu, (Chou Hanedanı Yıllığı,Ling-hu Te-feng, Pekin, 1974), Sui-Shu (Sui Hanedanı Yıllığı, Wei-cheng, Pekin,
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
   Anlatım, Soru-Yanıt
 -- STAJ / UYGULAMA
  yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
16
2
32
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
5
2
10
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
5
2
10
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
5
3
15
 Sunu hazırlama
5
3
15
 Sunum
5
3
15
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
2
2
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
2
2
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
101
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.04
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Alanının temel kavram, bilgi ve literatürüne vâkıftır.X
2
Tarihi olayları pek çok yönden ele alıp olayları muhakeme edebilir, özgün neden sonuç ilişkileri kurabilir.X
3
Edindiği bilgileri tarih metodolojisine uygun şekilde kullanabilir. Bunun için gerekli olan yöntem ve araçlara sahiptir.X
4
Bilgilerini güncel meseleleri çözmede/çözümlemede kullanabilir.X
5
Tarih alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerine hâkimdir.X
6
Tarih araştırmalarında farklı disiplinlerden istifade etmeyi önemser.X
7
Akademik özgüveni yüksek olup, bilgi-birikimini farklı platformlarda tartışabilecek temsil kabiliyetini haizdir.X
8
Tarihi olayları ve sosyal gelişmeleri araştırıp tartışabilir. Hadiseleri kendi içinde değerlendirip, rapor/makale yazma kabiliyetine sahiptir.X
9
Alanındaki ve ilgili diğer alanlardaki yeni gelişmeleri takip edebilir ve bilgilerini güncelleyebilir.X
10
Tarihi olayları tanımlayabilir, eleştirebilir. Sorular sorup, yorum yapabilir.X
11
Çalışmalarının hiçbir aşamasında meslekî ahlak prensiplerini ve toplumsal sorumluluklarını göz ardı etmez.X
12
Tek ya da çok disiplinli çalışma gruplarında görev alabilir ve etrafıyla etkin iletişim kurabilir.X