GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
EDEBİYAT RESİM MÜNASEBETİ/TDE -505
Dersin Adı: EDEBİYAT RESİM MÜNASEBETİ
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 7 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Nezahat ÖZCAN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://www.websitem.gazi.edu.tr/site/nozcan
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  nozcan@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Edebiyat ile resim fotoğraf, heykel, mimari, musiki ilişkisi hakkında öğrencilerin bilgi ve zevk sahibi olmalarını sağlamak.
Güzel sanatlar ve estetikle alakalı bilgileri; güzel sanatların gelişim sürecini ana hatları ile öğrenmek.
Edebiyat güzel sanatlar ilişkisini (şiir, hikâye ve roman gibi türlerle) Türk ve Dünya Edebiyatı’ndan örnek metinlerle kavramak.






 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin ön koşulu ya da eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Estetik, Sanat, Güzel Sanatlar, Edebiyat kavramları
2. Hafta  İslam Estetiği, İslam Sanatlarının Oluşumu
3. Hafta  Batı Estetiği, Batı Sanatı’nın Genel Özellikleri
4. Hafta  Klasik Şiir’de "Sevgili" İmajı (Namık Kemal, Abdülbaki Gölpınarlı tenkitleri, Tanpınar’ın bu konudaki yorumu); İlk romanlarımızda tasvir
5. Hafta  Edebiyat-ı Cedide Şiiri ve Resim (Tabloaltı Şiir Modası, ressam Tevfik Fikret ve sanatla ilgili şiirleri, Cenap Şahabettin ve şiirde pitoresk)
6. Hafta  Edebiyat-ı Cedide Romanında Resim; Musiki (Romanda Tasvir, Ayrıntı- Mai ve Siyah, Aşk-ı Memnu-Eylül’den hareketle)
7. Hafta  Portre Şiir Örneği: İbrahim Cehdî'nin (Süleyman Nazif) "Eugene Delacroix" Şiirini Tahlil
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Yakup Kadri Karaosmanoğlu Yaban romanında görseller; Yahya Kemal Beyatlı’nın şiirlerinde ve nesirlerinde resim
10. Hafta  Ahmet Hamdi Tanpınar, Eserlerindeki Görsel Atıflar
11. Hafta  Nazım Hikmet “Jokond ile Si-Ya-U” şiirinin tahlili; Orhan Pamuk Benim Adım Kırmızı – Minyatür Sanatı ve Özellikleri
12. Hafta  Selim İleri, Eserlerindeki Görsel Atıflar
13. Hafta  Emile Zola- Eser romanının tahlili
14. Hafta  Genel Değerlendirme
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  AKTAŞ, Şerif, Yenileşme Dönemi Türk Şiiri ve Antolojisi I, Ankara, Akçağ y., 1996. ARSLAN, Nihayet, Türk Romanının Oluşumu Dış Gerçeklik Açısından Bir İnceleme, Phoenix, Ank 2007. ARSEVEN, Celal Esat, Sanat Ansiklopedisi, 5 Cilt, MEB Yay. İstanbul 1983. AYVAZOĞLU, Beşir, İslâm Estetiği ve İnsan, Çağ Yay, İst. 1989. BUĞRA, Hatice Bilen, 1914’lerden 1940’lara Türk Resim ve Romanında Gerçekçilik, Ötüken, İst. 2007. CLAUDON, Francis, Romantizm Sanat Ansiklopedisi, Remzi Kitabevi, İst. 2006. ÇETİN, Nurullah, Şiir Çözümleme Yöntemi, Ankara, Öncü y., 2009. E. MACK, Rosamond, Doğu Malı Batı Sanatı İslam Ülkeleriyle Ticaret ve İtalyan Sanatı 1300-1600, Kitap Yayınevi, İst., 2005. Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, İst. 2008, Yem Yay. ERHAT, Azra, Mitoloji Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İst. 1989. GRABAR, Oleg, İslam Sanatının Oluşumu, Kanat, İst. 2004. IŞIK, Aydın, Din ve Estetik, Ötüken, İst. 2013. İNCE, Özdemir, Şiir ve Gerçeklik, Can y., Ankara, 1995. KOÇ, Turan, İslâm
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
14
2
28
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
1
14
 Materyal tasarlama, uygulama
0
0
0
 Rapor hazırlama
0
0
0
 Sunu hazırlama
0
0
0
 Sunum
7
1
7
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
3
3
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
3
3
 Diğer
0
0
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
83
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.32
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Atatürk ilkeleri konusunda bilinçlenir ve inkılap tarihi konusunda bilgi edinir.
2
Dil öğretiminde ve dilbilimsel çalışmalarda bilgisayar teknolojilerini kullanma konusunda bilgi sahibi olur ve bu konuda beceri kazanır.
3
Yabancı diller konusundaki bilgi ve yetkinliğini artırır. Türk dili ve edebiyatı alanında yapılan güncel araştırmaları takip eder, yabancı dil yeteneğini kullanarak yabancı meslektaşları ile iletişim kurar, alanı ile ilgili bilgi paylaşımında bulunur.X
4
Türkçeyi doğru, güzel ve etkin bir biçimde konuşma ve yazma kuralları çerçevesinde öğrenir.X
5
Klasik Türk edebiyatı dilbilgisi özelliklerini, alfabesini öğrenir.X
6
Tarihî Türk lehçelerinin dilbilgisi özelliklerini, alfabelerini, kelime hazinesini öğrenir. Tarihî Türk lehçelerine ait metinleri okuyabilir, tarihî Türk lehçelerinin metinlerini transkribe eder, bu metinleri Türkiye Türkçesine aktararak üzerinde dilbilimsel inceleme yapabilir.
7
Sahada derleme, yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.
8
Çağdaş Türk lehçelerinin dilbilgisi özelliklerini, alfabelerini, kelime hazinesini öğrenir.
9
Modern Türk edebiyatının dönemlerini, bu dönemin özelliklerini, edebî akımlarını, şahsiyetlerini ve eserlerini öğrenir. Bunları, edebiyat biliminin kuram ve yöntemlerinden yararlanarak öğrenir.X
10
Türkiye Türkçesi ağızlarının ses ve şekil bilgisi özelliklerini, ağız araştırmalarının yöntemlerini, ağız araştırmalarında derleme yöntem ve tekniklerini öğrenir.
11
Anonim, âşık ve tasavvuf edebiyatlarının temel eserlerini okur ve döneme has fikir akımları çerçevesinde bu metinleri yorumlar. Edinmiş olduğu bilgi birikiminden yararlanarak tür, şekil ve üslûp meselelerinde donanım sahibi olur. Bu donanımı tarihî ve kültürel veriler çerçevesinde modern kuram ve yöntemler ışığında değerlendirmeyi öğrenir.
12
Türk dilbilgisini ses, şekil, sözdizimi anlam ve söz varlığı düzeylerinde dilbilim yöntem ve kuramlarından yararlanarak karşılaştırmalı olarak inceler ve çözümler.
13
Türk halk edebiyatının ve halkbiliminin tarihî gelişimini söz konusu alanın beşerî bilimlerle ilişkisi çerçevesinde kavrar.
14
Modern dilbilim ve halkbilim kuram ve yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur ve bunları metinlere uygulama becerisi kazanır.X
15
Klasik Türk edebiyatının poetikası, dönemleri, hayat ve toplumla olan ilişkisi, dil-kültür ve medeniyete olan katkılarıyla günümüz edebiyatına olan etkilerini öğrenir.
16
Türk dili ve edebiyatı alanında edinmiş olduğu bilgiyi, modern çağın teknik imkânlarını kullanarak oluşturur, düzenler, saklar ve paylaşır.X
17
Türk dili ve edebiyatı alanı ile ilgili bilgileri sorumluluğu altındakilere bilişsel ve duyuşsal öğrenme becerileri ile aktarır.X
18
Türk dili ve edebiyatı alanında kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır. Alanı ile ilgili çözüm önerilerini modern kuramlara dayanarak uygulamalı olarak ortaya koyar.X
19
Türk dili ve edebiyatı alanında edinmiş olduğu bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda kullanır.X
20
Türk dili ve edebiyatı alanı ile ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal ve akademik etkinliklere katılır, bu tür etkinliklerin düzenlenmesinde rol alır.X