GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
DİKSİYON/TDE -365
Dersin Adı: DİKSİYON
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 2
Dersin Yarıyılı: 5 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  yrd.doç.dr Hakan AKCA
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   http://websitem.gazi.edu.tr/site/hakca/contact
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   hakca@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Dilimizdeki seslerin özellikleri ve oluşumu konusundaki bilgi ve tekniklerin öğretilmesi suretiyle doğru seslendirme becerisinin elde edilmesi.
Seslendirilme kusurlarını giderme.
Türkiye Türkçesini, konuşma kurallarına uygun olarak konuşma.






 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Örn: Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Örn: Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Örn: Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta   Dinleme. İşitme ve dinleme. Dinleme çeşitleri ve not alma.
2. Hafta   Diksiyon ve konuşma kuralları.
3. Hafta   Doğru ve etkili konuşma için kullanılan yöntem ve teknikler
4. Hafta   Konuşma kusurları.
5. Hafta   Diksiyon terimleri üzerinde çalışma. Söyleniş bozukluları.
6. Hafta   Ses eğitimi yöntemi. Konuşmada vücut dilini kullanma alıştırmaları.
7. Hafta   Sözlü anlatımda vurgu ve tonlamanın önemi, ulamayla ilgili yanlışlar.
8. Hafta   Ara Sınav
9. Hafta   Değer sözcükleri, aklî ve duygusal değer sözcükleri
10. Hafta   Sesli okuma, sesli okumanın kuralları.
11. Hafta   Türkçenin doğru kullanımı, Türkçe´deki konuşma yanlışları.
12. Hafta   Konuşmanın plânlanması, konuşma çeşitleri.
13. Hafta   Sözlü anlatın türleri: Karşılıklı konuşmalar (diyalog), topluluk karşısında konuşma tartışmalı konuşmalar. Uygulamalar.
14. Hafta   Genel Değerlendirme
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
   1. MUALLİMOĞLU, Nejat; Türkçe Bilen Aranıyor, İstanbul, Avcı Ofset Matbaacılık, 1999. 2. AKTAŞ, Şerif; Yazılı ve Sözlü Anlatım, Ankara: Akçağ Yay.,, 2010. 3. YALÇIN, Şiar; Doğru Türkçe, İstanbul: Metis Yayınları, 1998. 4. GÜRZAP, Can; Söz Söyleme ve Diksiyon, İstanbul: Remzi Kitabevi, 2006. 5. ŞENBAY, Nüzhet; Söz ve Diksiyon Sanatı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2008. 6. ÖNEN, Akın; Türkçeyi Türkçe Konuşmak, İstanbul, İnkılap Yay., 2007 7. YAMAN, Ertuğrul; Diksiyon I-II, İstanbul, YA-PA Yay., 2001. 8. BİLGİN, Muhittin; Anlamdan Anlatıma Türkçemiz, Ankara, Kültür Bakanlığı, 2002. 9. Türk Gramerinin Sorunları Bildirileri I-II, Ankara, TDK Yayınları, 2011. 10. Yaşayan Türkçemiz I, II, III; İstanbul, Tercüman Yayınları, 1981.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Örn: Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
10
1
10
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
8
1
8
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
2
1
2
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
2
1
2
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
50
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
2
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
2
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Atatürk ilkeleri konusunda bilinçlenir ve inkılap tarihi konusunda bilgi edinir.
2
Dil öğretiminde ve dilbilimsel çalışmalarda bilgisayar teknolojilerini kullanma konusunda bilgi sahibi olur ve bu konuda beceri kazanır.
3
Yabancı diller konusundaki bilgi ve yetkinliğini artırır. Türk dili ve edebiyatı alanında yapılan güncel araştırmaları takip eder, yabancı dil yeteneğini kullanarak yabancı meslektaşları ile iletişim kurar, alanı ile ilgili bilgi paylaşımında bulunur.
4
Türkçeyi doğru, güzel ve etkin bir biçimde konuşma ve yazma kuralları çerçevesinde öğrenir.X
5
Klasik Türk edebiyatı dilbilgisi özelliklerini, alfabesini öğrenir.
6
Tarihî Türk lehçelerinin dilbilgisi özelliklerini, alfabelerini, kelime hazinesini öğrenir. Tarihî Türk lehçelerine ait metinleri okuyabilir, tarihî Türk lehçelerinin metinlerini transkribe eder, bu metinleri Türkiye Türkçesine aktararak üzerinde dilbilimsel inceleme yapabilir.
7
Sahada derleme, yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.
8
Çağdaş Türk lehçelerinin dilbilgisi özelliklerini, alfabelerini, kelime hazinesini öğrenir.
9
Modern Türk edebiyatının dönemlerini, bu dönemin özelliklerini, edebî akımlarını, şahsiyetlerini ve eserlerini öğrenir. Bunları, edebiyat biliminin kuram ve yöntemlerinden yararlanarak öğrenir.
10
Türkiye Türkçesi ağızlarının ses ve şekil bilgisi özelliklerini, ağız araştırmalarının yöntemlerini, ağız araştırmalarında derleme yöntem ve tekniklerini öğrenir.
11
Anonim, âşık ve tasavvuf edebiyatlarının temel eserlerini okur ve döneme has fikir akımları çerçevesinde bu metinleri yorumlar. Edinmiş olduğu bilgi birikiminden yararlanarak tür, şekil ve üslûp meselelerinde donanım sahibi olur. Bu donanımı tarihî ve kültürel veriler çerçevesinde modern kuram ve yöntemler ışığında değerlendirmeyi öğrenir.
12
Türk dilbilgisini ses, şekil, sözdizimi anlam ve söz varlığı düzeylerinde dilbilim yöntem ve kuramlarından yararlanarak karşılaştırmalı olarak inceler ve çözümler.X
13
Türk halk edebiyatının ve halkbiliminin tarihî gelişimini söz konusu alanın beşerî bilimlerle ilişkisi çerçevesinde kavrar.
14
Modern dilbilim ve halkbilim kuram ve yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur ve bunları metinlere uygulama becerisi kazanır.
15
Klasik Türk edebiyatının poetikası, dönemleri, hayat ve toplumla olan ilişkisi, dil-kültür ve medeniyete olan katkılarıyla günümüz edebiyatına olan etkilerini öğrenir.
16
Türk dili ve edebiyatı alanında edinmiş olduğu bilgiyi, modern çağın teknik imkânlarını kullanarak oluşturur, düzenler, saklar ve paylaşır.
17
Türk dili ve edebiyatı alanı ile ilgili bilgileri sorumluluğu altındakilere bilişsel ve duyuşsal öğrenme becerileri ile aktarır.X
18
Türk dili ve edebiyatı alanında kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır. Alanı ile ilgili çözüm önerilerini modern kuramlara dayanarak uygulamalı olarak ortaya koyar.
19
Türk dili ve edebiyatı alanında edinmiş olduğu bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
20
Türk dili ve edebiyatı alanı ile ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal ve akademik etkinliklere katılır, bu tür etkinliklerin düzenlenmesinde rol alır.