GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ESKİ TÜRK EDEBİYATINA GİRİŞ-II/TDE -110
Dersin Adı: ESKİ TÜRK EDEBİYATINA GİRİŞ-II
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yrd. Doç. Dr. Neslihan İ. KOÇ KESKİN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/neslihank
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  neslihank@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Edebî sanatların sadece Divân edebiyatında değil sosyal hayatta ne kadar yaygın kullanıldığını fark eder.
Edebî sanatların beyte/şiire katkısını örnekler yoluyla öğrenir. Bir beyitte bulunan edebî sanatı bulur ve edebî sanat yoluyla beyti anlar.
Ders planında yer alan edebî türlere, eser ve yazar adı bakımından örnek verebilir. Edebî türlerin, Divan edebiyatı için önemini kavrar.
Edebî sanatların birbirleriyle olan ilişkisini kavrar. Edebî sanat tasniflerinden en az birini bilir.
Edebî tür ve nazım şekli farkını öğrenir. Özet olarak yüzyıllara göre edebiyat tarihi bilgisi edinir.




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta   Öğrencilerle tanışma, üniversite, fakülte ve bölüm hakkında genel bilgiler verme; dersin içeriği üzerinde konuşma.
2. Hafta   Recaizâde Mahmut Ekrem, Ali Nihat Tarlan, Cem Dilçin ve Ahmet Mermer’in edebî sanat tasnifleri, edebî tür tanımı.
3. Hafta  Teşbih ve İstiâre: Maşûkun güzellik unsurlarıyla ilgili teşbih ve istiâreler, mazmun kavramı Allah ile ilgili edebî türler: Tevhîd...
4. Hafta  Teşhîs ve İntâk Peygamberlerle İlgili edebî türler: Hilye, Kırk Hadis, Mevlid, Mirâcnâme, Na't, Siyer.
5. Hafta  Leff ü Neşr ve Tenâsüb Dinî Günler ve Bayramları Anlatan Türler: Iydıye, Ramazaniye Ahlakî Türler: Pend-nâme.
6. Hafta  İktibâs ve İrsâl-i Mesel Sosyal Yaşamı ve Eğlence Hayatını Anlatan Türler
7. Hafta  Telmîh Bir Yeri veya Yerleşim Yerlerini Anlatan Türler: Belde-nâme, dâriye, hamâm-nâme, sâhil-nâme, seyâhat-nâme, sefâret-nâme, şehr-engîz
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Mübâlağâ ve Tezat Savaşları Anlatan Türler: Gazavâtnâme, Fetih-nâme, Selîm-nâme Mevsimleri Anlatan Türler: Bahâriye, Temmûziye, Hazâniye ve Şitâiye
10. Hafta  Hüsn-i Ta'lîl, Tecâhül-i Ârif, İstifham Yorum ve Tahminlerde Bulunulan veya Bilmece Niteliği Taşıyan Türler:Fâl-nâme..
11. Hafta  Mecâz-ı Mürsel, Kinâye, Tevriye, Ta'rîz Alay, Şaka, Yergi veya Şikâyet İçeren Türler: Hasb-i Hâl, Hezel, Hiciv.
12. Hafta  Aks, Cinas, İâde, İştikak Övgü veya Tebrîk İçeren Türler: Fahriye, Medhiye, Sıhhat-nâme.
13. Hafta  Nidâ, Rücû, Sihr-i helâl, Tekrîr Ölümü Anlatan Türler: Mersiye, Maktel-i Hüseyin Nadir görülen edebî sanatlar. Biyografik Türler: Sergüzeşt-nâme,
14. Hafta  Genel Değerlendirme
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. AKKUŞ, Metin; Klâsik Türk Şiirinin Anlam Dünyası Edebî Türler ve Tarzlar, Erzurum, Fenomen Yay., 2006. 2. AKTAŞ, Hasan; Edebi Sanatlar/Klasik Türk Şiirinde, Edirne, Yort Savul Yayınları, 2005. 3. COŞKUN, Menderes; Sözün Büyüsü Edebi Sanatlar, Ankara, Dergah Yayınları, 2007. 4. DİLÇİN, Cem; Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, Ankara, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2000. 5. İSEN, Mustafa; “Türler”, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara, 2003, s.363-370. 6. KOCAKAPLAN, İsa; Açıklamalı Edebi Sanatlar, İstanbul, Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları, 2005. 7. KÜLEKÇİ, Numan; Açıklamalar ve Örneklerle Edebî Sanatlar, Akçağ Yayınları, Ankara, 2011. 8. İZ, Fahir; KUT, Günay; “Divan Edebiyatında Nazım Türleri”, Büyük Türk Klasikleri, C.1, 247-252. 9. KESKİN KOÇ, Neslihan; “Edebî Türler”, Eski Türk Edebiyatına Giriş, Ankara, Akçağ Yayınları, 2013. 10. SOYSAL, Orhan; Edebi Sanatlar ve Tanınması, İstanbul, MEB Yayınları, 2005.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
4
56
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
0
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
2
2
4
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
2
2
4
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
106
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.24
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Atatürk ilkeleri konusunda bilinçlenir ve inkılap tarihi konusunda bilgi edinir.
2
Dil öğretiminde ve dilbilimsel çalışmalarda bilgisayar teknolojilerini kullanma konusunda bilgi sahibi olur ve bu konuda beceri kazanır.
3
Yabancı diller konusundaki bilgi ve yetkinliğini artırır. Türk dili ve edebiyatı alanında yapılan güncel araştırmaları takip eder, yabancı dil yeteneğini kullanarak yabancı meslektaşları ile iletişim kurar, alanı ile ilgili bilgi paylaşımında bulunur.
4
Türkçeyi doğru, güzel ve etkin bir biçimde konuşma ve yazma kuralları çerçevesinde öğrenir.X
5
Klasik Türk edebiyatı dilbilgisi özelliklerini, alfabesini öğrenir.
6
Tarihî Türk lehçelerinin dilbilgisi özelliklerini, alfabelerini, kelime hazinesini öğrenir. Tarihî Türk lehçelerine ait metinleri okuyabilir, tarihî Türk lehçelerinin metinlerini transkribe eder, bu metinleri Türkiye Türkçesine aktararak üzerinde dilbilimsel inceleme yapabilir.
7
Sahada derleme, yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.
8
Çağdaş Türk lehçelerinin dilbilgisi özelliklerini, alfabelerini, kelime hazinesini öğrenir.
9
Modern Türk edebiyatının dönemlerini, bu dönemin özelliklerini, edebî akımlarını, şahsiyetlerini ve eserlerini öğrenir. Bunları, edebiyat biliminin kuram ve yöntemlerinden yararlanarak öğrenir.
10
Türkiye Türkçesi ağızlarının ses ve şekil bilgisi özelliklerini, ağız araştırmalarının yöntemlerini, ağız araştırmalarında derleme yöntem ve tekniklerini öğrenir.
11
Anonim, âşık ve tasavvuf edebiyatlarının temel eserlerini okur ve döneme has fikir akımları çerçevesinde bu metinleri yorumlar. Edinmiş olduğu bilgi birikiminden yararlanarak tür, şekil ve üslûp meselelerinde donanım sahibi olur. Bu donanımı tarihî ve kültürel veriler çerçevesinde modern kuram ve yöntemler ışığında değerlendirmeyi öğrenir.
12
Türk dilbilgisini ses, şekil, sözdizimi anlam ve söz varlığı düzeylerinde dilbilim yöntem ve kuramlarından yararlanarak karşılaştırmalı olarak inceler ve çözümler.
13
Türk halk edebiyatının ve halkbiliminin tarihî gelişimini söz konusu alanın beşerî bilimlerle ilişkisi çerçevesinde kavrar.
14
Modern dilbilim ve halkbilim kuram ve yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur ve bunları metinlere uygulama becerisi kazanır.
15
Klasik Türk edebiyatının poetikası, dönemleri, hayat ve toplumla olan ilişkisi, dil-kültür ve medeniyete olan katkılarıyla günümüz edebiyatına olan etkilerini öğrenir.X
16
Türk dili ve edebiyatı alanında edinmiş olduğu bilgiyi, modern çağın teknik imkânlarını kullanarak oluşturur, düzenler, saklar ve paylaşır.
17
Türk dili ve edebiyatı alanı ile ilgili bilgileri sorumluluğu altındakilere bilişsel ve duyuşsal öğrenme becerileri ile aktarır.
18
Türk dili ve edebiyatı alanında kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır. Alanı ile ilgili çözüm önerilerini modern kuramlara dayanarak uygulamalı olarak ortaya koyar.
19
Türk dili ve edebiyatı alanında edinmiş olduğu bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
20
Türk dili ve edebiyatı alanı ile ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal ve akademik etkinliklere katılır, bu tür etkinliklerin düzenlenmesinde rol alır.