GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ TARİHİ/TAR2023
Dersin Adı: İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ TARİHİ
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 3 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Okt. Dr. Arif Sarı
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/arif.sari
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
İslâm dininin temel niteliklerini tanımlar.
Türklerin İslâma geçiş sürecindeki hayatlarını açıklar.
Türklerin Abbasi devleti bünyesindeki faaliyetlerini değerlendirir.
İlk Müslüman Türk devletleri olan Karahanlıları ve Gaznelileri kavratır.
Türklerin İslam kültürüne katkıları hakkında genel bilgileri edinir




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
   Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  İslâm’ın doğuşu
2. Hafta  Hz. Muhammed
3. Hafta  Yeni oluşan toplumun bazı özellikleri (Ortaçağ tarih ve medeniyeti)
4. Hafta  Türklerin İslâmiyeti Kabulü
5. Hafta  İslâm’ın yayılması
6. Hafta  İlk Müslüman Türk Devletleri
7. Hafta  Tulunoğulları (868-905): yönetim ve sosyal yapı
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  İhşitler (935-969) yönetim ve sosyal yapı
10. Hafta  Hazar Devleti
11. Hafta  İdil-Volga Bulgarları (günlük yaşantı)
12. Hafta  Karahanlılar (840-1212): menşei ve kuruluşu; ilk zamanları
13. Hafta  Karahanlılar’ın İslâmiyeti kabulü; gelişimi ve ikiye bölünmesi; Doğu Karahanlılar (1042-1211); Batı Karahanlılar (1042-1212)
14. Hafta  Gazneliler
15. Hafta  Gaznelilerin devlet teşkilatı
16. Hafta  Final Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1) Hüseyin G. Yurdaydın, İslâm Tarihi Dersleri, Ankara, 1971. 2) Erdoğan Merçil, Müslüman Türk Devletleri Tarihi, Ankara, 1993. 3) Erol Güngör, Tarihte Türkler, İstanbul, 1997. 4) Hakkı Dursun Yıldız (redaktör), Doğuştan Günümüze Büyük İslâm Tarihi, c.4, İstanbul, 1992. 5) Akdes Nimet Kurat, IV.–XVIII. Yüzyıllarda Karadeniz Kuzeyindeki Türk Kavimleri ve Devletleri, Ankara, 1992. 6) Laszlo Rasonyi, Tarihte Türklük, Ankara, 1993. 7) Akdes Nimet Kurat, Rusya Tarihi, Ankara, 1990. 8) İbrahim Kafesoğlu, Türk Millî Kültürü, İstanbul, 1997. 9) Bahaeddin Ögel, Türk Kültür Tarihi, Ankara, 1991. 10) Amelyan Pritsak, Karahanlılar, İslâm Ansiklopedisi, c. 4, İstanbul, 1967. 11) Reşat Genç, Karahanlı Devlet Teşkilâtı, İstanbul, 1981. 12) Peter B. Golden, Türk Halkları Tarihine Giriş, Ankara, 2002. 13) Zekeriya Kitapçı, Saadet Asrında Türkler, Konya, 1993.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
3
42
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
12
1
12
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
9
9
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
10
10
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
101
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.04
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Bilimsel etik ve sorumluluk bilinci kazanmakX
2
Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve öneride bulunma yeteneği kazanmakX
3
Tarih metodolojisi kurallarına göre tarihi bir konu üzerinde bağımsız veya ortak çalışma becerisi kazanmakX
4
Farklı Coğrafyalarda cereyan etmiş tarihi olaylar hakkında karşılaştırma yoluyla objektif ve tutarlı yorumlar yapabilme becerisi kazanmakX
5
Tarihi olayların gelişiminde siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik v.s. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olmakX
6
Tarih alanındaki bilimsel yayınları, teknolojik gelişmeleri takip edebilme ve bunlara ulaşabilme becerisi kazanabilmekX
7
Tarih alanındaki bilgilerini disiplinler arası çalışmalarda uygulama yeteneğine sahip olmakX
8
Tarih biliminin ulusal veya uluslararası boyutta öneminin farkına varmak, günümüzdeki olayların arka planı hakkında fikir yürütme yetisine sahip olmakX
9
Yaşam boyu yeni bilgi ve beceriler kazanma gerekliliğinin bilincine varmakX
10
Dünya tarihi ile milli tarih arasında paralellik kurma bilgi ve becerisine sahip olmakX
11
Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeteneğiyle birlikte eleştirel düşünebilme beceri ve yetisini geliştirmekX
12
Sosyal hayatın gereklerinin farkında olarak insanları harekete geçiren dinamikleri bulma, bireylerin toplum içindeki rollerini anlama becerisini kazanmaX