GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
TARİH FELSEFESİ/TAR2008
Dersin Adı: TARİH FELSEFESİ
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 4 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yrd. Doç. Dr. Hüsnü Yücekaya
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/husnuyucekaya
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Tarih anlayışının tarihi süreçteki değişimini kavrar.
Tarih ve felsefenin bütünlüğünü algılar
Tarih felsefesinin önemini kavrar.






 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
   Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
   Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Tarih ve felsefe terimleri, kaynağı, anlamı ve ilişkileri; tarihin ikili anlamı; tarihi felsefe, içerik ve alan
2. Hafta  Bilgi Kuramı (Epistemoloji), Bilgi, imkanı, kaynağı, alanı vd.
3. Hafta  Tarihin yapısı, konusu, metodu, tarihi bilginin epistemolojik meseleleri
4. Hafta  Antikçağ tarih anlayışı, tarih-felsefe karşıtlığı, Ortaçağ tarih anlayışı
5. Hafta  İbn Haldun, Yeniçağın bilgi kuramı ve tarih
6. Hafta  Rönesans ve aydınlanmada tarih anlayışı, kültür ve doğa bilimleri
7. Hafta  Tarih felsefesinin bir disiplin olarak ortaya çıkışı 19. yy. sistemli tarih felsefeleri; idealist tarih anlayışı
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  19. yüzyıl tarih felsefeleri,19. yy sistemli tarih felsefeleri; materyalist,pozitivist tarih anlayışları
10. Hafta  19. yy sistemli tarih felsefeleri; medeniyetçi, hümaniteci tarih anlayışları
11. Hafta  Tarihselcilik
12. Hafta  Tarih ve Hermeneutik (anlama-yorumsama)
13. Hafta  Tarihte nedensellik, determinizm, ilerleme
14. Hafta  Tarih felsefelerine genel bakış
15. Hafta  Tarih felsefelerine genel bakış
16. Hafta  Final Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  -Doğan Özlem, Tarih Felsefesi, İstanbul 1996. -Z. Velidi Togan, Tarihte Usül, İstanbul 1950. -Popper, K.R., Tarihselciliğin Sefaleti, İst., 1995. -John Tosh, Tarihin Peşinde, İstanbul 1997. -Şahin Uçar, Tarih Felsefesi Meseleleri, İstanbul 1997. -Ahmet Arslan, Felsefeye Giriş, Ankara 1994. -Keith Jenkins, Tarihi Yeniden Düşünmek, İstanbul, 1993. -Büşra Ersanlı Behar, İktidar ve Tarih, İstanbul 1996. -E.H.Carr, Tarih Nedir, İstanbul 1996. -Saadettin Elibol, İnsanlığın Tarihi Üzerine, Ankara, 1989. -T. Thomsan, Tarihin Amacı, İzmir 1983. -Toynbee, Tarih Bilinci, İst.1978.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
   Anlatım, Soru-Yanıt
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
3
42
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
12
1
12
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
9
9
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
10
10
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
101
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.04
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Bilimsel etik ve sorumluluk bilinci kazanmakX
2
Tarih biliminin konularında veri kaynağı olan bilgileri toplama, analiz etme, yorumlama, tartışma ve öneride bulunma yeteneği kazanmakX
3
Tarih metodolojisi kurallarına göre tarihi bir konu üzerinde bağımsız veya ortak çalışma becerisi kazanmakX
4
Farklı Coğrafyalarda cereyan etmiş tarihi olaylar hakkında karşılaştırma yoluyla objektif ve tutarlı yorumlar yapabilme becerisi kazanmakX
5
Tarihi olayların gelişiminde siyasi, sosyal, ekonomik, ideolojik v.s. faktörlerin etkisini irdeleme ve değerlendirme yeteneğine sahip olmakX
6
Tarih alanındaki bilimsel yayınları, teknolojik gelişmeleri takip edebilme ve bunlara ulaşabilme becerisi kazanabilmekX
7
Tarih alanındaki bilgilerini disiplinler arası çalışmalarda uygulama yeteneğine sahip olmakX
8
Tarih biliminin ulusal veya uluslararası boyutta öneminin farkına varmak, günümüzdeki olayların arka planı hakkında fikir yürütme yetisine sahip olmakX
9
Yaşam boyu yeni bilgi ve beceriler kazanma gerekliliğinin bilincine varmakX
10
Dünya tarihi ile milli tarih arasında paralellik kurma bilgi ve becerisine sahip olmakX
11
Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeteneğiyle birlikte eleştirel düşünebilme beceri ve yetisini geliştirmekX
12
Sosyal hayatın gereklerinin farkında olarak insanları harekete geçiren dinamikleri bulma, bireylerin toplum içindeki rollerini anlama becerisini kazanmaX