GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
OTOMOTİV ELEKTRİK VE ELEKTRONİK SİSTEMLERİ/OM-242
Dersin Adı: OTOMOTİV ELEKTRİK VE ELEKTRONİK SİSTEMLERİ
Dersin Kredisi: 4 Ders AKTS : 6
Dersin Yarıyılı: 4 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. M. Sahir SALMAN, Prof. Dr. Kemal ERŞAN, Assist.Prof.Dr. Fatih ŞAHİN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  websitem.gazi.edu.tr/site/sahirs, websitem.gazi.edu.tr/site/kersan, websitem.gazi.edu.tr/site/fasahin
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  sahirs@gazi.edu.tr, kersan@gazi.edu.tr, fasahin@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Taşıtlarda kullanılan elektrik ve elektronik devrelerin temel prensiplerini bilmeli bu presiplere dayalı olarak;
Bataryalarda elektrik depolama işleminin kimyasal olarak nasıl sağlandığını kavramış olmalı.
Ölçme cihazlarını kullanarak bataryalarda şarj deşarj deneylerini yapmalı grafikleri çizmeli ve farklı yapıdaki bataryalarla karşılaştırabilmelidir.
Manyetizmayı ve ilk hareket sistemi elektrik motorlarının çalışma esaslarını kavramalı, tasarıma ve deneylere esas teşkil eden değişkenleri bilmelidir
İlk hareket motorunu etkileyen değişkenleri kullanarak İHM deneylerini yapmalı karakteristik ilk hareket motoru grafiğini çizip yorumlamalıdır.
İndüksiyon esasları ve hareket enerjisinin elektrik enerjisine dönüşüm esaslarını,alternatöre uygulanmasını ve şarj sisteminin çalışmasını bilmeli.
Tasarım ve çalışma değişkenlerini kullanarak açık ,gerilim kontrollu ve yüklü devrede deneyleri gerçekleştirip grafikleri çizip yorumlamalıdır.
Ateşleme sisteminde gerilim değişimini etkileyen bağımlı ve bağımsız değişkenleri bilmeli.Sistemde oluşan gelişmeyi,nedenini ve çalışmasını kavramalı
AS ni etkileyen değişkenleri kullanarak farklı ateşleme sistemlerini deneyip grafiklerde karşılaştırmalıdır.
Gövde elektrik tesisatı elemanları ve görevlerini, aydınlatma, gösterge ve yardımcı sistemlerin görevini, parçalarını ve çalışmasını bilmelidir.
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  OM- 143 Temel Elektrik ve Elektronik, MAT101, FİZ101
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Genel elektrik bilgileri, kısa teknik rapor yazımı
2. Hafta  Bataryalar, çeşitleri, özellikleri, şarj ve deşarj deneyleri
3. Hafta  Batarya testleri
4. Hafta  Marş sistemleri, devre şemaları, marş motoru karakteristiklerinin çıkarılması, marş motoru seçimi ve deneyler
5. Hafta  Marş sistemi uygulamaları
6. Hafta  Farklı ilk hareket motorlarının sökülmesi ve çalışma sisteminin incelenmesi
7. Hafta  Ara Sınav
8. Hafta  Şarj sistemleri, devre şemaları, AC akımın doğrultulması, alternatör karakteristiklerinin çıkarılması, alternatör seçimi ve deneyler
9. Hafta  Alternatör regülatörleri, şarj sistemi uygulamaları
10. Hafta  Farklı şarj sistemlerinin sökülmesi ve incelenmesi
11. Hafta  Ateşleme sistemi, manyetizma, devre elemanları, sistemin çalışması, ateşleme sistemi çeşitleri
12. Hafta  Çeşitli ateşleme sistemlerinin incelenmesi ve ateşleme sistemi deneyleri
13. Hafta  Taşıt elektrik devre elemanları, anahtarlar, aydınlatma sistemi, ikaz sistemleri
14. Hafta  Cam siliciler, kornalar, sinyal sistemleri, gösterge sistemi, sinyal iletim teknikleri ve sensör tipleri, dijital gösterge sistemleri
15. Hafta  Çalışma panolarında devre takibi ve devrelerin kurularak incelenmesi
16. Hafta  Final Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  -Denton, Tom., automobıle electrıcal and electronıc systems 2004 Erşan, Kemal, otomotiv elekt ve eltronik sis. teori ve uyg.yrd. ders notu 2004
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Otomotiv Elektrik Elektronik lab
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
75
 Ödev
0
0
 Uygulama
5
25
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
14
2
28
 Okuma Faaliyetleri
0
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
3
42
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
5
4
20
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
8
8
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
10
10
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
150
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
6
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
6
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Matematik, fen bilimleri ve otomotiv alanı ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.X
2
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisiX
3
Motor ve taşıt tasarımı ile ilgili projeleri değerlendirme, herhangi bir motor ve taşıt aksamını tasarlama, prototip ve seri imalat aşamasına getirme becerisi,X
4
Belirli ihtiyaçlara yönelik karmaşık sistem, parça veya süreci tamamen veya kısmen tasarlama becerisiX
5
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern yöntem ve araçları geliştirme, seçme ve etkin bir şekilde kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.X
6
Mühendislik problemlerinin incelenmesi ve çözümü için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.X
7
Bireysel ve takım içerisinde çalışabilme ve diğer disiplinlerle etkin biçimde çalışabilme becerisi.X
8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.X
9
Yaşam boyu öğrenme çerçevesinde, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip edebilme ve kendini yenileme becerisi.X
10
Mesleki ve etik sorumluluk bilinciX
11
İş hayatında liderlik, girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık.X
12
Mühendislik uygulamalarında mevzuat ve hukuksal sonuçlar konusunda, iş sağlığı ve güvenliği alanlarında yetkin olmak.X
13
Gürültü, çevre ve emisyonlar konusunda araştırma ve uygulama becerisiX
14
Alanında eğitim verme becerisi.X