GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
MALZEME BİLİMİ II/MEM-216
Dersin Adı: MALZEME BİLİMİ II
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 4 Dersin Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Malzeme bilimi ile ilgili temel kavramları bilir.
Mühendislik malzeme türlerini bilir ve ayırt edebilir.
Mühendislik malzemelerinde işlem-yapı-özellik arasında ilişki kurabilir.
Malzemelerin mukavemetlenme mekanizmaları hakkında bilgiye sahiptir.

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  Faz nedir?, Katı eriyik mukavemetlenmesi, Yeralan ve Arayer elementleri, Faz Diyagramı nedir ve nasıl elde edilir?, Sınırsız çözünebilirlik için gerek
2. Hafta  Gibss faz kuralı, Kaldıraç/Manivela kuralı, Fazların hacim oranı ve kimyasal kompozisyonlarını belirleme, Ötektik faz diyaramı ve hacim oranı hesabı,D
3. Hafta  Üç faz reaksiyonları,Faz diyagramlarında üç faz reaksiyonları İntermetalikler, intermetalik içeren faz diyagramları, İkili faz diyagramı çizme
4. Hafta  Dağılım mukavemetlenmesi Dağılım mukavemetlenmesi için gereken şartlar Ötektik miktarı, lamellerarası mesafe, koloni boyutu, modifikasyon etkileri
5. Hafta  Saf demirin allotropisi Fe-Fe3C faz diyagramına giriş, Fe-Fe3C faz diyagramında üç faz reaksiyonları, Fe-Fe3C faz diyagramına denge halinde mikroyapı
6. Hafta  CCT, TTT diyagramlarına giriş ve bu diyagramların eldesi Martensitik dönüşümün özellikleri Martensitin türleri
7. Hafta  Beynitik dönüşüm ve beynitin türleri M+B+P, M+B, M+P, P+B oluşturma için gerekli soğutma koşulları
8. Hafta  Çeliklere uygulanan ısıl işlemler,Arasınav Haftası
9. Hafta  Çeliklere uygulanan ısıl işlemler
10. Hafta  Temperleme Martemperleme Östemperleme Kalıntı östenit ve azaltılması
11. Hafta  Çeliklerde alaşım elementlerini etkileri Alaşım elementlerinin Fe-Fe3C diyagramlarına etkisi Alaşım elementlerinin CCT ve TTT diyagramlarına etkisi
12. Hafta  Sertleşebilirlik Jominy sertleşebilirlik deneyi Sertleşebilirliğe etki eden faktörler Çeliklerde yüzey sertleştirme ısıl işlemleri
13. Hafta  Fe-C alaşımlarının sınıflandırılması Sade C'lu çelikler Alaşımlı çelikler
14. Hafta  Paslanmaz çelikler Takım çelikleri Takım çeliklerinin sertleştirilmesi
15. Hafta  Fe-C faz diyagramı Dökme demirler Dökme demirlerde ötektik reaksiyon ve soğuma hızının etkisi Dökme demirler matris yapının ısıl işlemle kontrolü
16. Hafta  Çökelti mukavemetlenmesi Çökelti mukavemetlenmesi için gerekli koşullar Yaşlandırma sıcaklık ve süresinin dayanım üzerine etkileri
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
4
20
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
60
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
40
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
2
28
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
1
14
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
7
1
7
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
7
1
7
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
98
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.92
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır.X
2
Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi.X
3
Proje tabanlı çalışma kültürünü benimsemiş iş yeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip mezunlar yetiştirmek.X
4
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları ve bilgisayar yazılımları bilgi ve iletişim teknolojilerini seçme ve kullanma becerisi.X
5
Girişimcilik ve yenilikçilik konularında farkındalık ve çağın sorunları hakkında bilgili olmak.X
6
Bilim ve teknolojilerdeki gelişmeler dahil olmak üzere, bilgi kaynaklarını kullanabilme ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.X
7
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim.X
8
Türkçe ve İngilizce olarak sözlü ve yazılı ve teknik resim ile etkin iletişim kurma becerisi.X
9
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.X
10
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi.X
11
Kendi disiplininde ve çok disiplinli takımlarda çalışma becerisi.X
12
Gerçekçi kısıtları ve koşulları göz önünde bulundurarak istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi.X
13
Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi.X
14
Matematik, fen ve kendi dalları ile ilgili ve mühendislik konularında yeterli bilgiye sahip olma ve edindiği bilgileri uygulama becerisi.X
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Dr. Öğr. Üyesi Volkan KILIÇLI , Prof. Dr. Mehmet ERDOĞAN , Prof. Dr. Ahmet GÜRAL , Prof. Dr. Hakan ATEŞ)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (https://websitem.gazi.edu.tr/site/vkilicli)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (vkilicli@gazi.edu.tr , mehmeter@gazi.edu.tr , agural@gazi.edu.tr , hates@gazi.edu.tr)