GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
METALURJİ TERMODİNAMİĞİ-II/MEM-214
Dersin Adı: METALURJİ TERMODİNAMİĞİ-II
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 4 Dersin Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Metalürji ve Malzeme Mühendisliği alanında karşılaşılan çeşitli olaylar, kimyasal tepkimeler ve malzeme yapılandırmasında önemli rolü olan çözeltiler
Alaşımlar hakkında termodinamik kurallar çerçevesinde problem çözümlemeleriyle pekiştirerek tamamlayıcı bilgiler vermektir.
Metalürjik sistemlerde-kimyasal tepkimelerde termodinamik yasalar doğrultusunda çeşitli problem çözümleriyle aktarılan konuların kavranması.

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Yüz Yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  Kimyasal tepkilerde denge kavramı. Kimyasal tepkime denge sabiti ile standard serbest enerjisi arasındaki bağıntı. Egzotermik ve endotermik tepkimele
2. Hafta  Maxwell-boltman olasılık fonksiyonu ve tepkime hızlarının irdelenmesi.
3. Hafta  Ortam sıcaklığının denge sabiti üzerine etkisi. Tepkime yönünü içeren problemler.
4. Hafta  Denge şartının irdelendiği problemler-Doğrudan çözüm yöntemi ve problemler
5. Hafta  Gibbs-Helmoltz denklemleri-Standard entalpi ve Standard serbest enerji geçiş ilişkisi-problemler.
6. Hafta  Van’t Hoff denklemleri-denge sabitinin sıcaklığa bağımlılığı. Tepkime entalpisinin sıcaklığa bağlı ve bağlı olmaması durumları için tepkime sabi
7. Hafta  Clausius-Clapeyron denklemi dış basıncın faz dönüşüm sıcaklığına etkisi, Ara sınav.
8. Hafta  Clausius-Clapeyron denklemi dış basıncın faz dönüşüm sıcaklığına etkisi.
9. Hafta  Çözelti termodinamiğine giriş: Kısmi molar miktarlar kavramı. İkili eriğik sistemleri
10. Hafta  Mekanik karışım serbest enerjisi. Karıştırma entropisi-Termodinamik olarak saf olamama ilkesi ve ilgili bağıntılar ve çıkarımlar.
11. Hafta  İdeal çözeltiler-Raoult yasası. . Henry yasası-seyreltiler. İdeal olmayan çözeltiler-karışımlarda aktivite ve aktivite katsayısı. Aktivite katsayısın
12. Hafta  Excess (fazlalık) fonksiyonu-idealden sapma miktarı. Titreşim entropisi. Pozisyon entropisi. Düzgün/sürekli karışımlar. Düzgünlük bağıntısı.
13. Hafta  Yarı-kimyasal modelleme. Gibbs-Duhem denklemi. Molar miktarlardan kısmi molar miktarların elde edilmesi. Gibbs-Duhem denkleminin çeşitli uygulamaları
14. Hafta  İkili çözeltilerde bilinmeyen kısmi molar miktarın ve bilinmeyen aktivitenin entegrasyon ve grafik metodlarla çözümlenmesi-trapez kuralı.
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
60
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
60
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
40
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
14
0
0
 Okuma Faaliyetleri
14
1
14
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
1
14
 Materyal tasarlama, uygulama
14
0
0
 Rapor hazırlama
14
0
0
 Sunu hazırlama
14
0
0
 Sunum
14
0
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
7
1
7
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
7
1
7
 Diğer
14
0
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
84
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.36
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır.X
2
Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi.X
3
Proje tabanlı çalışma kültürünü benimsemiş iş yeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip mezunlar yetiştirmek.
4
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları ve bilgisayar yazılımları bilgi ve iletişim teknolojilerini seçme ve kullanma becerisi.X
5
Girişimcilik ve yenilikçilik konularında farkındalık ve çağın sorunları hakkında bilgili olmak.X
6
Bilim ve teknolojilerdeki gelişmeler dahil olmak üzere, bilgi kaynaklarını kullanabilme ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.X
7
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim.X
8
Türkçe ve İngilizce olarak sözlü ve yazılı ve teknik resim ile etkin iletişim kurma becerisi.X
9
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.X
10
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi.X
11
Kendi disiplininde ve çok disiplinli takımlarda çalışma becerisi.X
12
Gerçekçi kısıtları ve koşulları göz önünde bulundurarak istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi.X
13
Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi.X
14
Matematik, fen ve kendi dalları ile ilgili ve mühendislik konularında yeterli bilgiye sahip olma ve edindiği bilgileri uygulama becerisi.X
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Prof. Dr. Abbas Tamer ÖZDEMİR)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (https://websitem.gazi.edu.tr/site/tozdemir)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (tozdemir@gazi.edu.tr)