GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
FİZİKSEL METALURJİ/MEM-325
Dersin Adı: FİZİKSEL METALURJİ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 5 Dersin Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Bu dersin sonunda temelini atomik yayınma konusunun oluşturduğu yaklaşımlarla,
diğer farklı konularla pekiştirilmesi ve çeşitli problem çözümleriyle matematiksel analiz yapabilme yetenekleri gelişecektir.
Kapsamlı olarak verilen diğer konularda, malzeme yapısındaki değişimlerin temel mekanizmalarını,
sebep sonuç ilişkilerinin temelini kavrayarak, yeni malzemelerin tasarlanabilmesi ve davranışlarının öngörülebilmesi sağlanacaktır.

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  Genel bilgiler, kütle transferi-katılarda atomik yayınma-difüzyon.
2. Hafta  Difüzyon mekanizmaları, arayer ve yeralan difüzyonu, tünel difüzyonu
3. Hafta  Fick birinci kanunu-kararlı hal difüzyonu. Sıcaklığın difüzyon hızı üzerine etkisi-Arrhenius bağıntısı.
4. Hafta  Problem çözümleri.
5. Hafta  Fick ikinci kanunu-kararsız-hal difüzyonu. Problem çözümleri.
6. Hafta  Arayüzeyler ve enerjileri. Kristal hataları, bir–iki ve üç boyutlu hatalar. Dislokasyon türleri ve enerjileri. İstif hataları, istif hata enerji
7. Hafta  İstif hataları, istif hata enerjisi, Dislokasyon bölünmesi, istif hatalarının deformasyonda yeri. Ara sınav.
8. Hafta  Düşük açılı sınırlar-tanecik sınırları, poligonizasyon, tanecik sınır enerjileri. Yüksek açılı sınırlar-tane sınırları, tane sınırı enerjisi. Yüzey ge
9. Hafta  Normal tane büyümesi, irileşmeye eğrilik etkisi, empürite etkisi.
10. Hafta  Soğuk işlem, toparlanma ve yeniden-kristalleşme. İtiş gücü ve mekanizmalar. Yenidenkristalleşme kinetiği. Avrami ve Johnson-Mehl bağıntıları.
11. Hafta  Eski tane boyunun-empüritenin-sıcaklığın yeniden-kristalleşme hızına etkileri. İkinci yeniden kristalleşme.
12. Hafta  Malzemede parçacık takviyesi teorisi. Al-Cu sisteminde yaşlandırma. Yaşlandırma ve aşırı yaşlandırma safhaları-mekanizmalar. İtiş gücü ve termodinamik
13. Hafta  İkinci faz parçacıklarının-çökeltilerin dislokasyonlarla girişimleri. Kesme ve Orowan mekanizmaları. Heterojen ve homojen deformasyon. Malzeme mekanik
14. Hafta  Parçacık-çökelti irileşmesi, Oswald olgunlaşması. Yüzey enerjisi ve hacim difüzyonu etkili irileşme kinetiği. Süper-alaşımlarda yapısal kararlılık
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
60
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
60
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
40
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
14
0
0
 Okuma Faaliyetleri
14
1
14
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
1
14
 Materyal tasarlama, uygulama
14
0
0
 Rapor hazırlama
14
0
0
 Sunu hazırlama
14
0
0
 Sunum
14
0
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
7
1
7
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
7
1
7
 Diğer
14
0
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
84
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.36
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır.X
2
Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi.X
3
Proje tabanlı çalışma kültürünü benimsemiş iş yeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip mezunlar yetiştirmek.
4
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları ve bilgisayar yazılımları bilgi ve iletişim teknolojilerini seçme ve kullanma becerisi.
5
Girişimcilik ve yenilikçilik konularında farkındalık ve çağın sorunları hakkında bilgili olmak.X
6
Bilim ve teknolojilerdeki gelişmeler dahil olmak üzere, bilgi kaynaklarını kullanabilme ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.X
7
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim.X
8
Türkçe ve İngilizce olarak sözlü ve yazılı ve teknik resim ile etkin iletişim kurma becerisi.X
9
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.X
10
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi.X
11
Kendi disiplininde ve çok disiplinli takımlarda çalışma becerisi.X
12
Gerçekçi kısıtları ve koşulları göz önünde bulundurarak istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi.X
13
Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi.X
14
Matematik, fen ve kendi dalları ile ilgili ve mühendislik konularında yeterli bilgiye sahip olma ve edindiği bilgileri uygulama becerisi.X
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Prof. Dr. Abbas Tamer ÖZDEMİR)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (https://websitem.gazi.edu.tr/site/tozdemir)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (tozdemir@gazi.edu.tr)