GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
METALLERİN PLASTİK ŞEKİLLENDİRİLMESİ/MEM-354
Dersin Adı: METALLERİN PLASTİK ŞEKİLLENDİRİLMESİ
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 2
Dersin Yarıyılı: 6 Dersin Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Metal Malzemelerin mekanik davranışları ve plastik şekillendirme ile ilgili temel kavramları bilir.
Plastik şekillendirme yöntemlerini, genel uygulamama esaslarını ve amaçlarını bilir.
Ürünün biçim ve özelliklerine göre şekillendirme yöntemini belirleyebilir
Plastik şekillendirme süreci ve /veya sonrasında oluşacak hataları tespit edebilir ve giderme prosesleri önerebilir.

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  Malzemelerin mekanik davranışları, Gerilme-Şekil değiştirme ilişkileri, plastic deformasyon mekanizmaları ve homojen plastic deformasyon.
2. Hafta  Mikroyapı, sıcaklık, şekil değiştirme hızı, hidrostatik basınç, kalıntı gerilmeleri vb. plastik davranışa etkileri.
3. Hafta  Metalurjik esaslar ve şekil değiştirme ilişkileri. Soğuk, ılık ve sıcak şekil değiştirme. Yeniden kristalleşme, Şekil değiştirmede hasar, geçiş sıcakl
4. Hafta  Sürtünme, yağlama ve yüzey işlemleri; Yağlayıcı özellikleri, sürtünme gerilmesi, halka basma deneyi.
5. Hafta  Dövme. Döverek şekillendirme tercih sebepleri. Dövme işleminin mekanik özelliklere etkisi.
6. Hafta  Kalıpta dövme, dövme haddeleri, radyal, izotermel, orbital dövme.
7. Hafta  Dövülebilirlik ve dövme kusurları. Kalıp tasarımı ve dövme makinaları
8. Hafta  Kalıp tasarımı ve dövme makinaları, Ara sınav
9. Hafta  Haddeleme. Yassı ürünlerin haddelenmesi, halka haddeleme, ovalama ve dikişsiz boru üretimi
10. Hafta  Çubuk ve profillerin haddelenmesi. Kutu ve paso serileri. Blum, slab ve kütüklerin haddelenmesi. Hadde ürünlerinde kusurlar.
11. Hafta  Ekstrüzyon. Boru ekstrüzyonu, sıcak ekstrüzyonda yağlama ve malzeme akışı. Matrisler. Ekstrüzyon kusurları.
12. Hafta  Çekme. Çubuk ve tel çekme. Çekme matrisli, yağlama, yüzey hazırlama. Isıl işlemler, çekme kusurları ve kalıntı gerilmeler.
13. Hafta  Sac Şekillendirme. Sac şekillendirilebilirliğini etkileyen faktörler. Derin çekme, sıvama, gererek ve yüksek enerjili şekillendirme.
14. Hafta  Mekanik özelliklerde anizotropi. Anizotropik akma kriteri. Anizotropiye sebep olan faktörler ve plastik şekillendirmeye etkisi.
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
50
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
1
10
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
60
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
40
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
14
0
0
 Okuma Faaliyetleri
14
0
0
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
0
0
 Materyal tasarlama, uygulama
14
0
0
 Rapor hazırlama
14
0
0
 Sunu hazırlama
14
0
0
 Sunum
14
0
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
7
1
7
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
7
1
7
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
42
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
1.68
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
2
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır.X
2
Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi.X
3
Proje tabanlı çalışma kültürünü benimsemiş iş yeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip mezunlar yetiştirmek.X
4
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları ve bilgisayar yazılımları bilgi ve iletişim teknolojilerini seçme ve kullanma becerisi.X
5
Girişimcilik ve yenilikçilik konularında farkındalık ve çağın sorunları hakkında bilgili olmak.X
6
Bilim ve teknolojilerdeki gelişmeler dahil olmak üzere, bilgi kaynaklarını kullanabilme ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.X
7
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim.X
8
Türkçe ve İngilizce olarak sözlü ve yazılı ve teknik resim ile etkin iletişim kurma becerisi.X
9
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.X
10
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi.X
11
Kendi disiplininde ve çok disiplinli takımlarda çalışma becerisi.X
12
Gerçekçi kısıtları ve koşulları göz önünde bulundurarak istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi.X
13
Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi.X
14
Matematik, fen ve kendi dalları ile ilgili ve mühendislik konularında yeterli bilgiye sahip olma ve edindiği bilgileri uygulama becerisi.X
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Prof. Dr. Yusuf ÖZÇATALBAŞ)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (https://websitem.gazi.edu.tr/site/yusufoz)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (yusufoz@gazi.edu.tr)