GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ELEKTRİK MOTOR SÜRÜCÜLERİ/EE-318
Dersin Adı: ELEKTRİK MOTOR SÜRÜCÜLERİ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 6 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. İbrahim SEFA
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://w3.gazi.edu.tr/~isefa/index.htm
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  isefa@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Oğrenci Dc ve AC motor sürücülerle ilgili olarak detaylı bilgi sahibi olur
Güç electroniği anahtarlama elemanlarının boyutlandırılması ve seçimi konusunda bilgi sahibi olur.
Belirli bir uygulama için doğru sürücüyü seçmek konusunda bilgi sahibi olur.
Bilinen elektrik sürücü topolojileri için kararlı durum analizi yapabilir.
Elektrik motor sürücülerinin analizi için yaygın kullanılan yazılımları kullanmayı öğrenir.
Motor sürücülerde kullanılan, pozisyon, hız, akım, ve diğer algılama elemanlarının özelliklerini ve çalışma şekillerini öğrenir.



 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Güç elektroniği ve Elektrik makineleri derslerinin alınmış olması tavsiye edilir.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Motorların ve Sürücülerinin sınıflandırılması ve motor sürme prensipleri, moment-hız grafiğine göre yük çeşitlerinin incelenmesi.
2. Hafta  Sürücülerde kullanılan sensörler: Hız, posizyon, akım, gerilim algılayıcılar ve seçim kriterleri, -Enkoder, resolver, takogenerator, akım ve gerilim
3. Hafta  Şebeke frekansında kontrol edilen DC Motor Sürücüler ve topolojileri
4. Hafta  Yüksek frekansla kontrol edilen DC Motor Sürücüler ve topolojileri
5. Hafta  Örnek bir sürücü tasarımı ve anahtarlama elemanlarının boyutlandırılması ve simulasyonu.
6. Hafta  Ticari DC motor sürücülerinin incelenmesi ve bir örnek sürücünün lab ortamında çalıştırılması.
7. Hafta  AC Motor Sürücülerinin Sınıflandırılması, Üç fazlı eviriciler,
8. Hafta  Orta gerilim motorlar ve sürücüleri,
9. Hafta   Motor ve sürücülerde koruma önlemleri
10. Hafta  Histeresiz akım kontrollü eviriciler, Çok Seviyeli Eviriciler,
11. Hafta  Ticari bir AC motor sürücünün incelenmesi ve çalıştırılarak özelliklerinin analizi.
12. Hafta  Fırçasız DC motor ve Sabit Mıknatıslı Senkron Motor sürücüleri,
13. Hafta  Step ve relüktans motor sürücüleri.
14. Hafta  Motor sürücülerinin verimi, enerji kazanımı ve uygulamaları
15. Hafta  Ticari bir sürücünün incelenmesi
16. Hafta  Final Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. R. Krishnan, " Electric Motor Drives: Modeling, Analysis, and Control", Prentice Hall; United States ed edition (February 25, 2001) .
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
30
 Ödev
1
10
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
1
14
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
1
14
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
1
5
5
 Sunum
1
1
1
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
10
10
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
15
15
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
101
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.04
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Elektrik Elektronik Mühendisliği alanındaki bilimsel sorunları belirleme ve tanımlama.X
2
Mühendislik alanındaki bilimsel sorunları modelleme ve çözme becerisini edinme.X
3
Elektriksel bir sistemi ve elemanlarını çözümleme, tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinme.X
4
Mühendislik uygulamaları için gereken modern teknik ve araçları kullanma becerisi ile bilişim teknolojilerini etkin kullanabilme, deney tasarlama, uygulama, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinme.X
5
Bilgiye erişebilme yöntemini bilme ve bu amaçla literatür araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, disiplinli çalışma gruplarına uyum gösterebilme toplulukta etkin çalışabilme becerisi ve sorumluluk alma özgüveni, Türkçe sözlü/yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahip olma.X
6
Mesleki ve etik sorumluluklarını bilme, proje yönetimi, alan uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçli; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibi olma.X
7
Yaşam boyu öğrenme bilincini edinme; bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleme ve kendini yenileme becerisine sahip olma.X
8
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının, yurdumuz ve insanlığın yararına kullanılması gerektiğini bilme, çalışmalarının toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olma.X
9
Girişimci ve yenilikçi anlayışa sahip aktif biri olma.X
10
Projelendirme ve proje sonuçlarını yaygınlaştırabilme.X