GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
TEKSTİL KONSERVASYONU VE RESTORASYONU TEKNİKLERİ/HKT-408-S
Dersin Adı: TEKSTİL KONSERVASYONU VE RESTORASYONU TEKNİKLERİ
Dersin Kredisi: 5 Ders AKTS : 6
Dersin Yarıyılı: 8 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Aysen SOYSALDI, Yrd. Doç. Dr. Hatice TOZUN, Öğt. Gör. Nihal ÜLGER
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/asoysal,http://websitem.gazi.edu.tr/site/htozun,websitem.gazi.edu.tr/site/oulger
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  asoysal@gazi.edu.tr,htozun@gazi.edu.tr,oulger@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Türkiye’de etnografik tekstil eserlerin depolanma ve korunma ortamlarını bilme
Etnografik tekstil eserlerin temizlenmesi hakkında bilgi sahibi olma
Konservasyon ve restorasyonun tanımı, amacı ve uygulama alanlarını bilme
Tekstil konservasyon ve restorasyon ilkeleri, kullanılan araç ve gereçleri tanyabilme
Tekstil konservasyon ve restorasyon tekstil (halı- kilim – kumaş vb.) yüzeyinin yapım tekniğine göre uygulayabilme
Tekstil yüzeylerinin konservasyon ve restorasyonu sırasında dikkat edilmesi gereken noktaları bilme ve uygulayabilme



 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
   Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Konservasyon ve restorasyonun tanımı, önemi, içeriği ve kaynakları
2. Hafta  Türkiye’de etnografik tekstil eserlerin depolanma ve korunma (konservasyonu) sorunları
3. Hafta  Türkiye’de etnografik tekstil eserlerin sergileme koşulları
4. Hafta  Depo ortamlarının düzenlenmesi, ısı, ışık, nem, toz ve organizmaların tekstillere etkisi
5. Hafta  Depolama, taşıma ve sergileme sırasında dikkat edilecek hususlar
6. Hafta  Etnografik tekstil eserlerin temizlenmesi
7. Hafta  Ara Sınav
8. Hafta  Restorasyon yöntemleri, kullanılan araç ve gereçler
9. Hafta  Kumaş restorasyonu
10. Hafta  Halı, Kilim restorasyonu
11. Hafta  Çözgü restorasyon tekniği, kullanıldığı yerler ve uygulaması
12. Hafta  Atkı restorasyon tekniği, kullanıldığı yerler ve uygulaması
13. Hafta  İlme restorasyon tekniği, kullanıldığı yerler ve uygulaması
14. Hafta  Saçak restorasyon tekniği, kullanıldığı yerler ve uygulaması. Örgü restorasyonu
15. Hafta  Final Sınavı
16. Hafta  Final Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  -Erdentuğ, Nermin (1970) Türk Etnografya Çalışmaları, s:65-71, (http://dergiler.ankara.edu.tr/) -Mailand, Harold F. Alig, Dorothy Stites (1999) “Preserving Textiles”, Indianapolis museum of art. -Jentina E. Leen, D.S.C. (1972) Textill Conservation, Butterworths, London -Aydın, Öznur, (1997), Halı Restorasyonu, Kültür ve sanat dergisi, İşbankası yayınları, Aralık, -Güngör, Ali, (1999), Askeri müzede restorasyon ve konservasyon çalışmaları, 1. Ulusal Taşınabilir Kültür Varlıkları Konservasyonu ve Restorasyonu Kolokyumu, Ank. Ünv. Basımevi, Ankara.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, soru-cevap, gözlem, inceleme.
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
20
 Ödev
1
10
 Uygulama
1
10
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
4
56
 Haftalık uygulamalı ders saati
14
2
28
 Okuma Faaliyetleri
3
1
3
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
2
28
 Materyal tasarlama, uygulama
14
2
28
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
4
4
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
4
4
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
151
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
6.04
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
6
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Geleneksel Türk Sanatları alanı ile ilgili Türk-İslam sanat kültürü ve estetik konularında bilgi sahibidirX
2
Bilimsel araştırma yöntemlerini bilirX
3
Geleneksel Türk Sanatları alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanırX
4
Kitap, Çini, Halı-Kilim-kumaş tasarımı alanındaki yeterli düzeyde bilgi, beceri ve alışkanlıkları kullanarak tasarım yaparX
5
Teknolojik gelişmeleri kullanarak Geleneksel Türk Sanatları alanında yenilikçi prototip ürün geliştirirX
6
Geleneksel Türk Sanatları alanındaki uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ya ekip üyesi olarak sorumluluk alırX
7
Geleneksel Türk Sanatları alanında özgün yapıtlarını toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirirX
8
Çözümleyici ve eleştirel düşünürX
9
Kendi eserlerini sorgulamaX
10
Geleneksel Türk Sanatları alanı ile ilgili konuları görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak aktarırX
11
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevrede proje,etkinlikler düzenler ve uygularX
12
Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve Uluslar arası değerlerin farkındadırX
13
Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceyle, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilirX
14
Alanında başarıyla iş yürütebilecek yetkinliğe sahiptirX