GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
DOĞAL BOYACILIK/HKT-307-S
Dersin Adı: DOĞAL BOYACILIK
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 6
Dersin Yarıyılı: 5 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. H. Sinem ŞANLI
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://www.websitem.gazi.edu.tr/site/hurrem/
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  hurrem@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
İplik ve boyama ile ilgili terim ve kavramları kavrayabilme
Doğal boya özelliklerini ayırtedebilme
Doğal boyarmaddelerin özeliklerini kavrama
Boyama yöntemlerini kavrama ve uygulama
Çeşitli özellikteki ipliklerin boyama becerisi kazanabilme




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Soru cevap, tartışma ve anlatım yöntemleri kullanılır.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  İplik ve boya ile ilgili terim ve kavramlar, doğal boyacılığın tanımı, Geleneksel halı kilim kumaş dokumacılığında doğal boyacılığın önemi
2. Hafta  Doğal boyacılığın tarihsel gelişimi, sınıflandırılması
3. Hafta  Doğal ve sentetik boyarmaddelerin karşılaştırıması, özellikleri
4. Hafta  Boyama yöntemleri, haslık kavramı, haslık çeşitleri, mordan kavramı, mordan çeşitleri
5. Hafta  Yün, pamuk ve ipek ipliklerini mordansız ve ön mordanlı boyama yöntemleri ile boyama
6. Hafta  Yün, pamuk ve ipek ipliklerini birlikte ve son mordanlama yöntemleri ile boyama
7. Hafta  Ara sınav
8. Hafta  Yün, pamuk ve ipek ipliklerini iki kez mordanlama yöntemi ile boyama
9. Hafta  Işık haslığı tanımı ve uygulaması
10. Hafta  Sürtünme haslığı tanımı ve uygulaması
11. Hafta  Su damlası haslığı tanımı ve uygulaması
12. Hafta  Yün, pamuk ve ipek ipliklerini kökboya bitkisi ile mordansız ve mordanlı boyama
13. Hafta  Yün, pamuk ve ipek ipliklerini cehri ile mordansız ve mordanlı boyama
14. Hafta  Yün, pamuk ve ipek ipliklerini papatya ve soğan kabuğu ile mordansız ve mordanlı boyama
15. Hafta  Yün, pamuk ve ipek ipliklerini kızılağaç ve yarpuz ile mordansız ve mordanlı boyama
16. Hafta  Final Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Başer , İnci . (1992) Elyaf Bilgisi.Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Yayınları No 7 İstanbul. 1 Dölen, Emre. (1992)Tekstil Tarihi,Marmara Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesi Yayınları.No:92/1. İstanbul: Yakartepe M. Yakartepe, Z.; Tekstil Teknolojisi Akpınarlı ,Feriha (2011) Ders Notları. GÜMEF Ankara Bayduz, N. ( 1999 ) Boyama Teknolojisi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Yayınları Yakartepe,Z. Yakartepe,M.( 1995 ) Kasardan Apreye Teknolojisi.8. cilt Yayın no:65 1. Baskı İstanbul Boya ve Apre Teknolojisi ( 1998 ) Ankara: MEB
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Soru cevap, tartışma ve anlatım yöntemleri kullanılır.
 -- STAJ / UYGULAMA
  yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
20
 Ödev
1
10
 Uygulama
1
10
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
14
2
28
 Okuma Faaliyetleri
0
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
3
30
 Materyal tasarlama, uygulama
14
4
56
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
4
4
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
4
4
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
150
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
6
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
6
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Geleneksel Türk Sanatları alanı ile ilgili Türk-İslam sanat kültürü ve estetik konularında bilgi sahibidirX
2
Bilimsel araştırma yöntemlerini bilirX
3
Geleneksel Türk Sanatları alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanırX
4
Kitap, Çini, Halı-Kilim-kumaş tasarımı alanındaki yeterli düzeyde bilgi, beceri ve alışkanlıkları kullanarak tasarım yaparX
5
Teknolojik gelişmeleri kullanarak Geleneksel Türk Sanatları alanında yenilikçi prototip ürün geliştirirX
6
Geleneksel Türk Sanatları alanındaki uygulamalarda karşılaşılan sorunları çözmek için bireysel ve ya ekip üyesi olarak sorumluluk alırX
7
Geleneksel Türk Sanatları alanında özgün yapıtlarını toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirirX
8
Çözümleyici ve eleştirel düşünürX
9
Kendi eserlerini sorgulamaX
10
Geleneksel Türk Sanatları alanı ile ilgili konuları görsel, yazılı ve sözlü iletişim yöntemlerini kullanarak aktarırX
11
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevrede proje,etkinlikler düzenler ve uygularX
12
Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve Uluslar arası değerlerin farkındadırX
13
Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceyle, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilirX
14
Alanında başarıyla iş yürütebilecek yetkinliğe sahiptirX