GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
MOZAİK KALDIRMA, TAŞIMA VE ONARIMI/KOB 431
Dersin Adı: MOZAİK KALDIRMA, TAŞIMA VE ONARIMI
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 5
Dersin Yarıyılı: 7 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof.Dr.Yaşar Selçuk ŞENER
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   http://www.websitem.gazi.edu.tr/site/ssener
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  ssener@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Kaldırılacak mozaik üzerinde malzeme, teknik ve bozulmalara ilişkin tanı, tanımlama ve belgeleme örneklemesi yapar
Mozaikte kaldırma öncesi gerekli "Mevcut Korunma Durumu Raporu" hazırlar.
Mozaik kaldırılmasına etken faktörleri değerlendirir. Gerekçesi ve nedenlerini rapor olarak hazırlar
Mozaik kaldırılmasını organize ederek uygulamayı gerçekleştirebilir.
Kaldırılmış mozaiğin müze veya atölye ortamına taşınmasını organize edebilir.
Kaldırılmış mozaikte yeni taşıyıcı uygulaması ve koruma onarım uygulamalarını etkin olarak gerçekleştirir.
Kaldırılmış mozaikte yapılan uygulamaları, yöntem, uygulama ve iş kalitesi açısından eleştirel bakış açısıyla değerlendirir.


 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Kurtarma kazılarında ele geçen mozaikler için koruma önlemleri
2. Hafta  Süreli kazılarda ele geçen mozaikler için koruma önlemleri
3. Hafta  Mozaiğin in situ korunmasına engel olan nedenler
4. Hafta  Mozaiğin taşınması durumunda yapılacak planlama ve malzeme hazırlık çalışmaları
5. Hafta  Mozaiğin harç tabakalarından ayrılarak taşınması, yöntem ve malzemeler
6. Hafta  Mozaik kaldırma uygulaması
7. Hafta  Taşınan mozaiğin yeni taşıyıcı sisteme yerleştirilmesi ve sabitlenmesi için gerekli işlemler
8. Hafta  Vize Sınavı
9. Hafta  Taşıyıcı sistemler, malzemeler ve sergileme yöntemleri
10. Hafta  Taşınan mozaiğin yeni destek sistemi üzerine yerleştirilme uygulaması
11. Hafta  Bütünlüğü bozulmuş mozaiğin özgün malzeme ile restorasyonu, etikler ve uygulamalar
12. Hafta  Müzede sergilenen mozaiklerin restorasyon işlemleri (dolgu ve tamamlama)
13. Hafta  Proje ön hazırlık çalışması
14. Hafta  Proje uygulaması
15. Hafta  Proje uygulaması
16. Hafta  Final Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Dunbabin, K.M, Mosaics of the Greek and Roman World, Cambridge University Press 1999 Ashurst, J., Mortars, Plasters and Renders in Conservation, EASA 1986 The Conservation of Orpheus Mosaic, The Getty Conservation Institute Price, S., Conservation on Archaeological Excavations, Rome 1995
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  -
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
20
 Ödev
0
0
 Uygulama
1
20
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
14
2
28
 Okuma Faaliyetleri
8
2
16
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
4
2
8
 Materyal tasarlama, uygulama
10
2
20
 Rapor hazırlama
4
2
8
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
2
2
4
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
2
2
4
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
116
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.64
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası geçerliliği olan temel bilgilere sahip olur.X
2
Koruma uygulaması yapılacak taşınır, taşınmaz nitelikteki kültür ve sanat varlıklarına ilişkin malzeme ve üretim teknolojisi bilgilerini edinir.X
3
Türkiye ve dünyada koruma ve onarım alanındaki bilgi ve teknolojik gelişmeleri izleme; koruma ve onarımda kullanılan malzeme, alet ve aygıtları tanıma, kullanma bilgi ve becerisi kazanır.X
4
Taşınır/taşınabilir kültür ve sanat varlıkları ile mimari yüzeylerin korunmasında karşılaşılan sorunların türleri ve nedenlerinin bilimsel yöntemlerle araştırılması, belirlenmesi ve belgelenmesini sağlar.X
5
Koruma bilimine yardımcı olan arkeoloji, sanat tarihi, güzel sanatlar, müzecilik, mimarlık, mineraloji, mikrobiyoloji, petrografi ve arkeometri gibi farklı sanat, sosyal ve fen bilimleri ile işbirliği içinde bulunarak; çalışma alanına ilişkin teşhis ve tedavi yöntemleri geliştirecek araştırma-uygulama becerisi kazanır.X
6
Teorik bilgi kazanımlarını ve uygulama deneyimlerini, alanıyla ilgili çalışmaların yapıldığı laboratuvar, müze ve kazı alanlarındaki uygulamalarda etkili olarak kullanma becerisine sahip olur.X
7
Alana ilişki uygulama projelerini tasarlayabilme, süreç yönetimini sağlayabilme ve projeleri başarılı bir şekilde verili süre içerisinde tamamlayabilme disiplini kazanır.X
8
Koruma ve onarım uygulamalarını mesleki ölçütler ışığında, eleştirel bakış açısıyla yorumlama ve değerlendirme yetisine sahip olur.X
9
Alana ilişkin uygulama çalışmalarında edindiği kuramsal, teknik ve teknolojik bilgi birikimini uluslararası kabul gören mesleki etik ve ilkelere uygun şekilde kullanır.X
10
Mesleki deneyimlerle bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme; değişime, yeniliğe ve açık olma nosyonuna sahip olur.X