GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ARKEOMETRİK İNCELEME YÖNTEMLERİ/KOB 336
Dersin Adı: ARKEOMETRİK İNCELEME YÖNTEMLERİ
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 5
Dersin Yarıyılı: 6 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yrd. Doç. Dr. Ali Akın AKYOL
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/aliakyol
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  aliakyol@gazi.edu.tr, kob.dersler@gmail.com
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Arkeometrinin tarihçesi, kullanılan genel teknikler ile tarihi malzemelerin belgelenmesi ve tanımlanmasına yönelik arkeometrik çalışmaların yöntem ve








 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Arkeometri ve arkeometrik yöntemlerin tarihçesi
2. Hafta  Arkeometrik çalışmaların genel prensipleri, ve malzemelerin tanımlanmasında rolü
3. Hafta  Alanda örnekleme ve örnekleme teknikleri
4. Hafta  Alanda ve laboratuvar ortamlarında görsel ve dijital belgeleme teknikleri
5. Hafta  Arkeolojik alanların uzaktan algılama yöntemleri ile belgelenmesi ve kullanılan teknikler
6. Hafta  Arkeometrik teknikler - Fiziksel Testler
7. Hafta  Arkeometrik teknikler - Anyon ve toplam tuz tayinleri
8. Hafta  Arkeometrik teknikler - Harç ve sıvalarda agrega & bağlayıcı analizleri
9. Hafta  Arkeometrik teknikler - Mineralojik analizler
10. Hafta  Arkeometrik teknikler - Petrografik analizler
11. Hafta  Arkeometrik teknikler - Kimyasal element analizleri
12. Hafta  Arkeometrik tarihleme yöntemleri - Radyoaktif olmayan yöntemler
13. Hafta  Arkeometrik tarihleme yöntemleri - Radyoaktif yöntemler
14. Hafta  Arkeometrik çalışma örnekleri ve araştırma konularının sunumu
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Archaeomineralogy, Rapp, G., 2002, Springer-Verlag, Berlin. Chemicals in Conservation A Guide to Possible Hazards and Safe, 1990, Amanda Clydesdale, Scottish Society For Conservation and Restoration-SSCR Archaeological Chemistry, 1996, A. Mark Pollard, Carl Heron, The Royal Society of Chemistry The Science and Archaeology of Materials, 2000, Julian Henderson, Routledge, USA Chemical Science And Conservation, 1990, David Burgess (J. J. Thompson), Macmillan Education Ltd., London Material Characterization Tests for Objects of Art and Archaeology, 2000, Nancy Odegaard, Scott Carroll, Werner S. Zimmt, Archetype Publications, UK Methods of Soil Analysis No. 9 in the Series Agronomy, Black, C.A., Evans, D. D., Ensminger, L. E., White, J. L., Clark, F. E., 1965. American Society of Agronomy, Inc., Madison, Wisconsin, USA. Crystal Structures of Clay Minerals and Their X-ray Identifications, Brindley, G.W. ve Brown, G., 1980, Mineral Society, London. Dana’s Manual of Mineralogy, H
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
30
 Ödev
2
10
 Uygulama
0
0
 Projeler
1
10
 Pratik
0
0
 Quiz
2
10
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
60
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
40
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
10
2
20
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
2
20
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
5
2
10
 Sunu hazırlama
4
2
8
 Sunum
4
2
8
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
5
2
10
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
4
3
12
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
116
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.64
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası geçerliliği olan temel bilgilere sahip olur.X
2
Koruma uygulaması yapılacak taşınır, taşınmaz nitelikteki kültür ve sanat varlıklarına ilişkin malzeme ve üretim teknolojisi bilgilerini edinir.X
3
Türkiye ve dünyada koruma ve onarım alanındaki bilgi ve teknolojik gelişmeleri izleme; koruma ve onarımda kullanılan malzeme, alet ve aygıtları tanıma, kullanma bilgi ve becerisi kazanır.X
4
Taşınır/taşınabilir kültür ve sanat varlıkları ile mimari yüzeylerin korunmasında karşılaşılan sorunların türleri ve nedenlerinin bilimsel yöntemlerle araştırılması, belirlenmesi ve belgelenmesini sağlar.X
5
Koruma bilimine yardımcı olan arkeoloji, sanat tarihi, güzel sanatlar, müzecilik, mimarlık, mineraloji, mikrobiyoloji, petrografi ve arkeometri gibi farklı sanat, sosyal ve fen bilimleri ile işbirliği içinde bulunarak; çalışma alanına ilişkin teşhis ve tedavi yöntemleri geliştirecek araştırma-uygulama becerisi kazanır.X
6
Teorik bilgi kazanımlarını ve uygulama deneyimlerini, alanıyla ilgili çalışmaların yapıldığı laboratuvar, müze ve kazı alanlarındaki uygulamalarda etkili olarak kullanma becerisine sahip olur.X
7
Alana ilişki uygulama projelerini tasarlayabilme, süreç yönetimini sağlayabilme ve projeleri başarılı bir şekilde verili süre içerisinde tamamlayabilme disiplini kazanır.X
8
Koruma ve onarım uygulamalarını mesleki ölçütler ışığında, eleştirel bakış açısıyla yorumlama ve değerlendirme yetisine sahip olur.X
9
Alana ilişkin uygulama çalışmalarında edindiği kuramsal, teknik ve teknolojik bilgi birikimini uluslararası kabul gören mesleki etik ve ilkelere uygun şekilde kullanır.X
10
Mesleki deneyimlerle bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme; değişime, yeniliğe ve açık olma nosyonuna sahip olur.X