GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
EL YAZMALARI VE BOZULMA ETKENLERİ/KOB 330
Dersin Adı: EL YAZMALARI VE BOZULMA ETKENLERİ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 6 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yrd. Doç. Dr. Ali Akın AKYOL
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   http://websitem.gazi.edu.tr/site/aliakyol
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   aliakyol@gazi.edu.tr, kob.dersler@gmail.com
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Yazma eserlerin korunması konusunda tanı ve tanılama yapabilme bilgi ve beceriye sahip olabilmek.








 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
   Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  El yazmalarının kültür tarihi bakımından önemi
2. Hafta  El yazmalarınında kullanılan malzemelerinin türleri
3. Hafta  Kağıt yapım teknikleri ve özellikleri
4. Hafta  Deri yapım teknikleri ve özellikleri
5. Hafta  Mürekkep ve boya özellikleri
6. Hafta  Cilt malzemeleri ve yapım teknikleri
7. Hafta  El yazmalarında görülen tahribat nedenleri
8. Hafta  Nemden kaynaklanan bozulmalar
9. Hafta  Mantarlardan kaynaklanan bozulmalar
10. Hafta  Işıktan kaynaklanan bozulmalar
11. Hafta  Isıdan kaynaklanan bozulmalar
12. Hafta  Böceklerden kaynaklanan bozulmalar
13. Hafta  El yazmalarının depolanması
14. Hafta  El yazmalarında önleyici koruma yöntemleri
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Haines, B.M. (1991). “Natural ageing of leather in libraries”, Leather-Its Composition and Changes With Time içinde (66-74). Yay. Hazl. Cristopher Calnan and Betty Haines. Northampton: The Leather Conservation Center.; Hickin, Norman. (1985). The insect pests of books, London: Sheppard Press. ;Karabacek, von J. (2001). Arab Paper, Çeviren Don Baker ve Suzy Dittmar, Londra: Archetype Publications. (34-35).; Kowalik, R. (1980a). “Mikrobiodeterioration of library materials. Part 1”, Restaurator. 4. (99-114); -Loveday, Helen. (2001). Islamic Paper. Londra: Archetype Publications. -Rowlison, Eric, B. (1994). “Rules for handling works of art”, Care of Collections içinde (202-211). Yay. Hazl. Simon Knell. Londra, Leichester Readers in Museum Studies. -Staniforth, Sarah. (1994). “Light and environmental measurement and control in National Trust houses”, Care of Collections içinde (117-122). Yay. Hazl. Simon Knell. Londra, Leichester Readers in
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
30
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
1
10
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
1
14
 Haftalık uygulamalı ders saati
14
3
42
 Okuma Faaliyetleri
8
1
8
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
8
2
16
 Materyal tasarlama, uygulama
4
1
4
 Rapor hazırlama
4
1
4
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
4
1
4
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
2
2
4
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
96
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.84
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası geçerliliği olan temel bilgilere sahip olur.X
2
Koruma uygulaması yapılacak taşınır, taşınmaz nitelikteki kültür ve sanat varlıklarına ilişkin malzeme ve üretim teknolojisi bilgilerini edinir.X
3
Türkiye ve dünyada koruma ve onarım alanındaki bilgi ve teknolojik gelişmeleri izleme; koruma ve onarımda kullanılan malzeme, alet ve aygıtları tanıma, kullanma bilgi ve becerisi kazanır.X
4
Taşınır/taşınabilir kültür ve sanat varlıkları ile mimari yüzeylerin korunmasında karşılaşılan sorunların türleri ve nedenlerinin bilimsel yöntemlerle araştırılması, belirlenmesi ve belgelenmesini sağlar.X
5
Koruma bilimine yardımcı olan arkeoloji, sanat tarihi, güzel sanatlar, müzecilik, mimarlık, mineraloji, mikrobiyoloji, petrografi ve arkeometri gibi farklı sanat, sosyal ve fen bilimleri ile işbirliği içinde bulunarak; çalışma alanına ilişkin teşhis ve tedavi yöntemleri geliştirecek araştırma-uygulama becerisi kazanır.X
6
Teorik bilgi kazanımlarını ve uygulama deneyimlerini, alanıyla ilgili çalışmaların yapıldığı laboratuvar, müze ve kazı alanlarındaki uygulamalarda etkili olarak kullanma becerisine sahip olur.X
7
Alana ilişki uygulama projelerini tasarlayabilme, süreç yönetimini sağlayabilme ve projeleri başarılı bir şekilde verili süre içerisinde tamamlayabilme disiplini kazanır.X
8
Koruma ve onarım uygulamalarını mesleki ölçütler ışığında, eleştirel bakış açısıyla yorumlama ve değerlendirme yetisine sahip olur.X
9
Alana ilişkin uygulama çalışmalarında edindiği kuramsal, teknik ve teknolojik bilgi birikimini uluslararası kabul gören mesleki etik ve ilkelere uygun şekilde kullanır.X
10
Mesleki deneyimlerle bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme; değişime, yeniliğe ve açık olma nosyonuna sahip olur.X