GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
TAŞ KORUMA VE ONARIMI I/KOB 222
Dersin Adı: TAŞ KORUMA VE ONARIMI I
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 5
Dersin Yarıyılı: 4 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof.Dr. Yaşar Selçuk ŞENER
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   http://www.websitem.gazi.edu.tr/site/ssener
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  ssener@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Koruma ve onarım alanında uluslar arası kabul gören temel kabul gören ilke ve yaklaşımları tanımlar.
Koruma ve onarım uygulamalarını bireysel veya gerektiğinde grup içerisinde paylaşımla yürütür.
Seçilen temizlik, sağlamlaştırma ve yapıştırma-birleştirme yönteminin avantajlarını ve dezavantajlarını sıralar.
Taş temizliği, sağlamlaştırma ve yapıştırma uygulamalarında gerekli malzeme hazırlığını organize eder.
Taşta temizlik, sağlamlaştırma ve yapıştırma-birleştirme için seçilen yöntemin uygulamasını gerçekleştirir.
Taş eserlerde yapıştırma, temizlik ve sağlamlaştırma uygulamalarında bilinen temel uygulama aletlerini başarı ile kullanır.
Taş eserde etkin koruma uygulaması sonrasında belgeleme amaçlı “çalışma raporu” hazırlar.


 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Taş eser temizliğinde temel yaklaşımlar ve etikler
2. Hafta  Eski eser temizliğinde bilinen, uygun olan –olmayan yöntemler
3. Hafta  Siyah tabaka temizliği, yöntem ve uygulamaları
4. Hafta  Kalker ve kalkerli tabakaların temizliği
5. Hafta  Pas ve bakır tuzları lekelerinin temizliği
6. Hafta  Organik madde lekelerinin temizliği
7. Hafta  Boyalı ve aşırı tahrip olmuş yüzeylerin temizliği
8. Hafta  Vize
9. Hafta  Eriyebilir tuzların taş eser bünyesinden çıkarılması
10. Hafta  Gelişmiş bitki, otların temizliği-mikroorganizmaların dezenfektasyonu
11. Hafta  Temizlik yöntemlerinin seçiminde genel kriter ve değerlendirmeler
12. Hafta  Sağlamlaştırma- sağlamlaştırmada uygulama yöntemleri
13. Hafta  Organik ve inorganik sağlamlaştırıcılar arasındaki başlıca farklılıklar
14. Hafta   Taş bünyesinde türlere göre sağlamlaştırma
15. Hafta  Sağlamlaştırma yöntemlerinin ve malzemelerinin seçiminde kriterler ve değerlendirmeler
16. Hafta  Final Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Lazzarini, L., Tabasso, M.L., İl Restauro della Pietra,Padova, 1992; Torraca, G., Porous Building materials, ICCROM, Roma, 1981; Lazzarini, L., Tabasso, M.L., İl Restauro della Pietra,Padova, 1992; Lazzarini, L., La Pulitura dei materiali da costruzione e scultura: metodi indusriale e di restauro, Padova, 1981; Mora, P.,-Mora, L.,Metodo per rimozione di incrostazioeni su pietra calcaree e dipinti murali, İstituto di Fisica Tecnica dell’Universita di Roma, C.N.R. Centro di studio Cause di Dipartimento e Metodi di Conservazione delle Opere d’Arte, Pubbl. n.12, Roma, 1972; Martini, A., Utillita del Laser nel restauro della pietra e del marmo, Quadernidella Sopr.ai Beni AA.SS di Venezia, n.7, 1978, pp.151-154; Svelto, O., Principi del Laser Milano, 1972; The Conservation of stone, I, Bologna, 1976; The Conservation of Stone, II, Bologna, 1981; Deterioration and Conservation of Stone, Lausanne, 1985.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  -
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
20
 Ödev
0
0
 Uygulama
1
20
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
14
2
28
 Okuma Faaliyetleri
8
2
16
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
6
2
12
 Materyal tasarlama, uygulama
14
2
28
 Rapor hazırlama
2
2
4
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
1
2
2
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
2
2
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
2
2
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
122
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.88
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası geçerliliği olan temel bilgilere sahip olur.X
2
Koruma uygulaması yapılacak taşınır, taşınmaz nitelikteki kültür ve sanat varlıklarına ilişkin malzeme ve üretim teknolojisi bilgilerini edinir.
3
Türkiye ve dünyada koruma ve onarım alanındaki bilgi ve teknolojik gelişmeleri izleme; koruma ve onarımda kullanılan malzeme, alet ve aygıtları tanıma, kullanma bilgi ve becerisi kazanır.X
4
Taşınır/taşınabilir kültür ve sanat varlıkları ile mimari yüzeylerin korunmasında karşılaşılan sorunların türleri ve nedenlerinin bilimsel yöntemlerle araştırılması, belirlenmesi ve belgelenmesini sağlar.X
5
Koruma bilimine yardımcı olan arkeoloji, sanat tarihi, güzel sanatlar, müzecilik, mimarlık, mineraloji, mikrobiyoloji, petrografi ve arkeometri gibi farklı sanat, sosyal ve fen bilimleri ile işbirliği içinde bulunarak; çalışma alanına ilişkin teşhis ve tedavi yöntemleri geliştirecek araştırma-uygulama becerisi kazanır.X
6
Teorik bilgi kazanımlarını ve uygulama deneyimlerini, alanıyla ilgili çalışmaların yapıldığı laboratuvar, müze ve kazı alanlarındaki uygulamalarda etkili olarak kullanma becerisine sahip olur.X
7
Alana ilişki uygulama projelerini tasarlayabilme, süreç yönetimini sağlayabilme ve projeleri başarılı bir şekilde verili süre içerisinde tamamlayabilme disiplini kazanır.X
8
Koruma ve onarım uygulamalarını mesleki ölçütler ışığında, eleştirel bakış açısıyla yorumlama ve değerlendirme yetisine sahip olur.X
9
Alana ilişkin uygulama çalışmalarında edindiği kuramsal, teknik ve teknolojik bilgi birikimini uluslararası kabul gören mesleki etik ve ilkelere uygun şekilde kullanır.X
10
Mesleki deneyimlerle bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme; değişime, yeniliğe ve açık olma nosyonuna sahip olur.X