GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
TAŞ MALZEME BİLGİSİ VE BOZULMALAR/KOB 223
Dersin Adı: TAŞ MALZEME BİLGİSİ VE BOZULMALAR
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 5
Dersin Yarıyılı: 3 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof.Dr. Yaşar Selçuk ŞENER
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   http://www.websitem.gazi.edu.tr/site/ssener
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  ssener@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Taşınır ve/veya Taşınmaz Kültür varlıkları alanında çokça görülen taş türlerini tanımlar.
Taş işçiliğinde kullanılan aletleri taş eser üzerindeki izlere göre değerlendirir.
Taş eserde mevcut izlerden işçilikte kullanılan aletleri yorumlayabilir.
Taşta görülen bozulma faktörlerini sıralar.
Bilinen bozulma türleri ile bir taş eserde görülen bozulmaları eşleştirir.
Seçilen bir taş eser üzerinde malzeme, işçilik ve bozulmalara ilişkin tanı, tanımlama ve belgeleme örneklemesi yapar.
Taşta görülen bozulmalar hakkında neden sonuç ilişkisi kurabilir. Her taş eserde koruma uygulaması öncesinde yapılması gerekli “Mevcut Korunma D


 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Kayaların doğal oluşumu ve oluşumlarına göre gruplar
2. Hafta  Taş türlerinin gruplanması, tanıtılması ve tanınması
3. Hafta  Kayaların nitelikleri
4. Hafta  Taş işçiliği ve işçiliğe yönelik belge ve kaynaklar ile işçilik aşamaları
5. Hafta  Taşların ocaktan çıkartılması ve taşınması
6. Hafta  Taş işçiliğinde kullanılan aletler ve taş üzerinde izlerinin tanınması
7. Hafta  Taş eserlerde bozulma
8. Hafta  Vize Sınavı
9. Hafta  Taş eserlerde görülen bozulma tipleri
10. Hafta  Bozulma ve taşların niteliksel ilişkisi
11. Hafta  Taş eserlerde Fiziksel bozulma faktörleri
12. Hafta  Taş eserlerde kimyasal bozulma faktörleri
13. Hafta  Taş eserlerde biyolojik bozulma faktörleri-
14. Hafta  Bozulmaların tanınması-gözlem ve tanıma yöntemleri
15. Hafta  Konservasyon durumunun tespiti-belgeleme-rapor ve envanterleme yöntemleri
16. Hafta  Final Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Lazzarini, L., Tabasso, M.L., İl Restauro della Pietra,Padova, 1992. Artini, E., Le Rocce, IV. Ed., Milano, 1979. Artini, E., İ Minerali, VI. Ed., Milano 1975. Fattori Di Detorioramento, Dimos, Perte II, Modulo1, Roma, 1979. Doc. NORMAL 1/80, Alterazione Microscopiche dei Materiali Lapidei: Lessico, CNR-ICR, Roma, 1980. Torraca, G.,-Porous Building Materials, ICCROM, Roma, 1981.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme,
 -- STAJ / UYGULAMA
  -
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
20
 Ödev
1
20
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
10
4
40
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
6
2
12
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
4
4
16
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
1
2
2
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
2
2
4
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
2
2
4
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
120
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.8
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası geçerliliği olan temel bilgilere sahip olur.X
2
Koruma uygulaması yapılacak taşınır, taşınmaz nitelikteki kültür ve sanat varlıklarına ilişkin malzeme ve üretim teknolojisi bilgilerini edinir.X
3
Türkiye ve dünyada koruma ve onarım alanındaki bilgi ve teknolojik gelişmeleri izleme; koruma ve onarımda kullanılan malzeme, alet ve aygıtları tanıma, kullanma bilgi ve becerisi kazanır.X
4
Taşınır/taşınabilir kültür ve sanat varlıkları ile mimari yüzeylerin korunmasında karşılaşılan sorunların türleri ve nedenlerinin bilimsel yöntemlerle araştırılması, belirlenmesi ve belgelenmesini sağlar.X
5
Koruma bilimine yardımcı olan arkeoloji, sanat tarihi, güzel sanatlar, müzecilik, mimarlık, mineraloji, mikrobiyoloji, petrografi ve arkeometri gibi farklı sanat, sosyal ve fen bilimleri ile işbirliği içinde bulunarak; çalışma alanına ilişkin teşhis ve tedavi yöntemleri geliştirecek araştırma-uygulama becerisi kazanır.X
6
Teorik bilgi kazanımlarını ve uygulama deneyimlerini, alanıyla ilgili çalışmaların yapıldığı laboratuvar, müze ve kazı alanlarındaki uygulamalarda etkili olarak kullanma becerisine sahip olur.X
7
Alana ilişki uygulama projelerini tasarlayabilme, süreç yönetimini sağlayabilme ve projeleri başarılı bir şekilde verili süre içerisinde tamamlayabilme disiplini kazanır.X
8
Koruma ve onarım uygulamalarını mesleki ölçütler ışığında, eleştirel bakış açısıyla yorumlama ve değerlendirme yetisine sahip olur.X
9
Alana ilişkin uygulama çalışmalarında edindiği kuramsal, teknik ve teknolojik bilgi birikimini uluslararası kabul gören mesleki etik ve ilkelere uygun şekilde kullanır.X
10
Mesleki deneyimlerle bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirme; değişime, yeniliğe ve açık olma nosyonuna sahip olur.