GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
BİLGİSAYAR TASARIMI/BM212
Dersin Adı: BİLGİSAYAR TASARIMI
Dersin Kredisi: 4 Ders AKTS : 6
Dersin Yarıyılı: 4 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç.Dr. Hasan Şakir BİLGE
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  w3.gazi.edu.tr/~bilge
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  bilge@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Bilgisayar donanımı işlemlerini bilmek
Bilgisayar donanımı komutlarını bilmek
Mantıksal işlemleri yapmak
Bilgisayar donanımında fonksiyon kullanımak
Adresleme Modlarını bilmek
İşaretli ve işaretsiz sayılarda toplama, çıkarma, çarpma ve bölme yapmak
İşlemci performansını hesaplamak
Veri yolu (datapath) tasarlamak
Mikroprogramlama
HDL ile aritmetik işlem ve kontrol birimlerini tasarlamak
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Dersin Ön koşulu Sayısal Tasarım dersidir.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Bilgisayar donanımı işlemleri, komutları, operandlar
2. Hafta  Komutların gösterimi, mantıksal işlemler, karar verme komutları
3. Hafta  Komutların gösterimi, mantıksal işlemler, karar verme komutları
4. Hafta  Bilgisayar donanımında fonksiyon kullanımı, adresleme modları
5. Hafta  Bilgisayar donanımında fonksiyon kullanımı, adresleme modları
6. Hafta  İşaretli ve işaretsiz sayılar, toplama, çıkarma, çarpma, bölme, reel sayılar
7. Hafta  İşlemci performansı, performansın faktörleri ve değerlendirilmesi
8. Hafta  İşlemci performansı, performansın faktörleri ve değerlendirilmesi
9. Hafta  İşlemcinin iç yapısı: veriyolu (datapath) ve kontrol
10. Hafta  Veriyolu tasarımı
11. Hafta  Veriyolu tasarımı
12. Hafta  Çok adımlı uygulamalar
13. Hafta  Mikroprogramlama
14. Hafta  Mikroprogramlama
15. Hafta  HDL (Donanım tanımlama dili) ile aritmetik işlem ve kontrol birimlerinin tasarımı
16. Hafta  HDL (Donanım tanımlama dili) ile aritmetik işlem ve kontrol birimlerinin tasarımı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  "Computer Organization and Design", David Patterson and John Hennessy , MORGAN KAUFFMAN.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Uygulama
 -- STAJ / UYGULAMA
  Laboratuvar uygulaması yapılmaktadır.
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
30
 Ödev
0
0
 Uygulama
1
30
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
60
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
40
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
3
14
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
2
14
28
 Okuma Faaliyetleri
1
14
14
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
1
14
14
 Materyal tasarlama, uygulama
1
14
14
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
20
20
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
20
20
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
152
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
6.08
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
6
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Matematik, fen bilimleri, hesaplama ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal/ uygulamalı bilgilere ve yeterli altyapıya sahiptirX
2
Mühendislik problemlerini saptar, çözüm için uygun analitik yöntemler ve yaklaşımlar geliştirir, modelleme yöntemlerini ve çözüm için uygun bilişim tekniklerini seçer ve uygularX
3
Mühendislik problemlerinin çözümüne yönelik kaynak tarama, veri toplama, deney tasarlama, deney yapma, sonuçları analiz etme, yorumlama ve uygulamaya aktarma becerisine sahiptirX
4
Problem çözümü sonucunda ortaya çıkacak sistemi, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama ve bu amaçla modern yöntemleri uygulama becerisine sahiptirX
5
Sistem tasarımının gerçekleştirilmesi için tüm kaynakların verimli kullanılması, süreçlerin iyi belirlenmesi ve takip edilmesi ve uygulanması ile etkin proje yönetimini sağlarX
6
Disliplin içi ve disiplinler arası projelerde bireysel, takım üyesi veya takım lideri olarak etkin ve sonuç odaklı çalışırX
7
Alanının gerektirdiği bilişim iletişim teknolojilerini ve en az bir bilgisayar yazılımını Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde kullanırX
8
İngilizce ve Türkçe etkin iletişim kurma becerisine sahiptir ve her iki dilide kullanarak bilişim alanındaki bilgileri izler, yorumlar ve teknik doküman hazırlarX
9
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve farkındalığı ile bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanırX
10
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir, bilişim hukuku temel prensiplerini bilir, gelişmeleri takip eder ve mesleki çalışmalarında uygularX
11
Bilişim uygulamalarının kurumsal, toplumsal ve çevresel sonuçlarını göz önünde tutar, bu alanlarda etik bilince sahiptirX