GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
KİMYASAL PROSESLERİNİN DİNAMİK SİMULASYONU VE KONTROLÜ (SEÇ)/KM 478
Dersin Adı: KİMYASAL PROSESLERİNİN DİNAMİK SİMULASYONU VE KONTROLÜ (SEÇ)
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 8 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç.Dr. Muzaffer Balbaşı
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  mbalbasi@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Kimyasal süreç dinamiğini tanımlayan matematiksel modellerin gelişimini anlamak
Kimya mühendisliği örnekleri kullanarak matematiksel metodların mühendislik problemlerine uygulanışını anlamak
Adi diferansiyel denklemlerin analitik ve bilgisayar simulasyon tekniklerini anlamak
Doğrusal 1. ve 2. derece sistemlerin dinamik davranışını anlamak
Süreç ckntrol ve kontrol edilen süreçlerin dinamiğini anlamak
Yatışkın ve yatışkın olmayan durum davranışı arasındaki farkları anlamak
Kimya mühendisliğinde kullanılan matematiksel modellerin simulasyondaki rolünün anlaşılması
Sistem kararlılığını da içerecek şekilde, system tepkileri üzerinde doğrusal system parametrelerinin etkilerini tanımak
Dinamik sistemlerin simulasyonunu yapmak için Simulink kullanımının temellerini anlamak
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Süreç modellemeye giriş
2. Hafta  Süreç modellemem temelleri ve süreç işlemleri için genişletilmiş modelleme analizi
3. Hafta  Transformasyon teknikleri
4. Hafta  Model eşitliklerinin doğrusallaştırılması
5. Hafta  İşletme noktaları ve süreç simulasyonu
6. Hafta  Frekans tepki analizi ve genel proses davranışı
7. Hafta  Ara Sınav I
8. Hafta  Proses konrtrol ve enstrümantasyon
9. Hafta  Kontrol edilen süreçlerin davranışı ve Simulink
10. Hafta  Karakteristik polinom ve geri besleme control sistemi
11. Hafta  Kontrol sistemi ekipmanları ve transfer fonksiyon modelleri
12. Hafta  Karıştırma süreci analizi ve kimyasal karıştırmalı tank reaktörlerin dinamiği
13. Hafta  Ara Sınav II
14. Hafta  Borusal reaktörler ve ısı değiştiricilerin dinamik analizi
15. Hafta  Final Sınavı
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Brian Roffel and Ben Betlem, Process Dynamics and Control: Modeling for Control and Prediction, John Wiley & Sons Ltd, Chichester, 2006. Harold Klee and Randal Allen, Simulation of Dynamic Systems with MATLAB and Simulink, Second Ed., ,CRC Press, Prentice Hall Group, New York, 2011. Rao.,V. Dukkipati, Solving Engineering System Dynamics Problems with Matlab, New Age International Press Limited Publ., New Delhi, 2007. Steven E. LeBlanc and Donald R. Coughanowr ,Process Systems Analsysis and Control, Third Ed.,Mc Graw Hill , Higher Edecation, Ney York, 2009. J. Ingham, I. J. Dunn, E. Heinzle, J. E. Prenosil, J. B. Snape, Chemical Engineering Dynamics: An Introduction to Modelling and Computer Simulation, 3. Edition, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co., Weinheim, 2007.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok.
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
2
20
 Ödev
1
20
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
60
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
40
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
7
2
14
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
7
2
14
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
1
2
2
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
2
2
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
1
1
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
75
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)X
4
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.X
5
Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.X
6
Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi.X
7
Disiplinler arası takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.X
8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.X
9
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.X
10
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.X
11
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi.X
12
Girişimcilik ve yenilikçilik konularında farkındalık ve sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.X
13
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi.X
14
Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık bilinci.X