GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
Electromech. Energy Conv. Sys./EEE336
Dersin Adı: Electromech. Energy Conv. Sys.
Dersin Kredisi: 4 Ders AKTS : 6
Dersin Yarıyılı: 6 Dersin Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  English
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Elektromekanik enerji dönüşümünün temel kavramlarını bilir ve problem çözümünde kullanır
Tek ve üç fazlı transformatörlerin temel çalışma ilkelerini bilir ve performanslarını analiz edilebilir
Döner alan kavramının bilir
AA ve DA motorlarının ve jeneratörlerinin çalışma ilkelerini bilir ve bu ilkeleri kullanarak eşdeğer devreler yardımıyla performans analizi yapabilir.
Temel düzeyde elektromekanik sistem tasarımı yapılabilir

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  Elektromekanik enerji dönüşümü. Temel yasalar. Manyetik devrelerin çözümlenmesinde kullanılacak yöntemler ve temel kavramlar.
2. Hafta  Öz ve ortak endüktansın hesaplanması. Histerezis olayı. Elektromanyetik devrelerde kayıplar. Sürekli mıknatıslı devrelerin analizi.
3. Hafta  Transformatörlerin çalışma ilkesi. İdeal ve pratik transformatörlerin analizi. Eşdeğer devreler. Verim ve regülasyon.
4. Hafta  ELEKTROMANYETİK ENERJİ DÖNÜŞÜMÜ: Depolanan enerjinin hesaplanması. Enerji dengesi. Ko-enerji kavramı. Kuvvet ve momentin hesaplanması.
5. Hafta  ELEKTROMANYETİK ENERJİ DÖNÜŞÜMÜ: Tek uyartımlı ve çok uyartımlı sistemler. Sürekli mıknatıslı sistemlerde kuvvet ve moment üretimi.
6. Hafta  DA MAKİNALARI: Temel ilkeler. Endüklenen gerilim ve oluşturulan moment bağıntıları. Eşdeğer devreler.
7. Hafta  DA MAKİNALARI: Serbest, şönt ve seri uyarmalı makinaların incelenmesi. Hız ve gerilim regülasyonu ile verim hesapları. Sürekli mıknatıslı motorlar.
8. Hafta  AC MAKİNA TEMELLERİ: AC makinaların temel ilkeleri. Döner alanın elde edilmesi. Kutup kavramı. MMF ve Akı dağılımları. Gerilim ve moment üretimi.
9. Hafta  SENKRON MAKİNALAR: Senkron makinanın çalışma ilkeleri ve yapısı. Eşdeğer devrenin elde edilmesi ve analizi. Fazörlerle analiz.
10. Hafta  SENKRON MAKİNALAR: Güç ve moment bağıntıları. Yükte çalışmanın incelenmesi.
11. Hafta  ÜÇ FAZLI ASENKRON MOTORLAR: Çalışma ilkeleri ve yapısı. Türleri. Eşdeğer devre ile analiz.
12. Hafta  ÜÇ FAZLI ASENKRON MOTORLAR: Eşdeğer devre parametrelerinin elde edilmesi. Hız denetim ilkeleri.
13. Hafta  TEK FAZLI ASENKRON MOTORLAR: Çalışma ilkeleri ve türleri. Eşdeğer devrenin elde edilmesi ve analizi. Kullanım alanları.
14. Hafta  Relüktans motoru, üniversal motor, adım motoru, histerezis motoru ve diğer özel amaçlı motorların çalışma ilkeleri ve kullanım amaçları.
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
2
45
 Ödev
6
10
 Uygulama
0
0
 Projeler
1
15
 Pratik
0
0
 Quiz
6
30
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
60
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
40
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
4
56
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
1
14
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
1
14
 Materyal tasarlama, uygulama
4
2
8
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
2
10
20
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
20
20
 Diğer
6
3
18
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
150
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
6
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
6
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.X
2
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.X
3
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.X
4
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisiX
5
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisiX
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.X
9
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.X
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Prof.Dr. M. Timur Aydemir)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (www.gazi.edu.tr/~ugur , www.gazi.edu.tr/~aydemirmt)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (aydemirmt@gazi.edu.tr)