GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
TÜRK EDEBİYAT VE MATBUATINDA DÜŞÜNCE HAREKETLERİ/GAZ-592
Dersin Adı: TÜRK EDEBİYAT VE MATBUATINDA DÜŞÜNCE HAREKETLERİ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 5 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç Dr Ersin ÖZARSLAN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/ozarslan
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  ozarslan@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Öğrenciler edebiyat, medeniyet, zihniyet ve düşünce kavramlarının mahiyetini öğrenir
Öğrenciler Türk Edebiyat ve matbuatında düşünce hareketlerinin seyrini ve tesirini inceler ve öğrenir
Öğrenciler Fikir, Düşünce hareketi, basın edebiyat ilişkisini kavrar
Öğrenciler Fikir, Düşünce hareketi ve Edebiyatın matbuata yansımasını öğrenir





 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
   Bu ders yüz yüze eğitim şeklinde ve soru, cevap ve tartışma usulü ile yürütülmektedir
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin ön şartı yoktur.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili tavsiye edilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Edebiyat, medeniyet, zihniyet ve düşünce
2. Hafta  19 ve 20. Yüzyılda Düşünce ve Sanat Hareketlerinin Altyapısı
3. Hafta  Edebiyat ve düşüncenin tecelli zeminleri: Dîvânlar, Meclisler, şuarâ meclisleri ve Matbuât
4. Hafta  19 ve 20. Yüzyılda Edebiyatta Yenilik İhtiyacının Kendini Göstermesi
5. Hafta  19 ve 20. Yüzyılda Edebiyatta Yeniliğin Belli Başlı yönelişleri
6. Hafta  19 ve 20. Yüzyılda Edebiyat ve Düşüncenin matbuata yansıması: Osmanlıcılık, Batıcılık
7. Hafta  19 ve 20. Yüzyılda Edebiyat ve Düşüncenin matbuata yansıması: İslamcılık
8. Hafta  ARA YOKLAMA
9. Hafta  19 ve 20. Yüzyılda Edebiyatın matbuata yansıması: Türkçülük
10. Hafta  19 ve 20. Yüzyılda Edebiyatın matbuata yansıması: Pozitivist-Modernist Anlayış.
11. Hafta  19 ve 20. Yüzyılda Edebiyat ve Düşüncenin matbuata yansıması: Sezgici Anlayış
12. Hafta  20. Yüzyılda Edebiyat ve Düşüncenin matbuata yansıması: Sınıfçı Anlayış.
13. Hafta  19 ve 20. Yüzyılda Edebiyat ve Düşüncenin matbuata yansıması: Liberal Anlayışlar
14. Hafta  19 ve 20. Yüzyılda Edebiyat ve Düşüncenin matbuata yansıması: Postmodern Anlayışlar
15. Hafta  19 ve 20. Yüzyılda Edebiyat ve Düşüncenin matbuata yansıması: Diğer Anlayışlar
16. Hafta  SON YOKLAMA
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Devrin Gazete ve Dergilerinden seçme metinler, olaylar, eserler ve kişiler Mustafa Nihat Özön, Namık Kemal ve İbret Gazetesi Alim Gür, Ebuzziya Tevfik Ömer Faruk Akün, “Tanzimat Edebiyatı Sözü Ne dereceye kadar doğrudur?” Kubbealtı Akademi Mecmuası Ömer Faruk Akün, “Şinasi” İA Ömer Faruk Akün, “Namık Kemal” İA Ömer Faruk Akün, “Ziya Paşa” İA Ömer Faruk Akün, “Şemseddin Sami” İA Ahmet Hamdi Tanpınar, 19 uncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi Tarık Zafer Tunaya, Türk Düşünce Hayatında Batılılaşma Hareketleri Tarık Zafer Tunaya, İslamcılık Cereyanı Şerif Mardin, Türk Modernleşmesi, İletişim Yay Şerif Mardin, Jön Türk Siyasi Fikirleri, İletişim Yay Ziya Gökalp, Türkçülüğün Esasları, MEB. Yay. Ankara 2005 Ziya Gökalp, Türkleşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak, Devlet Kitapları Hikmet Kıvılcımlı, (2008), Edebiyat-ı Cedidenin Otopsisi, İstanbul: Sosyal İnsan Yayınları. Ersin Özarslan“Yenileşme, Batılılaşma, Çağdaşlaşma, Modernleşme, Tekâmül, Terakki Hareketleri İçinde (1800-1875) Basın
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Cevap, Gösterme, tarışma, Takdim
 -- STAJ / UYGULAMA
  -
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
0
 Ödev
1
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
9
3
27
 Haftalık uygulamalı ders saati
5
3
15
 Okuma Faaliyetleri
8
1
8
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
9
1
9
 Materyal tasarlama, uygulama
10
1
10
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
3
3
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
3
3
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
75
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Gazetecilik alanıyla ilgili kuram, yöntem, kavram ve kavramlararası ilişkileri açıklar.X
2
Gazetecilik alanına ilişkin bilimsel bilginin üretimiyle ilgili süreç, yöntem ve teknikleri teşhis eder.X
3
Gazetecilik alanında kuramsal ve uygulamaya dayalı bilgileri ifade eder.X
4
İletişimin toplumsal, tarihsel, kültürel, siyasal ve ekonomik boyutlarını ilişkilendirir.X
5
Haber toplama ve yazma konusunda gerekli tecrübeyi geliştirir.X
6
Medya metinlerini eleştirel bakış açısıyla yorumlar.X
7
Bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.X
8
Sosyal bilimlerin diğer disiplinlerdeki bilgiyi kendi uzmanlık alanında kullanabileceği şekilde yeniden düzenler.X
9
Bireysel ve grup içinde sorumluluk alarak, gazetecilik alanıyla ilgili çalışmalar yapar.X
10
Gazetecilik alanında bilgiye ulaşma yollarını bulabilir.X
11
Gazetecilik alanıyla ilgili kuram, yöntem ve teknolojileri takip eder.X
12
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili kişi ve kurumlara aktarabilir.X
13
Toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket ederek gazetecilik alanına ilişkin etik kodlar ile birlikte yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun çalışmalar yürütür.X
14
Gazetecilik alanına ilişkin kuram, yöntem, araç ve teknolojileri yetkin bir biçimde kullanır.X