GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
İŞİTME VE GÖRME YETERSİZLİĞİ/ÖEÖ104
Dersin Adı: İŞİTME VE GÖRME YETERSİZLİĞİ
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 4
Dersin Yarıyılı: 2 Dersin Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Öğrenci, İşitme/görme yetersizliğinin ne olduğunu tanımını ve sınıflandırılmasını, nedenlerini sayar.
İşitme/görme yetersizliği olan çocukların gelişim özelliklerini, bu çocuklar için var olan eğitim ortamlarını, tanılanmaları ve değerlendirilmelerini açıklar.
Körsağırlığın tanımı, körsağır çocukların özellikleri, körsağırlığın nedenleri ve eğitimlerini açıklar.
İşitme/görme yetersizliği olan çocukların ailelerin gereksinimleri ve onlara nasıl destek sağlanacağını anlatır.
İşitme/görme yetersizliği olan bireyler için yasal düzenlemelerin neler olduğunu bilir.
Topluma katılımda bu bireylerin önündeki engellerin farkına varır ve bu engellerin ortadan kaldırılması için gerekli düzenlemelerin neler olduğunu açıklar.

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  İşitme nedir, işitme kaybı, işitme kaybı tipleri, sınıflama, değerlendirme ve nedenleri
2. Hafta  İşitme yetersizliği olan çocukların gelişim özellikleri
3. Hafta  İşitme yetersizliği olan çocuklar için işitme ve dinlemenin önemi, eğitimlerinde kullanılan iletişim yaklaşımları.
4. Hafta  İşitme yetersizliği olan çocuklar için işitme ve dinlemenin önemi, eğitimlerinde kullanılan iletişim yaklaşımları.
5. Hafta  İşitme yetersizliğinde yenidoğan tarama programı, tanı ve değerlendirme; objektif ve davranım testleri.
6. Hafta  İşitme yetersizliğinde yenidoğan tarama programı, tanı ve değerlendirme; objektif ve davranım testleri.
7. Hafta  Görme yetersizliği: kör ve az gören yasal ve eğitsel tanımları, sınıflama, yaygınlık ve görme yetersizliğinin nedenleri.
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Görme yetersizliği olan bireylerin gelişim özellikleri
10. Hafta  Görme yetersizliği olan bireyler için eğitim ortamları, eğitim ortamlarının düzenlenmesi ve uyarlamalar.
11. Hafta  Görme yetersizliğinde tarama araçlar, tanılama süreci, eğitsel değerlendirme ve işlevsel görme değerlendirmesi
12. Hafta  Körsağır (görmeyen işitmeyen) çocuklar tanımı, sınıflandırılması, nedenleri ve eğitimleri. İşitme ve görme yetersizliği olan çocukların ailelerinin gereksinimleri, ailelere verilecek destekler
13. Hafta  İşitme ve görme yetersizliği olan çocukların ailelerinin gereksinimleri, ailelere verilecek destekler.
14. Hafta   İşitme ve görme yetersizliği olan bireylere yönelik dünyada ve Türkiye'deki yasal düzenlemeler.
15. Hafta   İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin toplumsal yaşama katılımındaki maddi eğitim olanakları erişilebilirlik rehabilitasyon, özel yaşam ve istihdamdaki sınırlılıklar ve giderilmesi
16. Hafta  Genel tekrar ve İşitme ve görme yetersizliği olan bireylerin kullandığı teknolojiye ilişkin örnekleri paylaşma
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
1
60
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
16
2
32
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
16
2
32
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
7
2
14
 Materyal tasarlama, uygulama
0
0
0
 Rapor hazırlama
15
1
15
 Sunu hazırlama
0
0
0
 Sunum
0
0
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
6
6
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
6
6
 Diğer
0
0
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
105
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.2
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
4
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Özel eğitimin temel ilkelerini tanımlar ve savunur.X
2
Özel eğitim öğrencisinin bireysel özelliklerini tespit etmeyi bilir.X
3
Özel eğitim öğrencisinin özelliklerine de uygun ders desenleme ve uygulamasını gerçekleştirmesindeki kritik noktaları bilir.X
4
Sınıf içerisinde gelişimi ve öğrenmeyi destekleyebilme yollarını bilir.X
5
Farklı eğitim ortamlarına uygun uygulamalar geliştirir.X
6
Özel eğitim hizmeti alan öğrencilerin eğitimi ile ilgili tüm bireyleri nasıl eğitim içerisine dahil edebileceğini bilir.X
7
Özel eğitim öğrencisinin bireysel özellikleri ve ihtiyaçlarını belirleyecek değerlendirme gerçekleştirir.X
8
Değerlendirme bilgilerinden de faydalanarak uygulama planı geliştirir ve uygular.X
9
Aileleri, bireyleri ve toplumun görüş ve tutumlarını etkileyebilecek planlamaları uygular.X
10
Farklı öğretim ortamları için geliştirdiği planları uygular.X
11
Özel eğitim öğrencilerinin sosyal uyumunu arttıracak çalışmalar planlar ve uygular.X
12
Sınıf ortamında engelli öğrenciler için yapılabilecek düzenlemeleri planlar ve uygular.X
13
Derslerde verilen uygulama temelli ödevleri bağımsız biçimde ya da sınırlı rehberlikle tamamlar.X
14
Ödevlerini tamamlamak için sınıfından akranlarla ve problemle ilgili diğer profesyonellerle işbirliği içinde probleme çözüm geliştirir.X
15
Öğretmen adayı gelişmesi gerektiğini düşündüğü konularla ilgili bağımsız araştırma yapar.X
16
Öğretmen adayı öğretmenlik mesleğinin dinamik bir süreç olduğunu kabul eder, geçirdiği değişime uygun kendini geliştirmek için kaynaklara gitmete çalışır.X
17
Sorunlarla ilgili çözümleri problem süreci içerisindeki diğer bireylerle paylaşır.X
18
Yabancı kaynaklar ve meslekdaşları ile sorunlar üzerine iletişim kurabilir.X
19
İçinde yaşadığı toplumun değerlerini her türlü çalışmasında dikkate alır.X
20
Evrensel değerleri her türlü çalışmasında dikkate alır.X
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Doç.Dr. Pınar ŞAFAK)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (https://www.websitem.gazi.edu.tr/site/apinar)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (apinar@gazi.edu.tr)