GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ORGANİK KİMYA-I/KİM305A
Dersin Adı: ORGANİK KİMYA-I
Dersin Kredisi: 5 Ders AKTS : 10
Dersin Yarıyılı: 5 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Basri ATASOY
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://w3.gazi.edu.tr/~batasoy/
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  batasoy@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Organik kimyanın tarihçesi ve gelişimini açıklar
Organik ve inorganik bileşikleri tanır, sınıflandırır ve karşılaştırır.
Organik bileşiklerin canlılar için önemli olduğunun farkına varır.
Organik bileşiklerin üretimi ve tüketiminin önemini açıklar.
Karbon atomunda bağlanma ve melezleşme türlerini belirler.
Organik bileşikleri fonksiyonel grup esasına göre sınıflandırır ve örnekler.
Organik bileşikleri adlandırır; organik bileşiklerin fiziksel ve kimyasal özelliklerini açıklar ve ayırt eder.
Organik bileşiklerin verdikleri genel reaksiyon çeşitleri ile yapıları arasında ki ilişkiyi kavrar.
Hidrokarbonlardan alkan, alken ve alkinlerin sentezi, yapısı ve reaksiyonlarını bilir, diğer fonksiyonel gruplar için çıkarımlarda bulunur.
Organik bileşiklerin stereokimyasını anlar.
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Yapı ve Kimyasal Bağ
2. Hafta  Hibritleşme
3. Hafta  Bağ ve Moleküler Özellikler, Polar kovalent bağlar ve elektronegativite, Polar kovalent bağlar ve dipol moment, formal yük, rezonans, rezonans yapılar
4. Hafta  Asitler ve Bazlar: Bronsted Lowry ve Lewis tanımı, asit ve bazların kuvveti, pKa değerlerinden asit ve baz tepkimelerinin tahmini,
5. Hafta  Organik Bileşiklerin Doğası: Alkanlar ve Sikloalkanlar, Fonksiyonel gruplar, alkanlar ve alkanlarin izomerleri, alkil grupları, adlandırma
6. Hafta  Sikloalkanlar, Sikloalkanların adlandırılması, sikloalkanlarda cis-trans izomerliği
7. Hafta  Alkanlar ve Sikloalkanların Stereokimyası, Sikloalkanların kararlılığı ve konformasyonları, halka gerilimi
8. Hafta  Siklopropan: bir orbital bakışı, siklobütan ve siklopentanın ve sikloheksanın konformasyonları, Sikloheksanda ekvatoryal ve aksial bağlar
9. Hafta  Organik Reaksiyonlara Genel Bakış, Organik reaksiyonların çeşitleri, Organik reaksiyonlar nasıl oluşur: mekanizmaları
10. Hafta  Alkenlerin Yapısı ve Reaktivitesi; adlandırılması; cis trans izomerliği, sıralama kuralı: E,Z gösterimi; alkenlerin kararlılığı
11. Hafta  HX’in alkenlere elktrofilik katılması, organik reaksiyonların yazılması, elektrofilik katılmanın yönlenmesi: Markovnikov kuralı,Hammond postulatı
12. Hafta  Alkinlerin Reaksiyonları ve Sentezi, Alkenlerin eldesi
13. Hafta  Alkinlerin reaksiyonları ve sentezi, Alkinlerin elektronik yapısı, alkinlerin adlandırılması, Alkinlerin eldesi
14. Hafta  Stereokimya, Kiralite, optikçe aktiflik, spesifik dönme, Pasteur'ün enantiyomerlerikeşfi, konfigurasyonun belirlenmesi için sıralama kuralları
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. Organik Kimya, J. McMury, Brooks 2. Organik Kimya, T.W. Graham Solomons; Craig B. Fryhle 3. Organik Kimya, Ralph J. Fessenden
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Sorgulama Temelli Anlatım, Uygulama - Alıştırma, Modelleme
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
20
 Ödev
0
20
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
4
56
 Haftalık uygulamalı ders saati
14
2
28
 Okuma Faaliyetleri
14
2
28
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
3
30
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
10
3
30
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
10
10
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
15
15
 Diğer
14
3
42
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
239
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
9.56
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
10
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Maddenin yapısını, özelliklerini, sınıflandırılmasını ve değişimini açıklamada yararlanılan kavram, model, prensip, teori ve kanunları irdeler.X
2
Maddelerin analizinde ya da sentezinde kullanılan yöntemleri ve bu yöntemlerde kullanılan cihazların nasıl çalıştığını açıklar.X
3
Bilim tarihi, felsefesi, sosyolojisi ve psikolojisi ile kimya biliminin doğası arasında ilişki kurarak bilimsel bilginin özelliklerini açıklar.X
4
Kimya alanındaki bilgilerle diğer disiplinler arasında ilişki kurar.X
5
9-12. sınıf öğrencilerine kimya kavramlarının öğretilmesinde kullanılan sorgulama araştırma, argümantasyon, kavram haritası, anlam çözümleme tabloları, tahmin et-gözle-açıkla gibi strateji, yöntem ve teknikleri irdeleyerek bunların kullanımlarını örneklerle açıklar.X
6
Davranışçı, bilişsel, sosyobilişsel ve nörofizyolojik öğrenme kuramlarının kapsam ve sınırlıklarını anlar ve bunların kimya eğitim-öğretimine yansımalarını açıklar.X
7
Çeşitli bilim dallarında ve özellikle kimya biliminde ulusal ve uluslararası kültürlerin katkılarını ifade ederek, bu kültürlerin güncel sosyobilimsel tartışmalı konularla ilgili bakış açılarını irdeler.X
8
Kimya ve kimya eğitimi ile ilgili problemleri fark eder, analiz eder ve bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerisi geliştirir.X
9
Kimya dersinde öğrencilerin ön bilgilerini ve öğrenme zorluklarını analiz eder; konu ve öğrenci özelliklerine göre öğretim yöntem ve tekniklerini uygular.X
10
Öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor gelişmelerine katkı sağlayacak özelliklerde kimya konuları ile ilgili model, oyun, deney düzeneği ve görsel ders notları gibi çeşitli öğretim materyalleri hazırlar.X
11
Kimyanın çeşitli konularında öğrenme kazanımlarının değerlendirilmesinde açık uçlu, çoktan seçmeli, boşluk doldurma gibi geleneksel, tanımlayıcı dallanmış ağaç, yapılandırılmış grid gibi alternatif ve otantik değerlendirme yaklaşımlarının kullanıldığı uygulama örnekleri geliştirir ve uygular.X
12
Kimya ile ilgili herhangi bir kavramın öğretiminde karşılaştığı sorunu çözebilmek amacı ile bireysel olarak bir araştırma tasarlar, uygular ve meslektaşları ile işbirliği yaparak kimya ve kimya eğitimine katkı sağlayacak ortak projeler yürütür.X
13
Öz düzenleme ve öz değerlendirme gibi biliş ötesi faaliyetleri devreye sokarak kimya ve kimya eğitimi ile ilgili bilgi ve becerilerini gözden geçirir.X
14
Yaşam boyu öğrenmeyi hayat felsefesi haline getirerek kimya ve kimya eğitimi ile ilgili yeni gelişmeleri takip etmek için kütüphane ve internet imkanlarını etkin bir şekilde kullanır.X
15
Karşılaştığı problemlerin çözümlerinde kullanılabilecek kimya ve kimya eğitimiyle ilgili bilişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek bunları etkili bir şekilde kullanır.X
16
Öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri izleyip bu bilgileri yeterli düzeyde kullanır ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır.X
17
Türk Millî Eğitim Sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile özel alan öğretim programının yaklaşım, amaç, hedef, ilke ve tekniklerini anlar ve uygulamada kullanır.X
18
Yeni bilgi ve fikirleri kullanır, kendisini ve kurumunu geliştirmede gerekli olanları saptar.X
19
Kimya bilimi ve eğitimi ile ilgili tüm uygulamalarında bilimsel ve demokratik toplumun kültürel ve etik değerlerine uygun davranırX
20
Görev yaptığı eğitim kurumunda öğrencilerin ve çalışanların sağlığını koruma; iş güvenliğini sağlama ve özellikle kimya laboratuvarlarında güvenlik kurallarına uygun ortam oluşturma konusunda bilgi ve beceri sahibidir.X