GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
SÖZLÜ-YAZILI ANLATIM/TDE112A
Dersin Adı: SÖZLÜ-YAZILI ANLATIM
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof.Dr.Alemdar YALÇIN, Öğr.Gör.Dr.Ferah BURGUL
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/mayalcin,http://websitem.gazi.edu.tr/site/fburgul
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  mayalcin@gazi.edu.tr, fburgul@gmail.com
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Duygu ve düşüncelerin konuşarak ve yazarak geliştirileceğini kavrar
Doğru ve düzgün yazma ve konuşma becerileri gelişir
Duygu ve düşüncelerini sözlü olarak aktarıma becerileri gelişir
Farklı sözlü anlatım yollarını ve örneklerini blir





 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu ya da eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Dersin tanımı, müfredat, önemi ve özellikleri, öğrencilerin seviyesinin belirlenmesi
2. Hafta  Yazılı ve sözlü anlatımda dile hakimiyetin önemi. Dil kültürünün önemi.
3. Hafta  Bilgi ve kültürün konuşma ve yazmaya etkisi. Hazırlıksız konuşma: Tartışma. Tartışmada dikkat edilmesi gereken hususlar.
4. Hafta  Yazma ve konuşmada dikkat edilmesi gereken noktalar.
5. Hafta  Plânlı yazma ve konuşma.
6. Hafta  Serbest yapılan yazılı çalışmaların değerlendirilmesi ve görülün hataların “cümle bütünlüğü”ne göre düzeltilmesi için yapılması gerekenler
7. Hafta  Serbest yazı türü: Deneme. ( Edebiyat Üzerine Denemeler: Suut Kemal Yetkin)
8. Hafta  Vize sınavı
9. Hafta  Vize sınavında sorulan sorunun değerlendirilmesi ve yapılan hataların örneklerle gösterilmesi. Anlatım bozukluklarının “cümle bütünlüğü”ne
10. Hafta  Araştırmaya dayanan yazı türleri, deneme ile makale arasındaki fark
11. Hafta  Konuşma sanatı. Hazırlıklı konuşma: Konferans ve panel.
12. Hafta  Edebî yazı türleri: Hikâye. Okunan bir hikâyenin özetlenerek aktarılması. Hikâye etme. (Hikâyeler; Tarık Buğra).
13. Hafta  Hikâyede anlatım yolları. Hikâye çeşitleri ve anlatım. (Dede Korkut Hikâyeleri, Ömer Seyfettin’in tarihî hikâyeleri, Sait Faik Abasıyanık’
14. Hafta  Verilen bir konunun yazılı ve sözlü olarak anlatılması: Plân ve uygulama.
15. Hafta  Çalışma ve başarı. Uygulamalı yazma çalışmaları ve anlatım bozuklukları.
16. Hafta  Final sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  ÖZKIRIMLI, A. (2006). Türk Dili Dil ve Anlatım. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları. KANTEMİR, E. (1997). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Engin Yayınları. Ağca, H.(1999).Sözlü Anlatım.Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. (Adalı, 1982). Adalı, O. (1982). Yüksek Öğrenimde Sözlü Ve Yazılı Anlatım, 􀃹zmir: Aydın Yay. KAPLAN, Mehmet (1985). Kültür ve Dil, Dergâh Yayınları, İstanbul. Göğüş, B. (1978). Türkçe ve Yazın Öğretimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası. ONG, W.J.(2007).Sözlü ve Yazılı Kültür. (Çev. Sema Postacıoğlu Banon).İstanbul: Metis Yayıncılık
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
2
4
8
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
0
 Materyal tasarlama, uygulama
4
3
12
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
1
2
2
 Sunum
1
1
1
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
3
3
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
5
5
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
73
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
2.92
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Türk Edebiyatının terimlerini, kuramlarını, temel kaynaklarını, tarihî gelişimini, önde gelen şair ve yazarları ile seçkin örneklerini bilir ve öğretebilir.X
2
Türk Dilinin terimlerini, kuramlarını, temel kaynaklarını, tarihî gelişimini ve özelliklerini bilip öğretebilir.X
3
Edebî ürün ve gelişmeleri, üretildikleri dönemin özellikleriyle birlikte geleneksel ve çağdaş kuramlar yardımıyla inceleyerek değerlendirebilir.X
4
Türk Dili ve Edebiyatının zenginliğini fark ederek alanıyla ilgili inceleme, araştırma tekniklerini ve uygulamaları bilip topluma hizmette etkin kullanabilir.X
5
Türk Dili ve Edebiyatının eğitim, öğretim tekniklerini bilip uygun örnek ve materyalleri hazırlayabilir; uygun ölçme ve değerlendirmeler yapabilir.X
6
Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili inceleme, araştırma ve eğitim faaliyetlerinde çağdaş bilgi ve bilişim teknolojilerini etkin kullanır; bilgi ve becerilerini sürekli güncelleyebilir.X
7
Alanında bireysel veya ekip hâlinde disiplinler arası inceleme ve araştırmalarda aktif görevler alabilir.X
8
Alanıyla ilgili inceleme, araştırma ve eğitim faaliyetlerindeki problemleri tanır ve uygun çözümler üretebilir.X
9
Türk Dili ve Edebiyatı eğitimi öğretimiyle ilgili plan, program, yönetmelik, kanun gibi temel mevzuat bilgilerine sahiptir.X
10
Millî ve evrensel değerlere, bilimsel ve etik kurallara bağlı olarak özgün çalışmalar yapabilir; sonuçları eleştirerek yorumlayıp ilgililerle paylaşabilir.X