GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ/TDE504A
Dersin Adı: ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 8
Dersin Yarıyılı: 10 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yrd.Doç.Dr. AYŞEN KILIÇ
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  www.gazi.edu.tr/~kilic
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   akilic@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Öğrenciler Türkçenin çağdaş lehçelerinin sınıflandırılmasında kullanılan ölçütleri öğrenir
Belli başlı Türk lehçelerinin başlıca özelliklerini tanıyabilir
Çağdaş Türk Lehçelerinden herhangi birisine ait bir metnin hangi Türk Lehçesiyle yazıldığını anlayabilir






 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Kırgız Türkleri, Kırgızistan Cumhuriyeti ve Kırgız Türkçesinin teşekkülü hakkında kısa bilgiler,Kırgızistan'da kullanılan Kiril esaslı alfabesi
2. Hafta  Kırgız Türkçesi ünlü sistemi, uzun ünlüler,Ünlü uyumları (Türkiye Türkçesiyle mukayeseli)
3. Hafta  Ünlü değişmeleri (Eski Türkçeye göre ve Türkiye Türkçesiyle mukayeseli)
4. Hafta  Ünsüz sistemi, farklı ünsüzler, Ünsüz değişmeleri (Eski Türkçeye göre ve Türkiye Türkçesiyle mukayeseli), Ünsüz uyumları (Türkiye Türkçesiyle mukayese
5. Hafta  Diğer ses hadiseleri:Benzeşme, aykırılaşma, ünsüz türemesi, ünlü düşmesi, yer değiştirme
6. Hafta  Ses bilgisi özeti
7. Hafta  Alıştırmalar
8. Hafta  Vize
9. Hafta  Yapım ekleri (Türkiye Türkçesine göre farklı olanlar), İsim çekimi: Hâl ekleri, Şahıs ve işaret zamirleri ve çekimleri
10. Hafta  Fiil çekimi: Şahıs ekleri, Fiil çekimi: Şimdiki zaman, Fiil çekimi: Geniş zaman
11. Hafta  Fiil çekimi: Görülen geçmiş zaman, Fiil çekimi: Öğrenilen geçmiş zaman, Fiil çekimi: Gelecek zaman
12. Hafta  Fiil çekimi: Emir ve istek, Fiil çekimi: Şart ve gereklilik
13. Hafta  Fiil çekimi: Birleşik zamanlar, Fiil çekimi: İsim fiilinin çekimi
14. Hafta  Sıfat-fiil ve zarf-fiiller, İktidarî fiil: Olumlu ve olumsuz şekiller, Zarflar ve edatlar
15. Hafta  Yarıyıl boyunca işlenen konuların değerlendirilmesi.
16. Hafta  Final
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Nevzat ÖZKAN, Türk Dilinin Yurtları; Ahmet BURAN, Çağdaş Türk Lehçeleri; Talat TEKİN- Mehmet ÖLMEZ, Türk Dilleri; Türk Dünyası El Kitabı; Ahmet Bican ERCİLASUN vd., Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü; Hülya KASAPOĞLU-ÇENGEL, Kırgız Türkçesi Grameri Ses ve Şekil Bilgisi.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
12
5
60
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
12
6
72
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
1
8
8
 Sunum
1
2
2
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
8
8
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
12
12
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
190
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.6
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
8
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Türk Edebiyatının terimlerini, kuramlarını, temel kaynaklarını, tarihî gelişimini, önde gelen şair ve yazarları ile seçkin örneklerini bilir ve öğretebilir.X
2
Türk Dilinin terimlerini, kuramlarını, temel kaynaklarını, tarihî gelişimini ve özelliklerini bilip öğretebilir.X
3
Edebî ürün ve gelişmeleri, üretildikleri dönemin özellikleriyle birlikte geleneksel ve çağdaş kuramlar yardımıyla inceleyerek değerlendirebilir.X
4
Türk Dili ve Edebiyatının zenginliğini fark ederek alanıyla ilgili inceleme, araştırma tekniklerini ve uygulamaları bilip topluma hizmette etkin kullanabilir.X
5
Türk Dili ve Edebiyatının eğitim, öğretim tekniklerini bilip uygun örnek ve materyalleri hazırlayabilir; uygun ölçme ve değerlendirmeler yapabilir.X
6
Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili inceleme, araştırma ve eğitim faaliyetlerinde çağdaş bilgi ve bilişim teknolojilerini etkin kullanır; bilgi ve becerilerini sürekli güncelleyebilir.X
7
Alanında bireysel veya ekip hâlinde disiplinler arası inceleme ve araştırmalarda aktif görevler alabilir.X
8
Alanıyla ilgili inceleme, araştırma ve eğitim faaliyetlerindeki problemleri tanır ve uygun çözümler üretebilir.X
9
Türk Dili ve Edebiyatı eğitimi öğretimiyle ilgili plan, program, yönetmelik, kanun gibi temel mevzuat bilgilerine sahiptir.X
10
Millî ve evrensel değerlere, bilimsel ve etik kurallara bağlı olarak özgün çalışmalar yapabilir; sonuçları eleştirerek yorumlayıp ilgililerle paylaşabilir.X