GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
SEÇMELİ- (KAFKASYA TARİHİ)/TAR415G
Dersin Adı: SEÇMELİ- (KAFKASYA TARİHİ)
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 2
Dersin Yarıyılı: 7 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof.Dr. Nuri YAVUZ
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/nyavuz
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  nyavuz@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bi
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
Tarihsel metotları bilir ve kullanır





 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Kafkasya’nın Türkiye için stratejik önemi
2. Hafta  Türklerin Kafkasya ile tanışmaları; Bu coğrafyaya yerleşmeleri ve bu coğrafya uğruna verdikleri mücadeleler
3. Hafta  Kafkasya’nın coğrafi mevkii ve tarihçesi, Jeopolitik ve Jeostratejik önemi ve Türklerle ilişkileri
4. Hafta  Anadolu Selçuklu sultanlarının fetih çabaları
5. Hafta  Osmanlı Devleti ile Safevi Devleti arasındaki mücadeleler, Osmanlı-İran, Osmanlı-Rusya ve Rusya-İran Mücadeleleri
6. Hafta  Kafkasya kavimlerinden olan Gürcülerin bu coğrafyadaki tarihi geçmişleri, bu tarihi süreç içinde Türklerle ilişkileri
7. Hafta  Kafkasya kavimlerinden olan Çerkezlerin bu coğrafyadaki tarihi geçmişleri, bu tarihi süreç içinde Türklerle ilişkileri
8. Hafta  Vize
9. Hafta  Kafkasya kavimlerinden olan Ermenilerin bu coğrafyadaki tarihi geçmişleri, bu tarihi süreç içinde Türklerle ilişkileri
10. Hafta  Kafkasya kavimlerinden olan Dağıstanlıların bu coğrafyadaki tarihi geçmişleri, bu tarihi süreç içinde Türklerle ilişkileri
11. Hafta  Azerbaycan'a yerleşen Kafkasya Türklerinin tarihi geçmişi ve Anadolu Türklüğü ile ilişkileri
12. Hafta  Rus baskısı ve istilası karşısında Anadolu TürklüğününKafkasya kavimleri ile dayanışması, ancak istilaya engel olunamaması
13. Hafta  Rus istilasına karşı Kafkasya kavimlerinin kendi imkânlarıyla karşı koyma çabalarının hikâyesi, bu cümleden olarak Müridizm hareketinin ortaya çıkış
14. Hafta  İstiladan sonra Rusların Kafkasya'da izledikleri baskı ve zulüm politikaları ve Sovyetler Birliği'nin dağılmasını müteakip bu coğrafyada beliren yen
15. Hafta  Genel Değerlendirme
16. Hafta  Final
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. Ahmet Cevdet Paşa; Tarihi Cevdet, I-XII, istanbul1309. 2. Ahmet Cevdet Paşa; Kırım ve Kafkasya Tarihçesi, istanbul 1307. 3. Aktepe, M. M.; 1720-1724 Osmanlı-İran Münasebetleri, İstanbul 1970. 4. Ali Bey, İran ve Kafkasya'ya Ait Casus Raporları, Ünv. Kth. Yzm. Es.K., nr.428 5. Azerbaycan Sovyet Ansiklopedisinin İlgili Maddeleri 6. Baddaley, J. F. ;Rusların Kafkasyayı İşgali ve Şeyh Şamil, İstanbul 1989. 7. Bala, M.; İslam Ansiklopedisinin İlgili Maddeleri 8. Bala, M.; Azerbaycan Tarihinde Türk Albanya, Ankara 1951. 9. Baykara, H.; Azerbaycan İstiklal Mücadelesi Tarihi, İstanbul 1975. 10. Berkok, İ.l; Tarihte Kafkasya, İstanbul 1958. 11. Bice, H.; Kafkasya'dan Anadoluya Türk Göçleri, Ankara 1991. 12. Bünyadov, Z.; Azerbaycan Atabeyleri Devleti, Bakü 1985 13. Erel, Ş.; Dağıstan ve Dağıstanlılar, İstanbul 1960. 14. Gökçe, C.; Kafkasya ve Osmanlı İmparatorluğu'nun Kafkasya Siyaseti, İstanbul 1979. 15. İskender Bey Münşi, Tarih-i Alem Ara-i Abbasi, İstanbul 1944-47. 16.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Teorik
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
4
2
8
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
3
2
6
 Materyal tasarlama, uygulama
0
0
0
 Rapor hazırlama
0
0
0
 Sunu hazırlama
0
0
0
 Sunum
0
0
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
4
4
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
4
4
 Diğer
0
0
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
50
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
2
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
2
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Tarih ve tarih eğitimi ile ilgili kavram, bilgi, beceri ve değerlere sahip olur. Tarihe bilimiyle ilgili kuram, model, ilke ve genellemeleri açıklar ve genellemeler ışığında tarihin temel prensiplerini, olay, olgu ve süreçlerini açıklarX
2
Tarih ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitsel sorunlara çözümler üretmek için kullanır.X
3
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.X
4
Sosyal bilimleri oluşturan disiplinlere ilişkin temel bilgileri edinir.X
5
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.X
6
Tarih Öğretmenliği programının amaç, içerik, yöntem ve ölçme-değerlendirme boyutlarını kavrar.X
7
Tarih eğitimi alanındaki güncel gelişmeler ve uygulamaları takip eder.X
8
Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.X
9
Öğrenme-öğretme ortamını öğrencilerin bireysel gelişim özelliklerine (fiziksel, duyuşsal, bilişsel ve psiko-motor) uygun şekilde düzenleyebilir.X
10
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.X
11
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.X
12
Tarihsel metotları bilir ve kullanırX
13
Tarihte yoruma açık konularda eleştirel düşünme ve empati kurabilme becerileri edinir.X
14
Tarih alanı ilgili yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Global Scale, Level Bl).
15
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir.X
16
Mesleki ve etik kurallara uyar ve işbirliğine dayalı uygulamalarda görev alır.X
17
Tarih eğitimi için belirlenen kazanımların özelliğine uygun öğrenme-öğretme sürecini planlar ve uygular.X
18
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.X
19
Okul, aile ve toplumla etkin bir şekilde iş birliği yapabilirX
20
Tarih öğretiminde ele aldığı konuları Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile ilişkilendirebilirX