GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
SEÇMELİ-(TÜRK ASKERİ TEŞKİLATI TARİHİ)/TAR513A
Dersin Adı: SEÇMELİ-(TÜRK ASKERİ TEŞKİLATI TARİHİ)
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 6
Dersin Yarıyılı: 9 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof.Dr.Mehmet ŞAHİNGÖZ
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/mgoz
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  mgoz@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Mezunlar, Tarihi olayların zamana ve mekâna göre farklılaşmasından haberdar olur, onlar hakkında yorum yapabilir, tahlil edebilirler.
Öğrenci, analiz yapabilir.
Mezunlar, öğrendikleri bilgileri araştırmalarında kullanabilir.
Öğrenci, Osmanlı Devleti’nin bu periyottaki problemlerini tespit edebilecek bilgi ve donanıma sahip olur.
Öğrenci, bu döneme ilişkin temel ve genel bilgi sahibi olur




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir. Örn: The mode of delivery of this course is Face to face
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Osmanlı Askeri Teşkilatı Hakkında Genel Bir Giriş ve Değerlendirme
2. Hafta  Sistemin Bozulması ve Islahat Çabaları (Nizam-ı Cedit, Sekban-ı Cedit ve Eşkinci Denemeleri)
3. Hafta  Yeniçeriliğin Kaldırılması ve Asakir-i Mansure Ordusu'nun Kaldırılması
4. Hafta  Diğer Kapıkulu Ocaklarının Sisteme Entegrasyon Süreci ve Karşılaşılan Güçlükler
5. Hafta  Yeni Askeri Teşkilatlanmanın İdari-Mali Sistem Üzerindeki Etkileri
6. Hafta  Seraskerlik Kurumu'nun Teşkili ve Redif (İhtiyat) Birliklerinin Oluşturulması; Askeri Sanayii Geliştirme Çabaları, Mesleki Askeri Teknik Okulların Aç
7. Hafta  Vize Sınavı
8. Hafta  Avrupalı Uzmanların İstihdamı ve Yurtdışına Eğitim İçin Öğrenci Gönderilmesi
9. Hafta  Tanzimat Devri'nde Yeniden Yapılanma ve Ordu Sistemi'ne Geçiş
10. Hafta  Islahat Fermanı (1856) ve Gayrimüslimlerin Askerlik Sorunu
11. Hafta  Harbiye ve Bahriye Nezaretlerinin Kurulması ve Yeni Askeri Teşkilatlanma
12. Hafta  Genel Hatlarıyla Osmanlı Denizciliği ve Denizcilik Alalnında Yapılan Reformlar
13. Hafta  Osmanlı İmparatorluğu'nda Ordu ve Siyaset İlişkisi
14. Hafta  Batıdaki Askeri Gelişmelerle Osmanlı Reform Sürecinin Karşılaştırılması
15. Hafta  Genel Değerlendirme
16. Hafta  Final Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Gültekin Yıldız, "Bir De-Militarizasyon Projesi: Geç Osmanlı Askerî Tarih Araştırmalarını Sivilleştirmek", Toplumsal Tarih, 198 (Haziran 2010), 44-53. Gabor Agoston, Barut, Top ve Tüfek: Osmanlı İmparatorluğu'unun Askeri Gücü ve Silah Sanayisi, çev. T. Akad, İstanbul 2006. Geoffrey Parker, Batı'nın Yükselişinde Akeri Yenilikler (1500-1800), çev. T. Zorlu, İstanbul 2006. İ. Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devlet Teşkilatında Kapıkulu Ocakları, I-II, Ankara 1984. İdris Bostan, Beylikten İmparatorluğa Osmanlı Denizciliği, İstanbul 2006. Mahmut Şevket Paşa, Osmanlı Teşkilat ve Kıyafet-i Askeriyesi, I-II, İstanbul 1335 Kahraman Şakul, "Batı'da ve Türkiye'de Yeni Askeri Tarihçilik", Toplumsal Tarihçilik, 198 (Haziran 2010), 31-35. Gültekin Yıldız, Neferin Adı Yok: Zorunlu Askerliğe Geçiş Sürecinde Osmanlı Devleti'nde Siyaset, Ordu ve Toplum (1826-1839), İstanbul 2009; Virginia Aksan, Kuşatılmış Bir İmparatorluk: Osmanlı Harpleri (1700-1870), İstanbul 2001; Erik Jan Zürcher (ed.)
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Teorik
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
15
3
45
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
12
2
24
 Materyal tasarlama, uygulama
1
6
6
 Rapor hazırlama
0
0
0
 Sunu hazırlama
1
6
6
 Sunum
1
2
2
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
12
12
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
15
15
 Diğer
0
0
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
138
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
5.52
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
6
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Tarih ve tarih eğitimi ile ilgili kavram, bilgi, beceri ve değerlere sahip olur. Tarihe bilimiyle ilgili kuram, model, ilke ve genellemeleri açıklar ve genellemeler ışığında tarihin temel prensiplerini, olay, olgu ve süreçlerini açıklarX
2
Tarih ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitsel sorunlara çözümler üretmek için kullanır.X
3
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.X
4
Sosyal bilimleri oluşturan disiplinlere ilişkin temel bilgileri edinir.X
5
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.X
6
Tarih Öğretmenliği programının amaç, içerik, yöntem ve ölçme-değerlendirme boyutlarını kavrar.X
7
Tarih eğitimi alanındaki güncel gelişmeler ve uygulamaları takip eder.X
8
Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.X
9
Öğrenme-öğretme ortamını öğrencilerin bireysel gelişim özelliklerine (fiziksel, duyuşsal, bilişsel ve psiko-motor) uygun şekilde düzenleyebilir.X
10
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.X
11
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.X
12
Tarihsel metotları bilir ve kullanırX
13
Tarihte yoruma açık konularda eleştirel düşünme ve empati kurabilme becerileri edinir.X
14
Tarih alanı ilgili yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Global Scale, Level Bl).
15
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir.X
16
Mesleki ve etik kurallara uyar ve işbirliğine dayalı uygulamalarda görev alır.X
17
Tarih eğitimi için belirlenen kazanımların özelliğine uygun öğrenme-öğretme sürecini planlar ve uygular.X
18
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.X
19
Okul, aile ve toplumla etkin bir şekilde iş birliği yapabilirX
20
Tarih öğretiminde ele aldığı konuları Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile ilişkilendirebilirX