GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
SEÇMELİ-(İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ TARİHİ)/TAR 108A
Dersin Adı: SEÇMELİ-(İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ TARİHİ)
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 5
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. Güray KIRPIK
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/guray
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  guray@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
İlk Müslüman Türk Devletlerinin Türk Dünyası tarihi mirasına etkileri ve tarih içindeki rollerinin kavranması








 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Türklerin İslamiyeti Kabulü
2. Hafta  İdil Bulgarları
3. Hafta  Karahanlıların Kuruluşu ve Maveraünnehir’deki Mücadeleler
4. Hafta  Karahanlı Devleti’nin Yükselişi ve İkiye Ayrılması
5. Hafta  Karahanlı Devletlerinin Yıkılması ve Karahanlılar’da Kültür ve Medeniyet
6. Hafta  Gazneli Devletinin Kuruluşu
7. Hafta  Gazneli Sultan Mahmut Dönemi
8. Hafta  Vize
9. Hafta  Gazneli-Selçuklu Mücadelesi ve Sultan Mesut
10. Hafta  Gazne Devleti’nin Küçülmesi ve Sonu
11. Hafta  Gazneli Devleti’nin Türk Tarihi ve Dünyasındaki Önemi
12. Hafta  Tulunoğulları Devleti
13. Hafta  Akşitler Devleti
14. Hafta  İlk Müslüman Türk Devletlerinde Devlet Geleneği
15. Hafta  Genel Tekrar
16. Hafta  Final
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. Merçil, E., Müslüman Türk Devletleri Tarihi, TTK Yay., Ankara, 2000. 2. Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi, İlgili Maddeler, Çağ Yay., İstanbul, 1989. 3. Genç, R., Karahanlı Devlet Teşkilatı, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara, 2002. 4. İslam Ansiklopedisi, İlgili Maddeleri, TDV Yay. 5. Neşet Çağatay, Türk-İslam Devletleri Tarihi, Ankara, 1975. 6. Kafesoğlu, İ., Harezmşahlar Devleti Tarihi (485 - 618 / 1092 - 1221) , TTK Yay., Ankara, 2000. 7. Taneri, A., Harezmşahlar, TDV Yayınları, Ankara, 1993. 8. Merçil, E, Gazneliler Devleti Tarihi, TTK Yay., Ankara, 1989. 9. Özkuyumcu, N., İbn Zülak’da İlk Müslüman Türk Devletleri: Tolunoğulları ve İhşidiler, İzmir, 1996. 10. Arat, Reşit Rahmeti, Eski Türk Hukuk Vesikaları, Türk Kültürü Araştırmaları Yıllığı I, 1964, 1-53. 11. Barthold, V., Orta Asya Türk Tarihi Hakkında Dersler, Ankara 1975. 12. Bosworth, C.E., İslam Devletleri Tarihi, İstanbul 1980. 13. Brockelmann, C., İslam Milletleri Ve Devletleri Tarihi (Çev: Neşet Çağa
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Teorik
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
15
3
45
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
8
2
16
 Materyal tasarlama, uygulama
1
6
6
 Rapor hazırlama
0
0
0
 Sunu hazırlama
1
6
6
 Sunum
1
2
2
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
8
8
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
10
10
 Diğer
0
0
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
121
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.84
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Tarih ve tarih eğitimi ile ilgili kavram, bilgi, beceri ve değerlere sahip olur. Tarihe bilimiyle ilgili kuram, model, ilke ve genellemeleri açıklar ve genellemeler ışığında tarihin temel prensiplerini, olay, olgu ve süreçlerini açıklarX
2
Tarih ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitsel sorunlara çözümler üretmek için kullanır.X
3
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.X
4
Sosyal bilimleri oluşturan disiplinlere ilişkin temel bilgileri edinir.X
5
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.X
6
Tarih Öğretmenliği programının amaç, içerik, yöntem ve ölçme-değerlendirme boyutlarını kavrar.X
7
Tarih eğitimi alanındaki güncel gelişmeler ve uygulamaları takip eder.X
8
Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.X
9
Öğrenme-öğretme ortamını öğrencilerin bireysel gelişim özelliklerine (fiziksel, duyuşsal, bilişsel ve psiko-motor) uygun şekilde düzenleyebilir.X
10
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.X
11
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.X
12
Tarihsel metotları bilir ve kullanırX
13
Tarihte yoruma açık konularda eleştirel düşünme ve empati kurabilme becerileri edinir.X
14
Tarih alanı ilgili yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Global Scale, Level Bl).
15
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir.X
16
Mesleki ve etik kurallara uyar ve işbirliğine dayalı uygulamalarda görev alır.X
17
Tarih eğitimi için belirlenen kazanımların özelliğine uygun öğrenme-öğretme sürecini planlar ve uygular.X
18
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.X
19
Okul, aile ve toplumla etkin bir şekilde iş birliği yapabilir
20
Tarih öğretiminde ele aldığı konuları Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile ilişkilendirebilirX