GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
SEÇMELİ-(DOĞU ANADOLU TÜRK DEVLETLERİ TARİHİ)/TAR 209A
Dersin Adı: SEÇMELİ-(DOĞU ANADOLU TÜRK DEVLETLERİ TARİHİ)
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 3 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Hamza Keleş
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/hkeles
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  hkeles@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Türklerin Anadolu’ya yaptığı ilk akınların ve Anadolu’yu tanımalarının kavranması
Selçukluların Anadolu Seferleri sırasında Anadolu’nun ve çevresinin genel durumunun kavranması
Malazgirt Savaşı ve Anadolu Türk Tarihi açısından öneminin kavranması
Türklerin Anadolu’ya yerleşme politikalarının kavranması
Anadolu’da kurulan ilk Türk beyliklerinin ve bunların Anadolu’nun Türkleşmesine etkilerinin kavranması




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Orta Asya’dan başlayan Türk Göçleri, nedenleri, yönleri, nitelik ve etkileri
2. Hafta  Türklerin Anadolu’ya yaptığı ilk akınlar ve Türklerin Anadolu’yu tanıması
3. Hafta  Tuğrul ve Çağrı Beylerin Anadolu Seferleri, bu seferlerin sonuçları
4. Hafta  Selçukluların Anadolu Seferleri sırasında Anadolu’nun siyasi ve kültürel durumu
5. Hafta  Alp Arslan Döneminde yapılan ve yönlendirilen Anadolu Seferleri
6. Hafta  Malazgirt Savaşı ve Anadolu Türk Tarihi açısından önemi
7. Hafta  Anadolu’da Türk iskânı ve Anadolu’da İlk Türk beyliklerinin kuruluş aşaması
8. Hafta  Vize
9. Hafta  Danişmendli Beyliği, kuruluşu ve o dönemde Doğu Anadolu ve Erzurum’un durumu
10. Hafta  Danişmendli Beyliği’nin Anadolu Türk tarihindeki yeri, kültürel etkileri ve imar faaliyetleri
11. Hafta  Mengücekliler Beyliği’nin kuruluşu ve Mengüceklilerin Anadolu Türk tarihindeki yeri, kültürel etkileri ve imar faaliyetleri
12. Hafta  Artuklular Beyliği, siyasi etkinlikleri, Artukluların Anadolu Türk Tarihindeki yeri, kültürel etkinlikleri ve imar faaliyetleri.
13. Hafta  Saltuklu Beyliği, siyasi etkinlikleri, Saltukluların Anadolu Türk Tarihindeki yeri, kültürel etkileri ve imar faaliyetleri
14. Hafta  Doğu Anadolu’daki İlk Türk Beylikleri Döneminin Türk tarihi açısından genel bir değerlendirilmesi
15. Hafta  Genel tekrar
16. Hafta  Final
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. Runciman, S., Haçlı Seferleri 2. Turan, O., Türk Cihan Hakimiyeti Mefkuresi Tarihi 3. Turan, O., Selçuklular Zamanında Türkiye 4. Turan, O., Selçuklular Zamanında İslamiyet 5. Turan, O., Doğu Anadolu Türk Devletleri Tarihi 6. Kafesoğlu, İ., Türk Milli Kültürü 7. Köymen, M.A, Selçuklu Devri Türk Tarihi 8. Köymen, M.A, Büyük Selçuklu İmparatorluğu Tarihi 9. Köymen, M.A, Alp Arslan Ve Zamanı 10. Kırzıoğlu, F., Kars Tarihi 11. Kemali, A., Erzincan Tarihi 12. Baygu, Ş.A, Eski Eser Ve Anıtlarla Erzurum Tarihi 13. Konyalı, İ.H., Erzurum Tarihi 14. Ataoğlu, R, Artuklular 15. Sümer, F., Oğuzlar 16. Sümer, F., “Mengücekler” (D.İ.A) 17. Köprülü, M.F, “Artuklular” (D.İ.A) 18. Köprülü, M.F, “Saltuklular” (D.İ.A) 19. Köprülü, M.F, Anadolu Selçuklu Tarihinin Yerli Kaynakları 20. Yazıcıoğlu Ali, Tevarih-İ Al-İ Selçuk 21. Mansuri, B., Baybars Tarihi 22. Togan, Z.V., Moğollar Devrinde Anadolu’nun İktisadi Vaziyeti
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
8
2
16
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
5
2
10
 Materyal tasarlama, uygulama
0
0
0
 Rapor hazırlama
0
0
0
 Sunu hazırlama
0
0
0
 Sunum
0
0
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
4
4
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
6
6
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
64
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
2.56
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Tarih ve tarih eğitimi ile ilgili kavram, bilgi, beceri ve değerlere sahip olur. Tarihe bilimiyle ilgili kuram, model, ilke ve genellemeleri açıklar ve genellemeler ışığında tarihin temel prensiplerini, olay, olgu ve süreçlerini açıklarX
2
Tarih ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitsel sorunlara çözümler üretmek için kullanır.X
3
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.X
4
Sosyal bilimleri oluşturan disiplinlere ilişkin temel bilgileri edinir.X
5
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.X
6
Tarih Öğretmenliği programının amaç, içerik, yöntem ve ölçme-değerlendirme boyutlarını kavrar.X
7
Tarih eğitimi alanındaki güncel gelişmeler ve uygulamaları takip eder.X
8
Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.X
9
Öğrenme-öğretme ortamını öğrencilerin bireysel gelişim özelliklerine (fiziksel, duyuşsal, bilişsel ve psiko-motor) uygun şekilde düzenleyebilir.X
10
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.X
11
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.X
12
Tarihsel metotları bilir ve kullanırX
13
Tarihte yoruma açık konularda eleştirel düşünme ve empati kurabilme becerileri edinir.X
14
Tarih alanı ilgili yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Global Scale, Level Bl).
15
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir.X
16
Mesleki ve etik kurallara uyar ve işbirliğine dayalı uygulamalarda görev alır.X
17
Tarih eğitimi için belirlenen kazanımların özelliğine uygun öğrenme-öğretme sürecini planlar ve uygular.X
18
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.X
19
Okul, aile ve toplumla etkin bir şekilde iş birliği yapabilirX
20
Tarih öğretiminde ele aldığı konuları Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile ilişkilendirebilirX