GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
OSMANLI TARİHİ-II/TAR 302A
Dersin Adı: OSMANLI TARİHİ-II
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 6
Dersin Yarıyılı: 6 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Yasemin Demircan
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/ydemircan
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  ydemircan@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
- Osmanlı Devleti’nin XVII. Yüzyılda içine düştüğü bunalım ve bundan kurtulma çabalarına ilişkin teorik bilgilerin kavranması - XVIII. yüzyılda
Osmanlı Devleti'nin XV. yy'ın ikinci yarısından XVII.'a kadar yaşadığı olay, olgu ve süreçlerin açıklanması
Döneme ilişkin tarihi bilgi kaynaklarının ve bu kaynakların sınırlılıkları ile geçerliliğinin değerlendirilmesi
Döneme ilişkin ulusal ve uluslararası gündemin takip edilmesi ve tarihsel açıdan değerlendirilmesi





 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  - Osmanlı Devleti’nin XVII. Yüzyılda içine düştüğü bunalım ve bundan kurtulma çabalarına ilişkin teorik bilgilerin kavranması - XVIII. yüzyılda art
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  17. Yüzyıla Girerken Osmanlı Devleti’nin Durumu
2. Hafta  Osmanlı Devleti’nin Duraklama Sebepleri
3. Hafta  Osmanlı-Safevî Münasebetleri
4. Hafta  Osmanlı-Avusturya ve Venedik Münasebetleri
5. Hafta  Osmanlı Devleti’nin Ortadoğu ve Kuzey Afrika
6. Hafta  Eyaletlerindeki Durumu, Osmanlı Devleti’nin İç Durumu (Ayaklanmalar)
7. Hafta  18. Yüzyıla Girerken Osmanlı Devleti’nin Durumu
8. Hafta  Karlofça Antlaşmasından Sonra Osmanlı Devleti’nin Durumu (18. Yüzyılın İlk Yarısı)
9. Hafta  Vize
10. Hafta  Osmanlı-Rus-Avusturya ve Venedik Münasebetleri, Barış Dönemi ve Islahat Teşebbüsleri
11. Hafta  Küçük Kaynarca ve Osmanlı Devleti’nin Çözülmesi, III. Selim ve Nizam-ı Cedid
12. Hafta  19. Yüzyıla Girerken Osmanlı Devleti’nin Durumu;
13. Hafta  Osmanlı-Fransız-İngiliz ve Rus Münasebetleri Balkanlarda Milliyetçilik hareketleri ve İsyanlar;
14. Hafta  Kavalalı Mehmet Ali Paşa İsyanı ve Mısır Meselesi Tanzimat ve Islahat Fermanları, Kırım Savaşı ve Sonuçları;
15. Hafta   II. Abdülhamid Dönemi
16. Hafta  93 Bozgunu, Ermeni Meselesi ve Balkan Meseleleri
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. Abdurrahman Şeref, Sultan Abdülhamit-i Hanı-ı Sânî’ye Dair, İstanbul, 1918. 2. Altındağ, Ş., Kavalalı Mehmet Ali Paşa İsyanı, Mısır Meselesi, 1831-1841, Ankara, 1945. 3. Altındağ, Ş., “Osman III”, İslam Ansiklopedisi, MEB. Yay., İstanbul. 4. Ahmet Refik, Köprülüler, c:1-2, İstanbul, 1913. 5. Ahmet Refik, Felaket Seneleri, İstanbul, 1912. 6. Ahmet Refik, Lale Devri, İstanbul, 1928. 7. Ahmet Cevdet Paşa, Tarih-i Cevdet, 12 cilt, İstanbul, 1884-1891. 8. Ahmet Cevdet Paşa, Tezâhir, haz: C. Baysun, 4 cilt, Ankara 1953-1967. 9. Armaoğlu, F., Siyasî Tarih (1789-1960), Ankara, 1973. 10. Baykal, B.S., “III. Mustafa”, İslam Ansiklopedisi, MEB. Yay., İstanbul. 11. Bursalı, M. T., Osmanlı Müellifleri, haz: F. Yavuz ve İ. Özen, 3 cilt, İstanbul, 1915-1928. 12. Akdağ, M., “Genel Çizgileriyle XVII. Yüzyıl Türkiye Tarihi”, Tarih Araştırmaları Dergisi, s:4, 1966. 13. Akdağ, M., Türk Halkının Dirlik ve Düzenlik Kavgası: Celalî İsyanları, Ankara, 1
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
5
4
20
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
5
4
20
 Materyal tasarlama, uygulama
2
10
20
 Rapor hazırlama
0
0
0
 Sunu hazırlama
2
8
16
 Sunum
1
6
6
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
8
8
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
10
10
 Diğer
1
15
15
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
157
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
6.28
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
6
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Tarih ve tarih eğitimi ile ilgili kavram, bilgi, beceri ve değerlere sahip olur. Tarihe bilimiyle ilgili kuram, model, ilke ve genellemeleri açıklar ve genellemeler ışığında tarihin temel prensiplerini, olay, olgu ve süreçlerini açıklar
2
Tarih ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitsel sorunlara çözümler üretmek için kullanır.X
3
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.X
4
Sosyal bilimleri oluşturan disiplinlere ilişkin temel bilgileri edinir.X
5
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.X
6
Tarih Öğretmenliği programının amaç, içerik, yöntem ve ölçme-değerlendirme boyutlarını kavrar.X
7
Tarih eğitimi alanındaki güncel gelişmeler ve uygulamaları takip eder.X
8
Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.X
9
Öğrenme-öğretme ortamını öğrencilerin bireysel gelişim özelliklerine (fiziksel, duyuşsal, bilişsel ve psiko-motor) uygun şekilde düzenleyebilir.X
10
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.X
11
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.X
12
Tarihsel metotları bilir ve kullanırX
13
Tarihte yoruma açık konularda eleştirel düşünme ve empati kurabilme becerileri edinir.X
14
Tarih alanı ilgili yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Global Scale, Level Bl).
15
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir.X
16
Mesleki ve etik kurallara uyar ve işbirliğine dayalı uygulamalarda görev alır.X
17
Tarih eğitimi için belirlenen kazanımların özelliğine uygun öğrenme-öğretme sürecini planlar ve uygular.X
18
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.X
19
Okul, aile ve toplumla etkin bir şekilde iş birliği yapabilirX
20
Tarih öğretiminde ele aldığı konuları Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile ilişkilendirebilir