GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ORTA ASYA TÜRK TARİHİ-II/TAR 104A
Dersin Adı: ORTA ASYA TÜRK TARİHİ-II
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 6
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. Mehmet Ali Çakmak
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/mcakmak/contact
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  mcakmak@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Asya’da kurulan ikinci kuşak devletlerin siyasi tarihine ilişkin bilgilerin (Harezmşahlar, Moğollar, Timurlular) kavranması
türklerin tarihsel kökenleri ve en eski Türk devletlerinin başlangıcından itibaren türklerin siyasi tarihi hakkında bilgi verilmesi







 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Harezmşahlar, Atsız'ın başa geçişi, Harezmşah-Selçuklu mücadeleleri, İl-Arslan ve bağımsız devletin temellerinin atılması, Sultan Tekiş ve Harezmşah-
2. Hafta  Harezmşahların imparatorluk düzeyine ulaşmaları; Harezmşah-Moğol ilişkileri ve Harezmşahlar Devleti'nin yıkılışı
3. Hafta  Cengiz Han'ın tarih sahnesine çıkışı; Moğol İmparatorluğunun Kuruluşu
4. Hafta  Otrar hadisesi ve Cengiz Han'ın batı seferi; Cengiz'in geniş ülke topraklarını oğulları arasında taksimi ve ölümü
5. Hafta  Büyük hanın ölümünden sonra Moğolların genel durumu, Ögedey'in büyük hanlığı ve Moğol fütuhatının devamı; Mönke'nin saltanatı, Mönke'nin ölümü ve M
6. Hafta  Moğol merkezi kudretinin dağılması ve Moğolların Çağatay, Kubilay, İlhanlılar ve Altunordu hanlıkları olarak, geniş Moğol imparatorluğu coğrafyasında
7. Hafta  Cengiz Han'ın ve bizzat onun kurduğu Moğol İmparatorluğunun Türk ve dünya tarihinde bıraktığı izler
8. Hafta  Vize
9. Hafta  Timur'un tarih sahnesine çıkışı; Semerkand'a hakim olarak devletini kurması
10. Hafta  Timur'un Osmanlı Devleti ile mücadelesi, Çin üzerine yürüyüşü ve ölümü
11. Hafta  Şahruh'un başa geçişi ve Azerbaycan Seferleri; Timurlu Mirzaları arasındaki mücadeleler ve Timurluların sonu
12. Hafta  Delhi'de kurulan ilk Türk sultanlıkları; Babürler
13. Hafta  Bu devletlerin bıraktıkları kültür ve medeniyet izleri
14. Hafta  Genel Tekrar
15. Hafta  Genel Tekrar
16. Hafta  Final
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. Babür; Babür-Name 2. Banarlı, N. Sami; Resimli Türk Edebiyatı Tarihi 3. Barthold, V. V.; Orta Asya Türk Tarihi Hakkında Dersler, Ankara, 1975. 4. Barthold, V. V., Moğol İstilasına Kadar Türkistan, Ankara 1990. 5. Barthold, V. V., Uluğbey ve Zamanı, Ankara 1990 6. Barthold, V. V., "Cengiz Han" Maddesi, İslam Ansiklopedisi (MEB Yayını) 7. Bayur, Y. Hikmet; Hindistan Tarihi I,II, 8. Çöhçe, S., Şemsi Melikleri, Elazığ, 1986. 9. Durmuş, İ., İskitler, Ankara, 1993. 10. Eberhard, W., Çinin Şimal Komşuları, Ankara, 1942. 11. Ergin, Muharrem; Orhun Kitabeleri, İstanbul, 1970. 12. Genç, R., Kaşgarlı Mahmud'a Göre XI. Yüzyılda Türk Dünyası, Ankara, 1997. 13. Grousset, R., Bozkır İmparatorluğu, Paris 1929. 14. Kafesoğlu, İ., Türk Milli Kültürü, İstanbul 1988. 15. Kafesoğlu, İ., Harezmşahlar Devleti Tarihi, Ankara 1992. 16. Köprülü, M. Fuad; "Harizmşahlar" Maddesi, İslam Ansiklopedisi (MEB Yayını) 17. Kuzgun, Ş., Hazar ve Karay Türkleri, Ankara 1993. 18. Liget, L. ; Bili
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Uygulama
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
20
2
40
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
2
28
 Materyal tasarlama, uygulama
1
10
10
 Rapor hazırlama
0
0
0
 Sunu hazırlama
1
10
10
 Sunum
1
6
6
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
8
8
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
10
10
 Diğer
0
0
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
140
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
5.6
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
6
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Tarih ve tarih eğitimi ile ilgili kavram, bilgi, beceri ve değerlere sahip olur. Tarihe bilimiyle ilgili kuram, model, ilke ve genellemeleri açıklar ve genellemeler ışığında tarihin temel prensiplerini, olay, olgu ve süreçlerini açıklarX
2
Tarih ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitsel sorunlara çözümler üretmek için kullanır.X
3
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.X
4
Sosyal bilimleri oluşturan disiplinlere ilişkin temel bilgileri edinir.X
5
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.X
6
Tarih Öğretmenliği programının amaç, içerik, yöntem ve ölçme-değerlendirme boyutlarını kavrar.X
7
Tarih eğitimi alanındaki güncel gelişmeler ve uygulamaları takip eder.X
8
Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.X
9
Öğrenme-öğretme ortamını öğrencilerin bireysel gelişim özelliklerine (fiziksel, duyuşsal, bilişsel ve psiko-motor) uygun şekilde düzenleyebilir.X
10
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.X
11
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.X
12
Tarihsel metotları bilir ve kullanırX
13
Tarihte yoruma açık konularda eleştirel düşünme ve empati kurabilme becerileri edinir.X
14
Tarih alanı ilgili yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Global Scale, Level Bl).
15
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir.X
16
Mesleki ve etik kurallara uyar ve işbirliğine dayalı uygulamalarda görev alır.X
17
Tarih eğitimi için belirlenen kazanımların özelliğine uygun öğrenme-öğretme sürecini planlar ve uygular.X
18
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.X
19
Okul, aile ve toplumla etkin bir şekilde iş birliği yapabilir
20
Tarih öğretiminde ele aldığı konuları Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile ilişkilendirebilirX