GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ORTA ASYA TÜRK TARİHİ-I/TAR 103A
Dersin Adı: ORTA ASYA TÜRK TARİHİ-I
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 6
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. M. Ali ÇAKMAK
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/mcakmak/contact
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  mcakmak@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Türk kültür ve medeniyetinin en eski devirlerinin teorik temellerinin kavranması








 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Dersle ilgili kaynakların belirtilmesi
2. Hafta  Türk adı, Türk soyu, Tarihi Türk Göç yolları ve Türklerin Anayurdu
3. Hafta  Türklerin tarih sahnesine çıkışı, ilk Türk devleti olan Asya Hun İmparatorluğu'nun kuruluşu, Mete Han Dönemi (MÖ. 209-174)
4. Hafta  Asya Hun İmparatorluğu'nun Mete'den sonraki siyasi süreci ve Ki-ok Dönemi (MÖ.174-160)
5. Hafta  Ak Hun-Eftalit Devleti ve siyasi faaliyetleri, Tabgaç Devleti ve siyasi faaliyetleri
6. Hafta  Avrupa Hunları diye anılan Türk devletinin Türk, Avrupa ve dünya tarihinde oynadığı rol
7. Hafta  Göktürk Devletinin kuruluşu, yükselişi, doğu-batı olmak üzere ikiye ayrılışı ve çöküşü, Çin'in Türkleri hâkimiyet altına almaları
8. Hafta  Vize
9. Hafta  Çin esaretinden kurtuluş için gerçekleşen teşebbüsler, İlteriş Kağan'ın bağımsızlığı kazanması, İkinci Göktürk Kağanlığı'nın kuruluşu
10. Hafta  Tonyukuk, Bilge Kağan ve Kültigin üçlüsünün idaresinde Göktürk Kağanlığı'nın kazandığı siyasi başarılar
11. Hafta  Uygur hakanlığının kuruluşu, yükselişi, Maniheizmin etkisi ve yerleşik hayata geçiş Kan-çou Uygur Devleti, Doğu Türkistan Uygur Devleti gibi siyasi t
12. Hafta  Kırgızlar ve siyasi faaliyetleri,
13. Hafta  Türgişler ve siyasi faaliyetleri, Karluklar ve siyasi faaliyetleri, Oğuzlar ve siyasi faaliyetleri
14. Hafta  Hâkimiyet anlayışı, devletin teşekkülündeki aşamalar, devleti oluşturan unsurlar ve genel değerlendirme
15. Hafta  Genel Tekrar
16. Hafta  Final
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. Kafesoğlu, İ., Türk Millî Kültürü, Boğaziçi Yay., İstanbul, 1988. 2. Grosset, R., Bozkır İmparatorluğu, (çev.) R. Üzmen, Ötüken Yay., İstanbul, 1999. 3. Taşağıl, A., Gök-Türkler, TTK Yay., Ankara, 1995. 4. Czeledy, K., Bozkır Kavimlerinin Doğudan Batıya Göçleri, çev: E. Çoban, İstanbul, 1998. 5. Ögel, B., Büyük Hun İmparatorluğu Tarihi, Ankara, 1981. 6. Ögel, B., Türk Kültürü’nün Gelişme Çağları, Ankara, 1988. 7. Ligeti, L., Bilinmeyen İç Asya, (çev.) S. Karatay, Ankara 1986. 8. Orkun, H. N., Eski Türk Yazıtları, Ankara, 1994. 9. Ergin, M., Orhun Abideleri, İstanbul, 1980. 10. Eberhard, W., Çin Tarihi, Ankara, 1947. 11. Barthold, W., Moğol İstilasına Kadar Türkistan, Ankara, 1987. 12. İzgi, Ö., Wang Yen-te Seyahatnâmesi, Ankara, 1988. 13. İzgi, Ö., Uygurların Siyasî ve Kültürel Tarihi (Hukuk Vesikalarına Göre), Ankara, 1987.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme
 -- STAJ / UYGULAMA
  Uygulama
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
20
2
40
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
2
20
 Materyal tasarlama, uygulama
1
12
12
 Rapor hazırlama
0
0
0
 Sunu hazırlama
1
10
10
 Sunum
1
6
6
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
8
8
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
15
15
 Diğer
0
0
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
139
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
5.56
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
6
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Tarih ve tarih eğitimi ile ilgili kavram, bilgi, beceri ve değerlere sahip olur. Tarihe bilimiyle ilgili kuram, model, ilke ve genellemeleri açıklar ve genellemeler ışığında tarihin temel prensiplerini, olay, olgu ve süreçlerini açıklarX
2
Tarih ve eğitim bilimleri alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitsel sorunlara çözümler üretmek için kullanır.X
3
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.X
4
Sosyal bilimleri oluşturan disiplinlere ilişkin temel bilgileri edinir.X
5
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.X
6
Tarih Öğretmenliği programının amaç, içerik, yöntem ve ölçme-değerlendirme boyutlarını kavrar.X
7
Tarih eğitimi alanındaki güncel gelişmeler ve uygulamaları takip eder.X
8
Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili kavramları, fikirleri, bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.X
9
Öğrenme-öğretme ortamını öğrencilerin bireysel gelişim özelliklerine (fiziksel, duyuşsal, bilişsel ve psiko-motor) uygun şekilde düzenleyebilir.X
10
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.X
11
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.X
12
Tarihsel metotları bilir ve kullanırX
13
Tarihte yoruma açık konularda eleştirel düşünme ve empati kurabilme becerileri edinir.X
14
Tarih alanı ilgili yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Global Scale, Level Bl).
15
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir.X
16
Mesleki ve etik kurallara uyar ve işbirliğine dayalı uygulamalarda görev alır.X
17
Tarih eğitimi için belirlenen kazanımların özelliğine uygun öğrenme-öğretme sürecini planlar ve uygular.X
18
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.X
19
Okul, aile ve toplumla etkin bir şekilde iş birliği yapabilir
20
Tarih öğretiminde ele aldığı konuları Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile ilişkilendirebilirX