GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ/EB106
Dersin Adı: ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 3 Dersin Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Eğitim ve öğretim programlarının amaç, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve değerlendirme boyutlarının özeliklerini açıklar. Eğitim ve öğretim programlarının amaç, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve değerlendirme boyutları arasındaki ilişkiyi açıklar. 3. İletişim sürecinin öğelerini açıklar.
Sınıfta etkili bir iletişim kurulmadığında neler olabileceğini kestirir. Etkili bir öğretim için iletişim ilkelerini işe koşar. Öğretme ve öğrenme ilkelerini açıklar.
Öğrenme kuramlarını açıklar. Strateji, yöntem ve teknik kavramlarını tanımlayarak, bu kavramlar arasındaki ilişkiyi açıklar. Öğrenme kuramları ile öğretim yöntem ve teknikleri arasında ilişki kurar.
Öğrenme - öğretme sürecinde kullanılan plan türlerini açıklar. Planda yer alan öğelerin ve etkinliklerin birbiri ile olan ilişkilerini açıklar. Planda yer alan öğelerin özeliklerine uygun bir ders planı hazırlar.
Öğretimin planlı olmasının önemine ilişkin farkındalık geliştirir. (D) Farklı koşullara uygun ders planı hazırlar. Öğretim strateji, yöntem ve teknik seçiminde dikkat edilecek ilkeleri açıklar.
Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerin özelliklerini açıklar. Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerin uygulama ilkelerini açıklar. Öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, alanındaki bir konunun öğretiminde uygular.
Sınıfta yapılan uygulamayı önceden belirlenen ölçütlere göre değerlendirir. Öğretim hizmetinin niteliğini artırmada farklı öğretim yöntem ve tekniklerini kullanmaya hazır olur. Özgün bir öğretim tekniği /etkinliği geliştirir.
Öğretmen adayı olarak öğrenme-öğretme sürecinde gerçekleştirdiği uygulamalara ilişkin sınıf arkadaşlarından gelen eleştirilere açık olur. Arkadaşlarının uygulamalarını gerekçeler doğrultusunda uygun bir tavırla eleştirir. Yapılanmamış bir problem belirler.
Bu problemi irdeler. Probleme ilişkin çözüm önerileri sunar. En uygun çözümü gerekçeleri ile açıklar.
Eğitim ile ilgili izlediği yayınlara ilişkin sınıf ortamında paylaşımda bulunur. Bulunduğu bölge dışında gözlem gezisi yaparak deneyimlerini sınıf arkadaşları ile paylaşır.

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Yüz yüze
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  Dersin organizasyonu hakkında tanıtım, Eğitim ve öğretimle ilgili temel kavramlar
2. Hafta  Program geliştirmede temel kavramlar, programın tarihsel gelişimi
3. Hafta  Programın temel öğeleri, hedef çeşitleri, hedef belirleme
4. Hafta  Program çeşitleri, programın özellikleri, temel program kuramları
5. Hafta  Öğretim ilkeleri (öğrenciye görelik, yakından uzağa, bilinenden bilinmeyene, açıklık, somuttan-soyuta, ekonomiklik, hayatilik, yaparak yaşayarak öğrenme)
6. Hafta  Öğretimin planlanması ve uygulama (Planlı çalışmanın önemi, gerekliliği, öğretim planlarının türleri, ünitelendirilmiş yıllık plan, günlük plan, ders planı, plan hazırlamanın aşamaları)
7. Hafta  Ara sınav
8. Hafta  Öğretim - öğrenme teorileri (Davranışçı yaklaşım, Bilişsel Gestalt yaklaşımı, bilgi işlem yaklaşımı, sosyal bilişsel yaklaşım, Nöro-fizyolojik yaklaşım, yapısalcı yaklaşım, çoklu zeka kuramı)
9. Hafta  Başlıca öğretim stratejileri (Sunuş yoluyla öğretim, buluş yoluyla öğretim, araştırma-inceleme stratejisi, tam öğrenme, işbirlikçi öğrenme)
10. Hafta  Eğitimde kullanılan öğretim yöntemleri (düz anlatım, gösterip yaptırma, Örnek olay yöntemi, problem çözme yöntemi)
11. Hafta  Eğitimde kullanılan öğretim yöntemleri (düz anlatım, gösterip yaptırma, Örnek olay yöntemi, problem çözme yöntemi)
12. Hafta  Öğretimde tartışma yöntemleri (Grup tartışması, büyük grup tartışması, münazara, panel, forum, sempozyum, kollegyum, seminer, vızıltı (fısıltı) grupları
13. Hafta  Öğretim teknikleri (soru-cevap, gösteri, beyin fırtınası, drama, rol oynama, model ve benzeşim, altı şapkalı düşünme tekniği, görüş geliştirme, mikro-öğretim, eğitsel oyunlar, deney ve laboratuvar, istasyon, konuşma halkası, sokrat tartışması)
14. Hafta  Sınıf dışı öğretim teknikleri (gezi-gözlem, görüşme, ödev); Öğretim araç ve gereçleri
15. Hafta  Final sınavı
16. Hafta  
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
30
 Ödev
2
10
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
10
1
10
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
8
1
8
 Materyal tasarlama, uygulama
0
0
0
 Rapor hazırlama
0
0
0
 Sunu hazırlama
0
0
0
 Sunum
0
0
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
14
14
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
14
14
 Diğer
0
0
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
74
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
2.96
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Biyolojide yer alan kavram, sembol, formül, kuram, model, ilke ve genellemeleri açıklar, genellemeler ışığında biyolojik olay ve mekanizmaları analiz eder, kavramlar arasında ilişki kurar.X
2
Bilim tarihi ve bilimin doğası hakkında bilgiye sahiptir.
3
Biyoloji öğretim programının standartlarına, konu ile ilgili kazanımlara uygun öğretim planı yapar ve bu planı uygulayabilir.X
4
Eğitim öğretim sürecinde öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeylerini, konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim stratejisi, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular.X
5
Bireysel farklılıkları, gelişim ve öğrenme özelliklerini göz önünde bulundurarak uygun öğrenme öğretme ortamlarını sağlar.X
6
Biyoloji ve biyoloji eğitimi ile ilgili bilgiye ulaşmak için araştırmalar yapar, ulusal ve uluslararası kaynakları kullanır, bilimsel ve etik değerlere dikkat eder.
7
Alanıyla ilgili dersleri başarılı bir şekilde yürütmek için alan, öğretmenlik meslek bilgisine ve becerisine sahiptir.
8
Biyoloji laboratuvar tekniklerini, araç ve gereçlerini tanır ve kullanır, biyolojik boya, çözelti-preparat hazırlama, anatomik-morfolojik inceleme, doku kültürü gibi biyoloji laboratuvarı yöntem ve tekniklerini uygular.
9
Öğrenmenin çok yönlü doğasını dikkate alır, ürün kadar süreci değerlendirir, geleneksel ve alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerini etkili bir biçimde kullanır.X
10
Alanı ile ilgili bir materyal tasarlar bu materyali ilgili öğrenme öğretme durumlarında kullanır.
11
Alanı ile ilgili proje tasarlar, uygulamada karşılaşılan güçlükler karşısında eleştirel değerlendirmeler yapar.
12
Hayat boyu öğrenmeyi benimser, yeniliklere ve değişimlere açık öğrenme öğretme yaklaşımları uygular, güçlü ve zayıf yönlerini bilir, güçlü yönlerini kullanır, zayıf yönlerini geliştirir.X
13
Öğretim sürecinde karşılaştığı sorunlar karşısında farklı yollar kullanır, sahip olduğu bilginin değerlendirilmesinde eleştirel, sorgulayıcı bir yaklaşım izler.X
14
Biyolojinin tıp, eczacılık, fizik, kimya, tarım, biyoteknoloji gibi diğer bilim dalları ile ilişkisini kurar.
15
Alanı ile ilgili toplumsal projelerde görev alır, ilgili kurumlarla ortak çalışır, düşüncelerini sözlü ve yazılı bir şekilde ifade eder.
16
Bir yabancı dili günlük yaşamında ve mesleki gelişiminde kullanabilir.
17
Bilgi ve iletişim teknolojilerini öğrenme ve öğretme ortamlarında etkin biçimde kullanır.
18
Mesleki gelişime yönelik öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.X
19
Çevre bilincinde sahiptir ve öğrencilerine bu bilinci geliştirmeye yönelik ortamlar hazırlar.
20
Biyoloji okuryazarı birey olarak bilgiye ulaşma yollarını bilir ve etkin bir biçimde kullanır.
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Prof. Dr. Nurdan KALAYCI )
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (https://websitem.gazi.edu.tr/site/kalayci)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (kalayci@gazi.edu.tr nurdankal@yahoo.com )