GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
MEKANİK-1/FZÖ101
Dersin Adı: MEKANİK-1
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 1 Dersin Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Ölçme kavramı ile standartlar ve birimleri öğrenir, anlamlı rakamları yorumlar, boyut analizi ve birim çevirme işlemleri yapar.
Koordinat sistemlerini öğrenir, vektörel ve skaler nicelikleri ayırt eder ve birim vektörleri kullanarak bir vektörü bileşenlerine ayırır.
Bir boyutta hareket yerdeğiştirme, alınan yol, ortalama hız, anlık hız, sürat, ve ivme kavramlarını öğrenir, hareket grafiklerini çizer, bir boyutta sabit ivmeli hareketi kinematik denklemleri kullanarak yorumlar.
İki boyutta harekette yerdeğiştirme, hız ve ivme vektörlerini kavrar, sabit ivmeli iki boyutlu harekete örnek olarak; eğik atış hareketi ve düzgün çembersel hareketi analiz eder.
Kuvvet, kütle, ağırlık ve eylemsiz sistem kavramlarını öğrenir, bu kavramları Newton’un hareket yasaları ile ilişkilendirir.
Çembersel hareketi öğrenir, düzgün çembersel hareketi Newton’un ikinci hareket yasasını kullanarak yorumlar, düzgün olmayan çembersel hareket, ivmeli sistemlerde hareket ve direnç kuvveti altındaki hareketlere Newton’un hareket kanunlarını uygular.
İş, güç ve enerji kavramlarını öğrenir, iki vektörün skaler çarpımını yapar, sabit ve değişken kuvvetlerin yaptıkları işi hesaplar, İş-kinetik enerji teoremini açıklar, yüksek hızlarda kinetik enerjinin göreli olduğunu yorumlar.
Potansiyel enerji, korunumlu ve korunumsuz kuvvet kavramlarını öğrenir, mekanik enerjinin korunumu prensibini yorumlar.
Çizgisel momentum ve itme (impuls) kavramlarını öğrenir, bu kavramlar arasındaki ilişkiyi yorumlar, bir boyutta ve iki boyuttaki esnek ve esnek olmayan çarpışmalar için momentum korunumu prensibini uygular.
Kütle merkezi kavramını öğrenir, simetrik ve simetrik olmayan cisimlerin kütle merkezlerini hesaplar ve değişken kütleli cisimlerin hareketini analiz eder.

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  Fizik ve ölçme, uzunluk, kütle, zaman standartları, maddenin yapı taşları, yoğunluk, boyut analizi, birim dönüştürme, anlamlı rakamlar.
2. Hafta  Vektörler, koordinat sistemleri, vektörel ve skaler nicelikler, vektörlerin özellikleri, bir vektörün bileşenleri ve birim vektörler.
3. Hafta  Bir boyutta hareket, yerdeğiştirme, hız, sürat, ivme, hareket diyagramları, bir boyutta sabit ivmeli hareket, serbest düşen cisimler, kinematik denklemleri.
4. Hafta  İki boyutta hareket, yerdeğiştirme, hız ve ivme vektörleri, sabit ivmeli iki boyutlu hareket, eğik atış hareketi, düzgün çembersel hareket.
5. Hafta  Hareket kanunları, kuvvet kavramı, Newton'un I. yasası ve eylemsiz sistemler, kütle, Newton'un II. ve III. yasası, kütle çekim kuvveti ve ağırlık.
6. Hafta  Çembersel hareket, düzgün çembersel harekete Newton'un II. hareket yasasının uygulanması.
7. Hafta  Newton kanunlarının bazı uygulamaları, düzgün olmayan çembersel hareket, ivmeli sistemlerde hareket.
8. Hafta  Arasınav
9. Hafta  Newton kanunlarının bazı uygulamaları, direnç kuvveti altında hareket.
10. Hafta  İş ve kinetik enerji, sabit kuvvetin yaptığı iş, iki vektörün skaler çarpımı, değişken bir kuvvetin yaptığı iş.
11. Hafta  Kinetik enerji ve iş - kinetik enerji teoremi, güç, enerji ve otomobil, yüksek hızlarda kinetik enerji.
12. Hafta  Potansiyel enerji ve enerjinin korunumu, korunumlu ve korunumsuz kuvvetler, korunumlu kuvvetler ve potansiyel enerji, mekanik enerjinin korunumu.
13. Hafta  Doğrusal momentum ve korunumu, itme (impuls) ve momentum, çarpışmalar.
14. Hafta  Bir boyutta esnek ve esnek olmayan çarpışmalar, iki boyutta çarpışmalar.
15. Hafta  Kütle merkezi, parçacık sisteminin hareketi, roket hareketi.
16. Hafta  Final sınavı (sınav tarihleri akademik takvime göre belirlenir).
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
2
1
2
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
0
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
7
2
14
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
8
2
16
 Diğer
10
1
10
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
84
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.36
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Fizik kavramları, kanunları ve teorilerini ilişkileriyle açıklar.X
2
Fiziğin diğer bilim dalları, felsefe ve matematik ile ilişkisini kurar.X
3
Amacına uygun deney tasarlar ve laboratuvar malzemelerini etkin bir şekilde kullanır.X
4
Karşılaştığı fizik problemlerini çözerken ve doğa olaylarını açıklarken bilimsel yöntemleri kullanır.X
5
Öğrenme-Öğretme ve ölçme-değerlendirme yaklaşımlarını bilir.X
6
Öğrencilerin bireysel farklılıklarına bağlı olarak ortaya çıkan ihtiyaçlarını aktif katılımlarını sağlayacak şekilde dikkate alır.X
7
Öğretim sürecinde karşılaşabileceği öğrenme güçlükleri ve kavram yanılgılarını azaltmaya yönelik gerekli tedbirleri alır.X
8
Kişisel ve mesleki gelişiminde sürekliliği ve yaşam boyu öğrenmeyi esas alır.X
9
Mesleğine, çevresine ve doğaya karşı olumlu tutum ve değerler geliştirir.X
10
Milli Eğitim Temel Kanununda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıklara önem verir.X
11
Öğrenme ortamında uygun teknolojik ortam ve ürünleri kullanır.X
12
Bilimsel bilgiye ulaşma amacıyla farklı, güvenilir ve geçerli bilgi kaynakları kullanır.X
13
Fiziğin; çevre, toplum ve teknoloji ile ilişkisini analiz eder.X
14
Fizik yasa ve ilkelerine göre çalışan teknolojik araçların çalışma prensiplerini analiz eder.X
15
Fizik ve fizik eğitimi ile ilgili çeşitli yazılımları kullanmayı bilir.X
16
Öğretim sürecinde bilişim ve iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır.X
17
Fizik alanı ile ilgili materyal geliştirebilir veya var olan materyallerden en uygun olanı seçerek kullanır.X
18
Fizik Öğretiminde en uygun olan öğrenme-öğretme ve ölçme-değerlendirme yaklaşımlarını kullanır.X
19
Laboratuvar yaklaşımlarını etkin ve güvenli bir şekilde kullanır.X
20
Ortaöğretime yönelik fizik öğretim programlarını etkin bir şekilde izler.X
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (İlgili Öğretim Elemanı)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (---)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (---)