GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
NÜKLEER FİZİK/FZÖ405
Dersin Adı: NÜKLEER FİZİK
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 2
Dersin Yarıyılı: 7 Dersin Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
   Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Atom çekirdeğinin yapısını, boyutlarını ve diğer özelliklerini öğrenir.
Çekirdeğin bağlanma enerjisini öğrenir bağlanma enerjisinin kararlılığı nasıl etkilediğini kavrar.
Radyoaktifliği ve radyoaktif bozunma çeşitlerini öğrenir.
Doğal radyasyonun kaynakları, radyoaktif seriler ve yaş tayin yöntemlerini kavrar.
Radyasyonun madde ile etkileşmesini, radyasyon dedektörlerinin çalışma prensiplerini öğrenir.
Nükleer enerji ve nükleer enerji elde etme yöntemlerini kavrar.
Enerji üretiminde nükleer reaktörlerin önemi kavrar.

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  Nükleer Atom; Çekirdeğin proton-elektron modeli, Nükleer spin ve manyetik moment,
2. Hafta  Nötronun keşfi ve çekirdeğin proton-nötron modeli.
3. Hafta  Çekirdeğin yapı taşları; izotop, izoton, izobar; Nükleer uzunluk, kütle ve enerji birimleri; Çekirdek yarıçapını ölçme teknikleri.
4. Hafta  Çekirdeğin yarıçapı ve yoğunluğu,
5. Hafta  Radyoaktifliğin keşfi, Radyoaktif elementlerden yayınlanan ışınlar ve özellikleri (alfa, beta ve gama).
6. Hafta  Radyoaktif bozunma kanunu, Bozunma sabiti, yarıömür, ortalama ömür, Aktiflik, Radyasyon ölçme birimleri, Peşpeşe parçalanma kanunu, Radyoaktif denge.
7. Hafta  Radyoaktif yaş tayini, Doğal ve yapay radyoaktiflik, Doğal radyoaktif seriler, Radyasyonun madde ile etkileşmesi ve soğurulması.
8. Hafta  Arasınav
9. Hafta  Radyasyon dedektörleri, Gazlı sayaçlar, İyonlaşma odası, Orantılı sayaç, Geiger-Müller sayacı, Sintilasyon dedektörleri, Yarı-iletken dedektörler.
10. Hafta  Nükleer kütleler; İzotopik bolluk, Fiziksel ve kimyasal kütle skalaları, Nükleer Bağlanma enerjisi, Nükleon başına bağlanma enerjisi
11. Hafta  Atom çekirdeğinin kararlılığını etkileyen faktörler; yarı deneysel kütle formülü, Çekirdek modelleri; sıvı damlası ve kabuk modelleri
12. Hafta  Alfa ve beta spektrumları, nötrino hipotezi, Beta bozunması türleri, Gama spektrumları, kendiliğinden bozunma şartları.
13. Hafta  Nükleer enerji; Fisyon reaksiyonları,
14. Hafta  Uranyum zenginleştirme, Yapay nötron kaynakları, Zincirleme reaksiyon,.
15. Hafta  Füzyon reaksiyonları.
16. Hafta  Final sınavı (sınav tarihleri akademik takvime göre belirlenir).
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
15
2
30
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
0
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
5
1
5
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
7
1
7
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
8
1
8
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
50
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
2
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
2
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Fizik kavramları, kanunları ve teorilerini ilişkileriyle açıklar.X
2
Fiziğin diğer bilim dalları, felsefe ve matematik ile ilişkisini kurar.X
3
Amacına uygun deney tasarlar ve laboratuvar malzemelerini etkin bir şekilde kullanır.X
4
Karşılaştığı fizik problemlerini çözerken ve doğa olaylarını açıklarken bilimsel yöntemleri kullanır.X
5
Öğrenme-Öğretme ve ölçme-değerlendirme yaklaşımlarını bilir.X
6
Öğrencilerin bireysel farklılıklarına bağlı olarak ortaya çıkan ihtiyaçlarını aktif katılımlarını sağlayacak şekilde dikkate alır.X
7
Öğretim sürecinde karşılaşabileceği öğrenme güçlükleri ve kavram yanılgılarını azaltmaya yönelik gerekli tedbirleri alır.X
8
Kişisel ve mesleki gelişiminde sürekliliği ve yaşam boyu öğrenmeyi esas alır.X
9
Mesleğine, çevresine ve doğaya karşı olumlu tutum ve değerler geliştirir.X
10
Milli Eğitim Temel Kanununda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıklara önem verir.X
11
Öğrenme ortamında uygun teknolojik ortam ve ürünleri kullanır.X
12
Bilimsel bilgiye ulaşma amacıyla farklı, güvenilir ve geçerli bilgi kaynakları kullanır.X
13
Fiziğin; çevre, toplum ve teknoloji ile ilişkisini analiz eder.X
14
Fizik yasa ve ilkelerine göre çalışan teknolojik araçların çalışma prensiplerini analiz eder.X
15
Fizik ve fizik eğitimi ile ilgili çeşitli yazılımları kullanmayı bilir.X
16
Öğretim sürecinde bilişim ve iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır.X
17
Fizik alanı ile ilgili materyal geliştirebilir veya var olan materyallerden en uygun olanı seçerek kullanır.X
18
Fizik Öğretiminde en uygun olan öğrenme-öğretme ve ölçme-değerlendirme yaklaşımlarını kullanır.X
19
Laboratuvar yaklaşımlarını etkin ve güvenli bir şekilde kullanır.X
20
Ortaöğretime yönelik fizik öğretim programlarını etkin bir şekilde izler.X
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (İlgili Öğretim Elemanı)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (---)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (---)