GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
Çağdaş Türk Lehçeleri-2/TDEÖ406
Dersin Adı: Çağdaş Türk Lehçeleri-2
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 8 Dersin Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Öğrenciler Türkçenin çağdaş lehçelerinin sınıflandırılmasında kullanılan ölçütleri öğrenecektir.
Belli başlı Türk lehçelerinin başlıca özelliklerini tanıyabilecektir.
Çağdaş Türk Lehçelerinden herhangi birisine ait bir metnin, hangi Türk Lehçesiyle yazıldığını anlayabilecektir.

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  Kırgız Türkleri, Kırgızistan Cumhuriyeti ve Kırgız Türkçesinin teşekkülü hakkında kısa bilgiler
2. Hafta  Kırgızistan'da kullanılan Kiril esaslı alfabe, alfabe alıştırmaları
3. Hafta  Kırgız Türkçesi ünlü sistemi, uzun ünlüler, Ünlü uyumları (Türkiye Türkçesiyle mukayeseli)
4. Hafta  Ünlü değişmeleri (Eski Türkçeye göre ve Türkiye Türkçesiyle mukayeseli)
5. Hafta  Ünsüz sistemi, farklı ünsüzler, Ünsüz değişmeleri (Eski Türkçeye göre ve Türkiye Türkçesiyle mukayeseli), Ünsüz uyumları (Türkiye Türkçesiyle mukayese
6. Hafta  Diğer ses hadiseleri :Benzeşme, aykırılaşma, ünsüz türemesi, ünlü düşmesi, yer değiştirme
7. Hafta  Ses bilgisi özeti
8. Hafta  Ara sınav
9. Hafta  Yapım ekleri (Türkiye Türkçesine göre farklı olanlar), İsim çekimi: Hâl ekleri, Şahıs ve işaret zamirleri ve çekimleri
10. Hafta  Fiil çekimi: Şahıs ekleri, Fiil çekimi: Şimdiki zaman, Fiil çekimi: Geniş zaman
11. Hafta  Fiil çekimi: Görülen geçmiş zaman, Fiil çekimi: Öğrenilen geçmiş zaman, Fiil çekimi: Gelecek zaman
12. Hafta  Fiil çekimi: Emir ve istek, Fiil çekimi: Şart ve gereklilik
13. Hafta  Fiil çekimi: Birleşik zamanlar, Fiil çekimi: İsim fiilinin çekimi
14. Hafta  Sıfat-fiil ve zarf-fiiller, İktidarî fiil: Olumlu ve olumsuz şekiller, Zarflar ve edatlar
15. Hafta  Genel değerlendirme
16. Hafta  Dönem sonu sınavı
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
2
6
12
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
2
5
10
 Materyal tasarlama, uygulama
1
5
5
 Rapor hazırlama
1
4
4
 Sunu hazırlama
1
4
4
 Sunum
1
2
2
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
8
8
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
10
10
 Diğer
0
0
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
83
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.32
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Türk Edebiyatının terimlerini, kuramlarını, temel kaynaklarını, tarihî gelişimini, önde gelen şair ve yazarları ile seçkin örneklerini bilerek öğretebilir.X
2
Türk Dilinin terimlerini, kuramlarını, temel kaynaklarını, tarihî gelişimini ve özelliklerini bilerek öğretebilir.X
3
Edebî ürün ve gelişmeleri, üretildikleri dönemin özellikleriyle birlikte geleneksel ve çağdaş kuramlar yardımıyla inceleyerek değerlendirebilir.X
4
Türk Dili ve Edebiyatının zenginliğini fark ederek alanıyla ilgili inceleme, araştırma tekniklerini ve uygulamaları bilip topluma hizmette etkin kullanabilir.X
5
Türk Dili ve Edebiyatının eğitim, öğretim tekniklerini uygulayarak uygun örnek ve materyalleri hazırlayıp uygun ölçme ve değerlendirmeler yapabilir.X
6
Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili inceleme, araştırma ve eğitim faaliyetlerinde çağdaş bilgi ve bilişim teknolojilerini etkin kullanarak bilgi ve becerilerini sürekli güncelleyebilir.X
7
Alanıyla ilgili disiplinlerarası inceleme ve araştırmalarda bireysel veya ekip içinde aktif görevler alabilir.X
8
Alanıyla ilgili inceleme, araştırma ve eğitim faaliyetlerindeki problemleri tanıyarak uygun çözümler üretebilir.X
9
Türk Dili ve Edebiyatı eğitimi öğretimiyle ilgili plan, program, yönetmelik, kanun gibi temel mevzuatı bilerek uygular.X
10
Millî ve evrensel değerlere, bilimsel ve etik kurallara bağlı olarak yaptığı özgün çalışmaların sonuçlarını yorumlayıp ilgililerle paylaşabilir.X
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Prof. Dr. Dilek ERGÖNENÇ AKBABA )
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (https://websitem.gazi.edu.tr/site/dileker)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (dileker@gazi.edu.tr)