GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
EĞİTİM FELSEFESİ/EB104
Dersin Adı: EĞİTİM FELSEFESİ
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 1 Dersin Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
• Temel felsefi akımlar ile ilgili bilgileri özgün biçimde geliştirir. • Eğitim felsefeleriyle açıklamaları tartışmalarda kullanır. • Felsefe’nin anlamını, önemini ve değerini açıklar.
• Felsefeye duyulan gereksinimi eğitsel, sosyal ve kültürel boyutlarda tartışır. • Felsefenin temel özelliklerini ve felsefenin dayanakları ortaya koyar. • Felsefe ile Bilimin ortak ve farklı yönlerini belirler.
• Felsefenin Okur Yazarlığı ile Felsefenin Farkında Olma Yeterliklerini tanıyıp yaşamında kullanır. • Felsefenin diğer bilimlerle ilişkisini tartışır. • Felsefenin temel ve eğitsel işlevlerini açıklar.
• Felsefenin yaşamla, bilimle, sanatla, dille, dinle ve hikmetle ilişkilerini kavrar. • Temel Felsefi Akımlardan İdealizm, Realizm, Pragmatizm ve Eksistentiyalizmi açıklar. • Eğitim Felsefeleri olarak; Daimicilik, Esasicilik, İlerlemecilik ve Yeniden Kurmacılık Eğitim Felsefelerini ka
• Eğitim ile Felsefe arasındaki bağları kavrar. • Eğitim Felsefeleri ile eğitim durumları ilişkilerini açıklar. • Eğitim Felsefeleri ile Eğitsel Hedefler İlişkisini kavrar.
• Türkiye’de Eğitim Sisteminin Tarihsel Süreçteki Felsefi Temelleri açıklar. • Eğitim Felsefelerinin yeni yönelimlerinden olan Çağdaş Eğitim ve ilerlemecilik Eğitim Felsefesi, Çocuktan Hareket Akımı (Montessori Öğrenme Akımı) İş Eğitimi Akımı, Sanat Eğitimi Akımı ve Kır Eğitim Akımı anl
• Eğitim Felsefesi açısından okulun amaçlarını tanır. • Eğitim Felsefesi açısından okulun amaçlarına katılımın yararlarını kavrar.
• Eğitim Felsefesi açısından örgün eğitimde okulların amaçlarını açıklar. • Farklı Felsefelerin ve Filozofların Bilgiye Bakışlarını inceler.
• Bilgi Felsefesi ve bilgi üzerine tartışmalarda özgün görüşlerini açıklar. • Bilgi elde etmede izlenen yollar açısından farklı görüşleri kavrar. • İlerlemecilik Eğitim Felsefesinin yeni eğitim programlarına yansımalarını tartışır.
• Eğitim Felsefelerine göre öğretmenin geleneksel ve yeni işlevlerini açıklar. • Daimicilik, Esasicilik, İlerlemecik ve Yeniden Kurmacılık Eğitim Felsefelerine göre öğretmenden beklenen yeni işlevlerini analiz eder.

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Dersle diğer farklı disiplinlerle ilişkiler kurulmasına, anlatım ve soru-cevap, tartışma, drama etkinliklerine ve örnek olay incelemelerine yer verilecektir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  • Kavramsal yapı: ilgili temel kavramlar • Felsefe’nin anlamı, önemini ve değeri • Felsefeye duyulan gereksinim
2. Hafta  • Felsefenin temel özelliklerini ve felsefenin dayanakları • Felsefe ile Bilimin ortak ve farklı yönleri
3. Hafta  • Felsefenin diğer bilimlerle ilişkileri • Felsefenin Temel ve Eğitsel İşlevleri.
4. Hafta  • Felsefenin yaşamla, bilimle, sanatla, dille, dinle ve hikmetle ilişkileri. • Temel Felsefi Akımlar; İdealizm, Realizm, Pragmatizm ve Eksistentiyalizm
5. Hafta  • Eğitim Felsefeleri; Daimicilik, Esasicilik, İlerlemecilik ve Yeniden Kurmacılık
6. Hafta  • Eğitim ile Felsefe arasındaki bağlar • Eğitim Felsefeleri ile eğitim durumları ilişkileri • Eğitim Felsefeleri ile Eğitsel Hedefler İlişkisi
7. Hafta  • Türkiye’de Eğitim Sisteminin Tarihsel Süreçteki Felsefi Temelleri
8. Hafta  • Eğitim Felsefelerinin yeni yönelimleri; Çağdaş Eğitim ve ilerlemecilik Eğitim Felsefesi, Çocuktan Hareket Akımı (Montessori Öğrenme Akımı) İş Eğitimi Akımı, Sanat Eğitimi Akımı ve Kır Eğitim Akımı
9. Hafta  • Eğitim Felsefesi açısından okulun amaçlarını • Eğitim Felsefesi açısından okulun amaçlarına katılımın yararları • Eğitim Felsefesi açısından örgün eğitimde okulların amaçları
10. Hafta  • Farklı Felsefelerin ve Filozofların Bilgiye Bakışları
11. Hafta  • Bilgi Felsefesi ve bilgi üzerine betimlemeler • Bilgi elde etmede izlenen yollar açısından farklı görüşler
12. Hafta  • İlerlemecilik Eğitim Felsefesinin yeni eğitim programlarına yansımaları • Eğitim Felsefelerine göre öğretmenin geleneksel ve yeni işlevler • Daimicilik, Esasicilik, İlerlemecik ve Yeniden Kurmacılık Eğitim Felsefelerine Göre öğretmenden beklenen yeni işlevler
13. Hafta  • İlerlemecilik Eğitim Felsefesinin yeni eğitim programlarına yansımaları
14. Hafta  Eğitim Felsefelerine göre öğretmenin geleneksel ve yeni işlevler
15. Hafta  Daimicilik, Esasicilik, İlerlemecik ve Yeniden Kurmacılık Eğitim Felsefelerine Göre öğretmenden beklenen yeni işlevler
16. Hafta  Araştırma ve analiz çalışmalarıyla birlikte dönemi değerlendirme
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
50
 Ödev
1
50
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
7
1
7
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
6
2
12
 Materyal tasarlama, uygulama
3
1
3
 Rapor hazırlama
1
2
2
 Sunu hazırlama
1
1
1
 Sunum
2
1
2
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
7
7
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
14
14
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
76
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.04
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Fen bilimleriyle ilgili kuram, yasa, olgu, model, kavramlar ve diğer disiplinlere ait bilgi ve beceriler arasında ilişki kurar ve bunları günlük hayattaki olayların açıklanmasında kullanır.
2
Fen bilimleriyle ilgili kuram, yasa, olgu, model ve kavramları Fen Bilimleri Dersi öğretim programını, öğrencilerin bilişsel, psikomotor ve duyuşsal özelliklerini ve gereksinimlerini dikkate alarak açıklar.
3
Fen Bilimleri Dersi öğretim programının kazanımlarını, öğrenci özelliklerini ve güvenlik önlemlerini dikkate alarak laboratuvar etkinliklerini tasarlayıp uygulayabilir.
4
Fen laboratuvarında bulunan araç, gereç ve materyalleri tanır, düzenler, etkin bir şekilde kullanır, eksik ve arızalı olanlara çözüm ve alternatifler önerir, laboratuvar atıklarını gerekli tedbirleri alarak bertaraf eder.
5
Öğrencilerde bilimin tarihsel gelişimi ve bilimin doğası ile ilgili anlayış kazandırabilecek öğretim etkinlikleri uygular.X
6
Öğrencilerde bilim ve teknolojideki gelişmeler ile toplum ve çevre arasındaki etkileşime ilişkin anlayış kazandırabilecek öğretim etkinlikleri uygular.X
7
Fen Bilimleri Dersi öğretim programını vizyonu, misyonu, öğrenme alanları ve kazanımları açısından irdeler, programdaki gelişmeleri takip eder ve bu gelişmeleri Türk Milli Eğitim tarihindeki gelişmelerle ilişkilendirir.
8
Fen Bilimleri Dersi öğretim programının kazanımlarını ve öğrenci özellikleri dikkate alarak farklı öğretim strateji, yöntem ve teknikler arasından uygun olanını seçer ve bunları sınıf yönetimini sağlayacak şekilde uygular.
9
Öğrencinin fiziksel, sosyal, bilişsel, duygusal ve kültürel özelliklerini, fen konularıyla ilgili kavram yanılgılarını, öğrenme biçimlerini, güçlü ve zayıf yönlerini, ilgi ve gereksinimlerini dikkate alarak öğretim sürecini planlar.
10
Öğrencilerde fen ve teknoloji okur-yazarlık düzeyleri ile eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, analitik düşünme gibi üst-düzey düşünme becerilerini geliştirebilecek etkinlikler tasarlar.
11
Fen Bilimleri Dersi öğretim programının farklı öğrenme alanlarındaki kazanımlarını dikkate alarak öğrenme-öğretme sürecinin her aşamasında, tanılama, biçimlendirme ve düzey belirlemeye yönelik ölçme ve değerlendirme aracı geliştirir ya da mevcut olanların içinden uygun olanı seçer ve uygular.
12
Fen bilimleri alanında öğrenme ve öğretme sürecini değerlendirirken bilgiyi ölçen geleneksel ölçme-değerlendirme tekniklerinin yanında, bilgi ve beceriyi ölçen alternatif ve otantik ölçme-değerlendirme tekniklerini de kullanır
13
Bir araştırma sürecinde ya da uygulanan ölçme aracından elde edilen verileri değerlendirmek ve yorumlamak için uygun istatistiksel teknikler kullanır.X
14
Eğitim ve öğretim sürecinde veya günlük hayatta karşılaştığı bir problemi çözmek ya da bir projeyi yürütmek amacıyla araştırma sürecinin basamaklarını planlar, uygun araştırma yöntemini seçer, uygular ve raporlaştırır.X
15
Bilgi ve iletişim teknolojilerinden fen bilimleri ve alan eğitimi alanında bilgiye erişme, bilgiyi paylaşma, öğretimin verimliliğini artırma, güncel tartışma ve yenilikleri takip etme amacıyla yararlanır.
16
Fen Bilimleri Dersi öğretim programındaki kazanımları dikkate alarak öğretim sürecini destekleyecek ders araç gereç ve materyali tasarlar, mevcut olanların içinden uygun olanı seçer ve kullanır.
17
Sosyal, çevresel, bilimsel ve sosyobilimsel alanlardaki yerel ve evrensel sorunlarla ilgili öğrencilerde farkındalık oluşturacak etkinlikler düzenler ve bunlarla ilgili projelerde aktif rol alır.X
18
Atatürk inkılap ve ilkeleri ile Türk Milli Eğitiminin temel amaç ve ilkeleri doğrultusunda öğrencilerde bilim ve teknolojiye yönelik olumlu tutum ve değerler geliştirebilecek etkinlikler tasarlar.X
19
Türkçeyi Fen bilimleriyle konularının öğretiminde ve yazılı ve sözlü iletişim kurmada etkin şekilde kullanmanın yanı sıra bir yabancı dili de alanındaki bilgileri izleyecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde kullanır
20
Okul içi ve okul dışı öğretim sürecinin etkin bir şekilde gerçekleştirilmesi için okul yönetimi, meslektaşlar, öğrenci velileri ve diğer ilgili birimlerle işbirliği içinde çalışır.X
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   ((...))
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   ((...))
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   ((...))