GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
Öğretim İlke ve Yöntemleri/EB106
Dersin Adı: Öğretim İlke ve Yöntemleri
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 4 Dersin Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Eğitim ve öğretim programlarının amaç, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve değerlendirme boyutlarının özeliklerini açıklar. Eğitim ve öğretim programlarının amaç, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve değerlendirme boyutları arasındaki ilişkiyi açıklar. İletişim sürecinin öğelerini açıklar.
Sınıfta etkili bir iletişim kurulmadığında neler olabileceğini kestirir. Etkili bir öğretim için iletişim ilkelerini işe koşar. Öğretme ve öğrenme ilkelerini açıklar.
Öğrenme kuramlarını açıklar. Strateji, yöntem ve teknik kavramlarını tanımlayarak, bu kavramlar arasındaki ilişkiyi açıklar. Öğrenme kuramları ile öğretim yöntem ve teknikleri arasında ilişki kurar.
Öğrenme - öğretme sürecinde kullanılan plan türlerini açıklar. Planda yer alan öğelerin ve etkinliklerin birbiri ile olan ilişkilerini açıklar. Planda yer alan öğelerin özeliklerine uygun bir ders planı hazırlar.
Öğretimin planlı olmasının önemine ilişkin farkındalık geliştirir. (D) Farklı koşullara uygun ders planı hazırlar. Öğretim strateji, yöntem ve teknik seçiminde dikkat edilecek ilkeleri açıklar.
Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerin özelliklerini açıklar. Öğretim strateji, yöntem ve tekniklerin uygulama ilkelerini açıklar. Öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, alanındaki bir konunun öğretiminde uygular.
Sınıfta yapılan uygulamayı önceden belirlenen ölçütlere göre değerlendirir. Öğretim hizmetinin niteliğini artırmada farklı öğretim yöntem ve tekniklerini kullanmaya hazır olur. Özgün bir öğretim tekniği /etkinliği geliştirir.
Öğretmen adayı olarak öğrenme-öğretme sürecinde gerçekleştirdiği uygulamalara ilişkin sınıf arkadaşlarından gelen eleştirilere açık olur. Arkadaşlarının uygulamalarını gerekçeler doğrultusunda uygun bir tavırla eleştirir. Yapılanmamış bir problem belirler.
Bu problemi irdeler. Probleme ilişkin çözüm önerileri sunar. En uygun çözümü gerekçeleri ile açıklar.
Eğitim ile ilgili izlediği yayınlara ilişkin sınıf ortamında paylaşımda bulunur. Bulunduğu bölge dışında gözlem gezisi yaparak deneyimlerini sınıf arkadaşları ile paylaşır.

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  Dersin organizasyonu hakkında tanıtım, Eğitim ve öğretimle ilgili temel kavramlar
2. Hafta  Program geliştirmede temel kavramlar, programın tarihsel gelişimi
3. Hafta  Programın temel öğeleri, hedef çeşitleri, hedef belirleme
4. Hafta  Program çeşitleri, programın özellikleri, temel program kuramları
5. Hafta  Öğretim ilkeleri (öğrenciye görelik, yakından uzağa, bilinenden bilinmeyene, açıklık, somuttan-soyuta, ekonomiklik, hayatilik, yaparak yaşayarak öğrenme)
6. Hafta  Öğretimin planlanması ve uygulama (Planlı çalışmanın önemi, gerekliliği, öğretim planlarının türleri, ünitelendirilmiş yıllık plan, günlük plan, ders planı, plan hazırlamanın aşamaları)
7. Hafta  Ara sınav
8. Hafta  Öğretim - öğrenme teorileri (Davranışçı yaklaşım, Bilişsel Gestalt yaklaşımı, bilgi işlem yaklaşımı, sosyal bilişsel yaklaşım, Nöro-fizyolojik yaklaşım, yapısalcı yaklaşım, çoklu zeka kuramı)
9. Hafta  Başlıca öğretim stratejileri (Sunuş yoluyla öğretim, buluş yoluyla öğretim, araştırma-inceleme stratejisi, tam öğrenme, işbirlikçi öğrenme)
10. Hafta  Eğitimde kullanılan öğretim yöntemleri (düz anlatım, gösterip yaptırma, Örnek olay yöntemi, problem çözme yöntemi)
11. Hafta  Eğitimde kullanılan öğretim yöntemleri (düz anlatım, gösterip yaptırma, Örnek olay yöntemi, problem çözme yöntemi)
12. Hafta  Öğretimde tartışma yöntemleri (Grup tartışması, büyük grup tarışması, münazara, panel, forum, sempozyum, kollegyum, seminer, vızıltı (fısıltı) grupları
13. Hafta  Öğretim teknikleri (soru-cevap, gösteri, beyin fırtınası, drama, rol oynama, model ve benzeşim, altı şapkalı düşünme tekniği, görüş geliştirme, mikro-öğretim, eğitsel oyunlar, deney ve laboratuar, istasyon, konuşma halkası, sokrat tartışması)
14. Hafta  Sınıf dışı öğretim teknikleri (gezi-gözlem, görüşme, ödev); Öğretim araç ve gereçleri Final sınavı
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
30
 Ödev
2
10
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
10
1
10
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
8
1
8
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
14
14
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
14
14
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
74
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
2.96
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Eğitim-öğretim sürecinde sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kavram, olgu, ilke ve genellemeleri ve aralarındaki ilişkileri kavrar.X
2
Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ve ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.X
3
İlkokul öğrencilerinin gelişim ve öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.X
4
Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili bilgi kaynaklarına erişir ve bunları kullanır.X
5
Öğrencilerin bireysel farklılıkları ve gelişim özelliklerine dayalı olarak konu alanının gerektirdiği uygun eğitim durumlarını düzenler.X
6
Öğrenme ve öğretme sürecinde kazanımlara dayalı olarak farklı ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullanır.X
7
Bireysel ve takım çalışmalarında aktif bir şekilde rol alarak sorumluluklarını yerine getirir, karşılaştığı sorunlara çözüm üretir.X
8
Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili bilgi, beceri ve sorunları bilimsel sürece dayalı olarak değerlendirir.X
9
Öğrenme gereksinimleri belirler ve bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.X
10
Sanat ve kültürel etkinliklerin önemine inanarak, etkinliklere gönüllü olarak katılır.X
11
Toplumsal sorumluluk bilinciyle proje ve etkinlikler planlar.X
12
Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumlarla etkili iletişim kurar.
13
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
14
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.X
15
Farklı kültürlere saygı duyar, sosyal yaşama uyum sağlar, tutum, tavır ve davranışları ile çevresine örnek olur.
16
Milli Eğitim Temel Kanunu’nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilincindedir.
17
Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.X
18
Demokratik ve etik değerlere uygun davranır.X
19
Öğrenme öğretme sürecine uygun güvenli ve nitelikli eğitim ortamının oluşturulması için ilgili kişi ve kurumlarla etkileşim kurar.X
20
Çevreyi koruma, iş güvenliği ve ilkyardım konularında yeterli bilince sahiptir.
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Prof. Dr. Nurdan KALAYCI )
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   ()
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (kalayci@gazi.edu.tr/ nurdankal@yahoo.com )