GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ERGONOMİ/AEM-205
Dersin Adı: ERGONOMİ
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 3 Dersin Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Ergonomi biliminin ve endüstri tarihinin önemini bilir.
Ürün tasarımında ve üretiminde ergonominin önemini kavrar.
Her safhada insana uygun ürün ve süreçler geliştirir.
İnsanın fizyo-biyolojik, antropometrik, anatomik vb. boyutlarını kavrar.
İnsan vücudunda bulunan sistemleri ve sistemler arası ilişkileri bilir.
İnsan ihtiyaçlarını ve boyutlarını bilir.
Davranışların biyolojik temelleri, uyaran, organizma ve tepki mekanizmalarını kavrar.
Oturma eylemi ve ergonomisine ilişkin önemli kriterleri kavrar.
Antropometrik verilerin ahşap ürün tasarım ve üretim süreçlerinde kullanımını kavrar.
İş güvenliği ve bunlara ilişkin yönetim fonksiyonlarını kavrar ve geliştirir.

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  Ergonomi Biliminin Tarihçesi
2. Hafta  Ahşap eşya ve mobilya tasarım ve üretiminde ergonominin yeri.
3. Hafta  İnsan, eylem, eşya, mekan, çevre ilişkileri ve sistemleri.
4. Hafta  İnsan ve İhtiyaçları, İnsan Boyutları.
5. Hafta  İnsan Vücudunda Sistemler, sistemler arası ilişkiler. Sinir sisteminin yapısı ve diğer sistemlerle ilişkileri.
6. Hafta  Hareket Sisteminin Alt Yapısı, İskelet, kaslar, elektriksel ileti, enerji İhtiyacı, bazal metabolizma.
7. Hafta  Davranışların Biyolojik Temelleri. İnsanın Çevresini Tanıması. Uyaran, organizma, tepki mekanizmaları.
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Üretim ergonomisinde genel ve yakın çevre elemanları ve özellikleri. Fiziksel çevre koşulları, insan makina ve posture ilişkileri.
10. Hafta  Oturma eylemi ve ergonomik kriterler. Oturma eyleminin antropometrik, anatomik, fizyo-biyolojik vb. boyutları.
11. Hafta  Antropometri: antropometrik verilerin mobilya tasarımında kullanılması.
12. Hafta  Yaşama eylem alanlarında -insan mobilya arakesitinde- kritik ölçüler.
13. Hafta  Ofis mekanlarında yakın çevrenin verimlilik açısından düzenlenmesi.
14. Hafta  Endüstriyel üretim ortamlarında, iş güvenliği ilkeleri ve yakın çevrenin verimlilik açısından düzenlenmesi.
15. Hafta  Tasarım ve üretim yöneticiliğinin temel fonksiyonları. Planlama, Organizasyon, Uygulama, Denetim ve Değerlendirme.
16. Hafta  
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
1
20
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
60
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
40
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
0
0
0
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
0
0
0
 Materyal tasarlama, uygulama
0
0
0
 Rapor hazırlama
0
0
0
 Sunu hazırlama
4
4
16
 Sunum
4
4
16
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
2
4
8
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
2
4
8
 Diğer
0
0
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
76
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.04
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Ağaçişleri ve mobilya endüstrilerine yönelik mesleki bilgi birikimi, kuramsal ve uygulamalı düşünce üretimi, mühendislik problemlerini çözme, öneriler getirme ve uygulama alanlarında bilgi ve becerisi kazanır.X
2
Karmaşık tasarım ve mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, proje okuma, üretime yansıtma becerisi; bu amaçla uygun analiz ve yöntemleri seçme ve uygulama becerisi kazanır.X
3
Ürün yaşam döngüsü doğrultusunda ürünü, sistemi veya süreci, tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, kültürel, sosyal ve politik yaklaşımlar ile tasarlama; bu amaçla güncel tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanır.X
4
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan güncel teknik ve araçları geliştirme, seçme, kullanmaya yönelik bilgi ve beceri kazanır.X
5
Bilgisayar destekli tasarım ve üretim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kazanır.
6
Disiplin içi ve disiplinler arası, bireysel ve takımsal çalışabilme becerisi kazanır.X
7
Türkçe ve İngilizce sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
8
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır.X
9
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır.X
10
Tasarım yönetimi, risk yönetimi ve değişim yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgiler kazanır.X
11
Girişimcilik ve yenilikçilik konularında bilgiler kazanır.X
12
Alanında hukuksal konularda farkındalık bilinci kazanır.
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Prof. Dr. H. Hasan EFE)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (https://websitem.gazi.edu.tr/site/hasanefe)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (hasanefe@gazi.edu.tr)