GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ORTADOĞU (SEÇ)/ULUS209
Dersin Adı: ORTADOĞU (SEÇ)
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 5
Dersin Yarıyılı: 3 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Türel YILMAZ
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/mehmetsahin
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  kemahan@yahoo.com
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Orta Doğu bölgesinin siyasal geçmişi hakkında değerlendirme yapar.
Orta Doğu ülkelerinin bağımsızlıklarını kazanması sonrası yaşanan iç çatışmaları analiz eder.
Büyük güçlerin bölge üzerinde uyguladıkları politikaları öğrenir ve bu politikaların Orta Doğu ülkelerine yansımalarını anlar.
Orta Doğu bölgesindeki sosyal ya da siyasal dönüşümlerin uluslararası politikaya yansımalarını analiz eder.
Türkiye’nin dış politikasında Orta Doğu'nun önemini anlar.
Orta Doğu ülkelerinin toplumsal yapılarını öğrenir.



 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu ya da eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Ortadoğu Bölgesi'nin tanımı ve bölgeye genel bakış
2. Hafta  Ortadoğu'da Bağımsızlık Hareketleri
3. Hafta  Ortadoğu'da Silah Ambargosu, Mısır'da Monarşi'nin Yıkılması, Bağdat Paktı
4. Hafta  1956 Suveyş Krizi, Eisenhower Doktrini, 1957 Suriye Krizi, Lübnan Krizi
5. Hafta  Yemen İç Savaşı
6. Hafta  1967 Arap-İsrail Savaşı (Altı Gün Savaşı)
7. Hafta  Ortadoğu'da Su Sorunu
8. Hafta  Vize Haftası
9. Hafta  1973 Petrol Krizi, Lübnan İç Savaşı
10. Hafta  İran İslam Devrimi, İran-Irak Savaşı
11. Hafta  Arap-İsrail Uyuşmazlığı
12. Hafta  İsrail'in Lübnan'ı İşgali
13. Hafta  Körfez Savaşı (1990-1991)
14. Hafta  Ortadoğu Barış Süreci
15. Hafta  Genel Değerlendirme
16. Hafta  Final Haftası
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  ZORUNLU KAYNAKLAR: Türel YILMAZ, Uluslararası Politikada Ortadoğu, Ankara: Platin Yayınları, 2009; William L. CLEVELAND, A History of the Modern Middle East, Boulder: Westview Press, Third Edition, 2004 ÖNERİLEN KAYNAKLAR: George Lenczowski, The Middle East in World Affairs, Cornell Un. Press, 1980; Christopher Catherwood, A Brief History of the Middle East, Running Press, 2011; Bernard Lewis, Ortadoğu, Arkadaş Yayınları, 2007.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Tartışma, Örnek Olay
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
15
3
45
 Haftalık uygulamalı ders saati
15
2
30
 Okuma Faaliyetleri
15
1
15
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
0
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
15
15
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
20
20
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
125
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
5
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Uluslararası ilişkiler teorileri, siyasî tarih ve uluslararası hukuk alanlarında mesleki uzmanlık ve beceriye sahip olmaX
2
Uluslararası ilişkiler disiplinin bir gerekliliği olarak hukuk bilimleri, sosyoloji, tarih, ekonomi gibi sosyal bilimler alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma haiz olarak bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanabilmeX
3
Disiplinlerarası bir bilgi birikiminin avantajıyla kaymakamlık, idari yargı hakimliği, diplomatlık, müfettişlik veya uzman yardımcılığı gibi meslek dallarında kamu kurum ve kuruluşları, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarında çalışabilmek için mesleki yetkinlik kazanmaX
4
Uluslararası ilişkilere yön veren bölgesel ve küresel kurum ve kuruluşlar hakkında yeterli bilgi sahibi olmaX
5
Türkiye ve uluslararası alandaki diğer aktörlerin uluslararası sistemdeki yerini kuramsal, tarihsel ve olgusal bir perspektiften kavrayabilmeX
6
Uluslararası sistemi bölgesel bir perspektifle analiz ederek Ortadoğu, Rusya- Kafkasya, Latin Amerika, Asya- Pasifik, Avrupa, Afrika bölgeleri hakkında tarihsel, eknomik, sosyolojik ve stratejik bakımdan bilgi sahibi olmaX
7
Uluslararası alanda karşılaşılan gelişmeler karşısında uluslarası hukuk açısından yorumlarda bulunabilmeX
8
Günümüz uluslararası sistemi hakkında yorum yapabilmek için XIX. ve XX. yüzyıl siyasî tarihi hakkında bilgi sahibi olmaX
9
Birey, devlet ve sistem analiz düzeylerinde uluslararası ilişkiler teorilerini kullanabilme, analiz yapabilme, hipotez üretebilme ve çözüm önerileri geliştirebilmeX
10
Meslekî, insanî ve bilimsel etik davranışların ve buna dair ilkelerin bilincinde olmaX
11
Uluslararası ilişkiler disiplini ile ilgili gelişmeleri ve literatürü takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine ve kaynaklara ulaşma becerisine sahip olmaX
12
Sürekli öğrenme ilkesine bağlı olarak bilişim teknolojilerini ve temel bilgisayar programlarını etkin bir şekilde kullanabilmeX
13
Grup çalışmasına uyumlu, inisiyatif alabilen, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünme yetisine sahip bir biçimde ülkesel, bölgesel ve küresel ölçekte ortaya çıkan sorunlar karşısında çözüm önerileri geliştirebilme, proje, taslak, program, rapor vb. doküman hazırlayabilme becerisine malik olmaX