GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ULUSLARARASI ALANDA İNSAN HAKLARI/ULUS405
Dersin Adı: ULUSLARARASI ALANDA İNSAN HAKLARI
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 6
Dersin Yarıyılı: 7 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Mehmet Emin Çağıran/ Asistanlar: Arş. Gör. Metin Çelik, Arş. Gör. Buğra Sarı, Arş. Gör. Mehmet Ciğer, Arş. Gör. Semra Aksu
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/mcagiran
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  meminca@hotmail.com
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
İnsan haklarıyla ilgili temel kavramları öğrenir.
İnsan haklarının tarihsel gelişimini bilir.
İnsan haklarıyla ilgili evrensel ve bölgesel düzenlemeler ve sözleşmeleri öğrenir ve analiz eder.
Olayları insan hakları kavramı yönünden analiz eder.
İnsan hakları konusunda uluslararası hukuk açısından analiz yapar.
Uluslararası politik gelişmelerin insan hakları sözleşmelerine yansımalarını öğrenir.



 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu ya da eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Giriş: Ders konusunun, planının ve usulünün tanıtılması; İnsan haklarının tarihi gelişimi: Magna Carta'dan 20.yy'a kadar önemli gelişmeler
2. Hafta  İnsan hakları kavramının analizi, kapsamı ve temel özellikleri.
3. Hafta  Uluslararası hukuk ve insan hakları: uluslararası insan hakları hukukunun temel özellikleri
4. Hafta  İnsan haklarıyla ilgili evrensel düzenlemeler BM İnsan Hakları Sistemi Uluslararası İnsan Hakları Manzumesi
5. Hafta  İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi
6. Hafta  Medeni ve Siyasi Haklar Sözleşmesi
7. Hafta  İktisadi Toplumsal ve Kültürel Haklar Sözleşmesi
8. Hafta  Vize Haftası
9. Hafta  Diğer Evrensel Kuruluşlar ve Düzenlemeler
10. Hafta  Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'ne giriş
11. Hafta  Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin mahiyeti
12. Hafta  Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Denetim Sistemi
13. Hafta  Amerika kıtasında İnsan Hakları
14. Hafta  Afrika kıtasında İnsan Hakları
15. Hafta  İnsan Hakları üzerine genel değerlendirme
16. Hafta  Final Haftası
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  ZORUNLU KAYNAKLAR:Mehmet Emin Çağıran, Uluslararası Alanda İnsan Hakları, Ankara: Barış Kitap, 2011;Jack Donnelly, International Human Rights, Boulder, Colo. : Westview Press, 1998 ÖNERİLEN KAYNAKLAR: Mehmet Emin Çağıran, "14 No.lu Protokol Çerçevesinde Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi Denetim Sisteminde İyileştirme Çalışmaları", SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, Sayı 1, 2007;İnsan Hakları,Ankara: Türkiye İnsan Hakları Kurumu, 2006. Mehmet Semih Gemalmaz, Temel Belgelerde İnsan Haklari,İstanbul: BDS, 1991; Mehmet Semih Gemalmaz, Ulusalüstü İnsan Haklari Hukukunda Olağanüstü Rejim Standartlar, İstanbul: BDS, 1991; Henry J. Steiner, Philip Alston, Ryan Goodman,International Human Rights in Context: Law, Politics, Morals : Text and Materials, Oxford: Oxford University Press, 2008.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma, Örnek Olay
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
20
 Ödev
2
20
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
15
3
45
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
15
2
30
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
15
2
30
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
20
20
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
25
25
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
150
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
6
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
6
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Uluslararası ilişkiler teorileri, siyasî tarih ve uluslararası hukuk alanlarında mesleki uzmanlık ve beceriye sahip olmaX
2
Uluslararası ilişkiler disiplinin bir gerekliliği olarak hukuk bilimleri, sosyoloji, tarih, ekonomi gibi sosyal bilimler alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma haiz olarak bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanabilmeX
3
Disiplinlerarası bir bilgi birikiminin avantajıyla kaymakamlık, idari yargı hakimliği, diplomatlık, müfettişlik veya uzman yardımcılığı gibi meslek dallarında kamu kurum ve kuruluşları, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarında çalışabilmek için mesleki yetkinlik kazanmaX
4
Uluslararası ilişkilere yön veren bölgesel ve küresel kurum ve kuruluşlar hakkında yeterli bilgi sahibi olmaX
5
Türkiye ve uluslararası alandaki diğer aktörlerin uluslararası sistemdeki yerini kuramsal, tarihsel ve olgusal bir perspektiften kavrayabilmeX
6
Uluslararası sistemi bölgesel bir perspektifle analiz ederek Ortadoğu, Rusya- Kafkasya, Latin Amerika, Asya- Pasifik, Avrupa, Afrika bölgeleri hakkında tarihsel, eknomik, sosyolojik ve stratejik bakımdan bilgi sahibi olmaX
7
Uluslararası alanda karşılaşılan gelişmeler karşısında uluslarası hukuk açısından yorumlarda bulunabilmeX
8
Günümüz uluslararası sistemi hakkında yorum yapabilmek için XIX. ve XX. yüzyıl siyasî tarihi hakkında bilgi sahibi olmaX
9
Birey, devlet ve sistem analiz düzeylerinde uluslararası ilişkiler teorilerini kullanabilme, analiz yapabilme, hipotez üretebilme ve çözüm önerileri geliştirebilme
10
Meslekî, insanî ve bilimsel etik davranışların ve buna dair ilkelerin bilincinde olmaX
11
Uluslararası ilişkiler disiplini ile ilgili gelişmeleri ve literatürü takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine ve kaynaklara ulaşma becerisine sahip olmaX
12
Sürekli öğrenme ilkesine bağlı olarak bilişim teknolojilerini ve temel bilgisayar programlarını etkin bir şekilde kullanabilme
13
Grup çalışmasına uyumlu, inisiyatif alabilen, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünme yetisine sahip bir biçimde ülkesel, bölgesel ve küresel ölçekte ortaya çıkan sorunlar karşısında çözüm önerileri geliştirebilme, proje, taslak, program, rapor vb. doküman hazırlayabilme becerisine malik olmaX