GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
TÜRK DIŞ POLİTİKASI II/ULUS304
Dersin Adı: TÜRK DIŞ POLİTİKASI II
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 8
Dersin Yarıyılı: 6 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof.Dr. Türel YILMAZ ŞAHİN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/turely
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  turely66@yahoo.com
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Türk Dış Politikası'nın temel parametrelerini öğrenir.
Türk Dış Politikası'nın dönemsel özelliklerini öğrenir ve analiz eder.
II. Dünya Savaşı'nın ardından uluslararası düzende meydana gelen dönüşümleri öğrenir.
İki kutuplu sistemin Türk Dış Politikası üzerindeki etkisini analiz eder.
Türk Dış Politikası'nın belirli dönemlerini mukayese etmeyi öğrenir.
Türkiye'nin bölgesel politikalarını analiz eder.



 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu ya da eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  1945-1960 Dönemi Uluslararası Konjonktür ve Türkiye- Sovyetler Birliği İlişkileri
2. Hafta  1945-1960 Dönemi Türkiye-ABD İlişkileri: Truman Doktrini, Marshall Planı, Kore Savaşı ve Türkiye’nin NATO Üyeliği
3. Hafta  1945-1960 Dönemi Türkiye-Yunanistan İlişkileri: Balkan İttifakı ve Kıbrıs Sorunu
4. Hafta  1945-1960 Dönemi Türkiye-Orta Doğu İlişkileri:Orta Doğu Komutanlığı Projesi, Bağdat Paktı, 1956 Süveyş Krizi,1958 Irak Darbesi
5. Hafta  İsrail Devleti'nin Kurulması ve Arap-İsrail Savaşları (1948,1956)
6. Hafta  1945-1960 Dönemi Türkiye-İsrail ve Türkiye-İran İlişkileri
7. Hafta  1960-1970 Dönemi Uluslararası Konjonktür ve Türkiye'nin İç Dinamikleri
8. Hafta  Vize Haftası
9. Hafta  1960-1970 Dönemi Türkiye-ABD ve Türkiye-Sovyetler Birliği İlişkileri
10. Hafta  1960-1970 Dönemi Türkiye-Orta Doğu İlişkileri
11. Hafta  1970-1980 Dönemi Türk Dış Politikasına Genel Bakış: Türkiye-ABD İlişkileri, Türkiye-Yunanistan İlişkileri(Kıta Sahanlığı ve Kıbrıs Sorunu)
12. Hafta  1980-1990 Dönemi Uluslararası Konjonktür ve İç Siyasal Durum
13. Hafta  1990-2000 Dönemi Türk Dış Politikası:Dönemin Uluslararası Gelişmeleri, Türkiye-ABD İlişkileri,Türkiye-AT/AB İlişkileri
14. Hafta  2000 Sonrası Uluslararası Konjonktür ve Türkiye-Rusya, Türkiye-ABD İlişkileri
15. Hafta  2000 Sonrası Türkiye-Orta Doğu ve Türkiye-AB İlişkileri
16. Hafta  Final Haftası
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  ZORUNLU KAYNAKLAR: Baskın Oran (ed.), Türk Dış Politikası I, II ve III. ciltler, İstanbul: İletişim Yayınları, 2012; William Hale, Turkish Foreign Policy (1774-2000), New Yok:Frank Cass Publishers, 2002. ÖNERİLEN KAYNAKLAR: J.M. Roberts, Dünya Tarihi 18. Yüzyıl ve Sonrası, C.II, İstanbul: İnkılap Yayınları, 2011; Mehmet Gönlübol ve Diğerleri, Olaylarla Türk Dış Politikası (1919-1995), Ankara:Siyasal Kitabevi,1986; Haydar Çakmak (ed.): Türk Dış Politikası (1919-2008), Ankara:Platin yayınları, 2008; Henry Kissinger: Diplomacy, New York: Simon & Schuster Paperbacks, 1994; Hüseyin Bağcı, Türk Dış Politikasında 1950’li Yıllar, Ankara:ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık, 2012.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
15
3
45
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
15
3
45
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
15
2
30
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
15
2
30
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
20
20
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
30
30
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
200
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
8
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
8
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Uluslararası ilişkiler teorileri, siyasî tarih ve uluslararası hukuk alanlarında mesleki uzmanlık ve beceriye sahip olmaX
2
Uluslararası ilişkiler disiplinin bir gerekliliği olarak hukuk bilimleri, sosyoloji, tarih, ekonomi gibi sosyal bilimler alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma haiz olarak bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanabilmeX
3
Disiplinlerarası bir bilgi birikiminin avantajıyla kaymakamlık, idari yargı hakimliği, diplomatlık, müfettişlik veya uzman yardımcılığı gibi meslek dallarında kamu kurum ve kuruluşları, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarında çalışabilmek için mesleki yetkinlik kazanmaX
4
Uluslararası ilişkilere yön veren bölgesel ve küresel kurum ve kuruluşlar hakkında yeterli bilgi sahibi olmaX
5
Türkiye ve uluslararası alandaki diğer aktörlerin uluslararası sistemdeki yerini kuramsal, tarihsel ve olgusal bir perspektiften kavrayabilmeX
6
Uluslararası sistemi bölgesel bir perspektifle analiz ederek Ortadoğu, Rusya- Kafkasya, Latin Amerika, Asya- Pasifik, Avrupa, Afrika bölgeleri hakkında tarihsel, eknomik, sosyolojik ve stratejik bakımdan bilgi sahibi olmaX
7
Uluslararası alanda karşılaşılan gelişmeler karşısında uluslarası hukuk açısından yorumlarda bulunabilmeX
8
Günümüz uluslararası sistemi hakkında yorum yapabilmek için XIX. ve XX. yüzyıl siyasî tarihi hakkında bilgi sahibi olmaX
9
Birey, devlet ve sistem analiz düzeylerinde uluslararası ilişkiler teorilerini kullanabilme, analiz yapabilme, hipotez üretebilme ve çözüm önerileri geliştirebilmeX
10
Meslekî, insanî ve bilimsel etik davranışların ve buna dair ilkelerin bilincinde olmaX
11
Uluslararası ilişkiler disiplini ile ilgili gelişmeleri ve literatürü takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine ve kaynaklara ulaşma becerisine sahip olmaX
12
Sürekli öğrenme ilkesine bağlı olarak bilişim teknolojilerini ve temel bilgisayar programlarını etkin bir şekilde kullanabilmeX
13
Grup çalışmasına uyumlu, inisiyatif alabilen, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünme yetisine sahip bir biçimde ülkesel, bölgesel ve küresel ölçekte ortaya çıkan sorunlar karşısında çözüm önerileri geliştirebilme, proje, taslak, program, rapor vb. doküman hazırlayabilme becerisine malik olmaX